SP over AV-lijn: ‘Miljoenen investeren in verslechtering’

Joep van Erp

Na diverse andere partijen, kwam nu ook de SP met kritiek op de voorstellen voor de nieuwe Amstelveenlijn. Volgens haar wordt er veel geld in verslechtering van het openbaar vervoer gestort, dat men beter aan woningbouw had kunnen investeren. Hoewel blij met het behoud van lijn 5, vindt zij dat het openbaar vervoer slechter wordt, onder meer omdat diverse haltes van sneltram 51 verdwijnen. Die kritiek hebben ook andere oppositiepartijen al geuit. Ook coalitiepartij Burgerbelangen heeft er moeite mee. Door de komende verplichte overstap op station Zuid, voor wie met de metro verder wil, wordt de Amstelveenlijn niet bepaald toegankelijker, zegt de SP. “En voor dat alles betaalt de Amstelveense belastingbetaler zes miljoen euro”, constateert fractievoorzitter Joep van Erp. 

Hij vindt het goed dat de overheid in crisistijden in ombouwprojecten investeert, maar “doe dat dan wel in projecten waar de Amstelveense inwoners echt iets aan hebben”, zegt hij.  “Investeer bijvoorbeeld in de ombouw van lege kantoorgebouwen naar betaalbare woningen. En nu het zogenaamde hoogwaardige vervoersknooppunt aan de Carmenlaan er niet komt,  kunnen we daar de beloofde betaalbare huurwoningen gaan bouwen. Dat is goed voor de werkgelegenheid in de bouw en we doen werkelijk iets aan de lange wachttijden voor huurwoningen. Met de ombouw van de Amstelveenlijn wordt in totaal 300 tot 400 miljoen euro belastinggeld rücksichtslos over de balk gesmeten,” zegt Van Erp.

 

Hij zet de tegenargumenten op een rijtje: Meer dan 20% van de haltes verdwijnt in Amstelveen, terwijl de gemeenteraad vorig jaar de eis stelde dat zoveel mogelijk haltes behouden moeten blijven. Westwijk heeft geen directe verbinding meer met het stadshart van Amstelveen, omdat de halte daar verdwijnt.  Er is geen rekening mee gehouden dat in de buurt van de verdwijnende haltes Gondel en Marne in de toekomst wordt gebouwd. “Het is kapitaalvernietiging die haltes nu te slopen”, zegt Van Erp.

Volgens hem profiteren verder alleen de reizigers uit Westwijk die dicht bij een halte wonen met als eindbestemming station Zuid van de volle rijtijdwinst van twee minuten.  “Voor de andere reizigers wordt de rijtijdwinst teniet gedaan door looptijden naar de haltes en of wachttijden op station Zuid, waar de overstap moet worden gemaakt naar de aansluitende tram of metro. Hun reistijd wordt zelfs langer.”

Terwijl voor de veiligheid de kruispunten Sportlaan, Rembrandtweg en Zonnestein ongelijkvloers worden aangelegd, worden kruisingen in Buitenveldert niet aangepakt, terwijl die veel; drukker zijn, constateert Van Erp.

Hij vraagt zich ook af wat er tijdens de twee jaar durende ombouwtijd met het openbaar vervoer uit Amstelveen gaat gebeuren. En wat reizigers en omwonenden met de lijnen 5 en 51 willen is volgens hem niet goed onderzocht. “Daar had een goed plan mee moeten beginnen”, zegt hij.

Van Erp vraagt zich verder af hoe zeker de toezegging door het rijk van 75 miljoen euro is.  “Als dat geld er niet komt, of later, moeten de gemeenten Amstelveen en Amsterdam hier dan voor opdraaien? Wat gebeurt er met de risicomarge van 18,5%?”

De SP kondig aan elk voorstel te steunen om zoveel mogelijk haltes te behouden.

 

 

Lees ook:SP: ‘Alle haltes lijn 51 laten bestaan’
Lees ook:B&W: openbaar vervoer bij bezuinigingen op peil
Lees ook:DB Stadsregio akkoord met AV-lijn
Lees ook:SP: NZ-lijn molt openbaar vervoer regio
Lees ook:Politiek Amstelveen bezorgd over lijn 51

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.