Vervoerders regio gaan samenwerken voor OV veiligheid

Het heeft even geduurd, maar openbaar vervoerders begrijpen nu wat een kind kon bedenken. Om de veiligheid in trams, bussen en metro te verbeteren, gaan zij in de Stadsregio Amsterdam samenwerken. Voorlopig, sinds 1 februari, voor drie maanden op proef. Een zogenoemde pilot (want proef klinkt zo Nederlands en dat kan natuurlijk niet. De ondersteunende Openbaar Vervoer (OV) diensten van GVB, Connexxion en EBS gaan drie maanden ondersteunend personeel – zeg maar de controleurs voor veiligheid – ook aan de andere vervoerders beschikbaar te stellen.

Zodra een melding van een incident binnenkomt bij een van de verkeerscentrales, wordt direct bekeken waar de dichtstbijzijnde dienstwagen van een der vervoerders zich bevindt. Dus bijvoorbeeld het OV-Zorgteam van GVB reageert op meldingen van Connexxion en EBS. Binnen de Amsterdamse stadsgrenzen kan vaak het team van GVB eerder ter plaatse zijn dan dat van de streekvervoerders.

In een (op opsporing gerichte)  dienstwagen van het GVB zitten twee buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s), die getraind zijn in optreden bij incidenten en zorgen voor de eerste opvang van medewerkers. Ook zijn zij bevoegd mensen aan te houden. De Stadsregio Amsterdam en de vervoerders willen door effectieve samenwerking het openbaar vervoer in en om Amsterdam veiliger maken. Zij werken daarvoor ook samen met het Veiligheidsteam Openbaar Vervoer (VOV) van de politie.

Tijdens de pilot stelt de Stadsregio Amsterdam een extra assistentiewagen beschikbaar voor het GVB. Daardoor zijn er drie wagens actief in Amsterdam en wordt de gemiddelde aanrijdtijd korter. In de afgelopen jaren heeft GVB gemiddeld 7 minuten nodig gehad om bij meldingen op de locatie aanwezig te zijn.

Helemaal nieuw is de samenwerking volgens de Stadsregio overigens niet. In de praktijk kwam die wel al voor. Eind november bijvoorbeeld, bij een ongeval in de IJtunnel met een GVB- en een EBS-bus,  ving het team van GVB ving de chauffeur van EBS op, terwijl een Connexxion-bus de ongedeerde passagiers verder vervoerde. Maar tijdens de pilot wordt die samenwerking geformaliseerd.  Een andere samenwerking tussen de vijf partijen (drie vervoerders, Stadsregio en politie\) was er vrijdag 25 januari, bij een zogenoemde 100-procentscontrole op bussen op de Prins Hendrikkade en Station Bijlmer ArenA.

 

Lees ook:Zestig zwartrijders gepakt op één traject
Lees ook:Vervoerplannen voor na intro Noord-Zuidlijn
Lees ook:Gemeente weigert gratis OV voor ouderen
Lees ook:Busconsessie Stadsregio hoog beoordeeld
Lees ook:Actie gratis openbaar vervoer van start

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.