Meanderbewoners tegen plannen Amstelveenlijn

Bewoners van de Meander zien de ombouw tot de nieuwe Amstelveenlijn van de nu bestaande tramverbindingen naar Amsterdam als een verslechtering van de vervoerskwaliteit. Zij maken onder meer bezwaar tegen het verdwijnen van het station Amstelveen Centrum, willen koppeling aan de Noord-Zuidlijn en handhaving van lijn 5. Dat schrijft de Bewonersvereniging Meanderbewoners  (BVMB) aan de Stadsregio, die de plannen heeft gepresenteerd, waarop nog tot eind van deze week kon worden gereageerd.  Het bestuur van de vereniging wil dat ook het wijkplatform Stadshart protesteert, maar coördinator Sietze Bouma (Cardanus) zegt geen kans te zien nog voor zaterdag een peiling in de wijk te organiseren. Hij verwacht overigens wel dat men in het Stadshart de bezwaren van de Meanderbewoners deelt. “Maar ik zou voor mijn beurt praten als ik, zonder de wijkbewoners te raadplegen, een standpunt zou weergeven,” voegt hij er aan toe.  Hij hoopt wel dat individuele bewoners een brief naar de Stadsregio sturen, waarin zij zeggen in te stemmen met de door hem per mail onder bezoekers van wijkplatform vergaderingen  verspreide brief van de BVMB.  De vereniging klaag dat de nieuwe Amstelveenlijn niet meer tot CS zal rijden, maar tot het Amstelstation en het tracé van sneltram 51 tussen Station Zuid en het Amstelstation wordt vervangen door een ‘straattracé’ met veel vertragingsfactoren. Ook tramlijn 5 eindigt volgens de plannen  niet meer bij het CS maar in de buurt van het Leidseplein. ‘De rechtstreekse railverbindingen tussen het stadshart Amstelveen en het CS in Amsterdam komen hiermee dus te vervallen,’ klaagt de vereniging.

Zij wijst er verder op dat door het geplande opheffen van station Amstelveen Centrum Meanderbewoners op loopafstand geen directe in- en uitstaphalte meer hebben op de nieuwe tramlijn naar het centrum van Amsterdam en de railverbinding naar Amstelveen Zuid/Westwijk.  “Er resteert voor ons daardoor nog maar één railverbinding/halte: de eindpunt halte op het Binnenhof (bij het eindpunt van V&D) van lijn 51’

De reistijden nemen volgens de BVMB voor weel bewoners toe door langere looptijden en extra overstappen. ‘Ook alle reizigers tussen Station Amstelveen Centrum en de stations ten zuiden van de A9 moeten voortaan verplicht overstappen op Station Oranjebaan,  omdat alleen daar een tram naar en van het Stadshart stopt,’ aldus de bewoners, die opheffen van Station Amstelveen Centrum een desinvestering en schadelijk voor de kwaliteit van de verbinding vinden. ‘Een bijkomend nadeel is dat door het opheffen van dat station de tunnelverbinding tussen de Operabuurt en het Stadshart, die gehandhaafd moet blijven, minder intensief wordt gebruikt, met alle nadelige gevolgen door het gebrek aan sociale controle en veiligheid. Dit onderdeel moet dus zeker niet worden uitgevoerd.’

De BVMB vindt ook de investering van € 300 miljoen in uitvoering van de plannen niet te verdedigen en heeft de indruk dat de kwaliteit van de verbinding ondergeschikt wordt gemaakt aan de ontwikkeling van het “dokmodel” bij Station Zuid. ‘Dit project maakt het handhaven van de doorgaande lijn 51 tussen Amstelveen en Amsterdam onmogelijk.’

De bewoners pleiten voor  verbinden van de Amstelveenlijn met de Noordzuidlijn. ‘Het zou voor de hand liggen de al in Station Zuid halterende hoogwaardige lijn 51 voor het gedeelte Amstelveen Westwijk-Station Zuid te koppelen aan de Noordzuidlijn. Dat zou een logische uitbouw betekenen van de huidige succesvolle railvervoersverbinding . De infrastructuur in Amstelveen en Buitenveldert kan tegen relatief lage kosten hiervoor worden aangepast en gebruikt.’, schrijven zij.  

De combinatie van de Noordzuidlijn en de Amstelveenlijn zou een ongebroken vervoersverbinding bieden, dwars door de hele stadsregio, zegge ze.  En de in hun ogen populaire lijn 5 is op het nu bestaande tracé te handhaven, voegen zij er aan toe. Al beseft de BVMB wel dat voor een gemeenschappelijk gebruik van de railinfrastructuur door lijn 5 en een doorgetrokken Noordzuidlijn nogal wat technische, politieke en financiële bezwaren moeten worden overwonnen.

Lees ook:Informatie over tijdelijk vervoer lijn 51
Lees ook:DB Stadsregio akkoord met AV-lijn
Lees ook:Voorstel toekomst AV-lijn van VRA
Lees ook:Ook kritiek van D66 op plannen Amstelveenlijn
Lees ook:Regioraad stemt in met AV-lijn

2 reacties op “Meanderbewoners tegen plannen Amstelveenlijn

  1. Ger Jager

    Beste bezoekers van deze site. Kom aanstaande donderdagavond naar de VU, Aurorazaal om de alternatieve plannen van de PvdA-Amsterdam voor de NZ- Amstelveenlijn aan te horen en te bediscussiëren. De werkgroep van de PvdA – Gemeenteraadfractie bepleit een betere aansluiting van de NZ-lijn op de Amstelveenlijn door de NZ-lijn 1 halte verder te trekken en wel naar de VU en daar een naadloze overstap mogelijk te maken op de bestaande lijn 51 en viceversa. Lijn 5 blijft gewoon bestaan en mogelijk kan lijn 16 doorgetrokken worden naar het Stadshart.

    Zaal Aurora, VU, aanvang: 20.00 uur!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Kaj

    Geachte heer Bos,

    Uw contactgegevens kan ik op deze site nergens vinden. Kunt u die hieronder plaatsen? Ik wil graag contact met u opnemen maar ontdek in ieder geval hier niet hoe.

    Vriendelijk dank!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.