Metro naar Amstelveen definitief van de baan

Een metroverbinding naar Amstelveen, als verlenging van de Noord/Zuidlijn is definitief van de baan en de rechtstreekse snelle verbinding naar het centrum van de hoofdstad vervalt. Tramlijn 5 lijkt op da traject wel te blijven bestaan. En hoewel korter, wordt de Amstelveenlijn – lijn 51 –  sneller, betrouwbaarder en comfortabeler. Dat beloven althans de overheden in de regio en het Rijk. Zij steken er samen 300 miljoen euro in. Daarvan komt 225 miljoen van Amsterdam, Amstelveen, stadsdeel Zuid en het samenwerkingsorgaan Stadsregio. Dat de regio dat bedrag op tafel zou moeten leggen, was trouwens al eerder bekend. Volgens de plannen wordt Amstelveen en zuidelijk daarvan gelegen gemeenten goed aangetakt op Zuidas, trein en Noord/Zuidlijn. De Amsterdamse wethouder Eric Wiebes (ook bestuurder van de Stadsregio), zijn ambtgenot Jan Willem Groot van Amstelveen en Marco Kreuger (stadsdeel Zuid) willen dat de nu bestaande Amstelveenlijn meer capaciteit en een hogere frequentie krijgt. De lijn is een van de belangrijkste regionale openbaar vervoeraders en moet zijn berekend op een groeiend aantal reizigers en economische verbeteringen, vinden de wethouders. Er is ook geld gereserveerd voor het verbeteren van verkeersveiligheid en doorstroming op belangrijke kruisingen.De nu voorgestelde tramvariant biedt volgens de wethouders een compacte overstap op station  Zuid tussen Amstelveenlijn, bussen, Noord/Zuidlijn, Ringlijn en trein. Ook ontstaat door de herinrichting van het gebied een kortere loopafstand tussen station Zuid en de VU. Er is afgesproken dat tijdens de bouw van het ZuidasDok de bestaande Amstelveenlijn blijft rijden.

Aan het exacte ontwerp van de uiteindelijke tramlijn wordt de komende tijd nog hard gewerkt en in maart een informatieavond gehouden. Voor de zomer komen de bestuurders met een schetsontwerp van de hoogwaardige tramlijn. Daarna nemen de gemeenteraden daarover en over de uitgewerkte subsidieaanvraag bij het Rijk besluiten. In dit schetsontwerp zijn dan de plaatsen van de haltes, de inrichting van kruisingen en andere wijzen waarop de veiligheid wordt vergroot – én de keuze voor het soort voertuigen – uitgewerkt. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheid het Gelderlandplein te ontsluiten met een tram.

De Amstelveense collegecoalitie – VVD, Burgerbelangen (BBA), CDA, ChristeuUnie en Ouderencombinatie – zegt blij te zijn met de plannen. Zij kunnen zich in elk geval vinden in het behoud van lijn 5 naar Amsterdam Centrum en het behoud van de bediening van het huidige trace in Waardhuizen/Middenhoven.

Lees ook:Ondernemers juichen plannen Amstelveenlijn toe
Lees ook:DB Stadsregio akkoord met AV-lijn
Lees ook:Minder haltes Amstelveenlijn ter wille van snelheid
Lees ook:Informatie avond in De Meent over Amstelveenlijn
Lees ook:CDA en BBA kritisch over Noord-Zuidlijn naar Amstelveen

2 reacties op “Metro naar Amstelveen definitief van de baan

  1. Gerben

    Een historische dwaling.

      /   Beantwoorden  / 
  2. azijnpissertje

    “Het behoud van de bediening van het trace Middenhoven/ Waardhuizen.” Bedoelt men hiermee ook de frequentie van rijden op dit trajekt mee?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.