CDA tegen parkeermeters in vergunninggebieden

Geert Janssen

De gemeente moet in de vergunninggebieden het parkeren niet fiscaliseren. Dat vindt het CDA. Wethouder John Levie heeft die fiscalisering voorgesteld, maar de christen democraten voorzien problemen. De voorgestelde regeling houdt in dat de vergunninggebieden tegen betaling ook opengesteld worden voor parkeerders zinder vergunning, zogenaamde dagjesmensen. “Alleen al de kosten van betaalautomaten, bebording en herinrichting – allemaal nodig voor fiscalisering – bedragen 270 duizend euro,” zegt CDA-raadslid Geert Janssen. “En dan hebben we de handhavingkosten en dergelijke nog niet meegerekend. Het college van B&W verwacht dat daar jaarlijks 78 duizend euro opbrengsten aan parkeergeld en boetes tegenover staan, maar wil gelijktijdig het parkeren voor dagjesmensen in de  vergunninggebieden ontmoedigen door de minimale parkeerduur op 4 uur te bepalen tegen een minimumtarief van 16 euro.”Daarmee rekenen B&W zich te snel rijk, vindt Janssen. Volgens hem is deze vorm van fiscalisering nog nergens beproefd in Nederland. De geraamde opbrengsten kunnen door het ontmoedigingsbeleid zwaar tegenvallen, waarschuwt hij. “Automobilisten zijn inventief en parkeren hun auto’s buiten de vergunninggebieden of bedenken een andere creatieve oplossing. En tegenvallende opbrengsten hebben een negatieve weerslag op de parkeerexploitatie.” 

Mocht de fiscalisering tóch een succes worden, dan staat tegenover de hoge opbrengsten een hoge parkeerdruk in die vergunninggebieden, waarschuwt het CDA. Zeker op koopavonden, vrijdagen, zaterdagen en koopzondagen. En dat leidt volgens Janssen tot begrijpelijke weerstand van de bewoners met vergunningen. “Zij hebben veel voor hun bewoners- en bezoekersvergunningen betaald, maar geen enkele garantie meer dat zij nog in de nabijheid van hun woning of in hun straat kunnen parkeren.”

De fractie staat ook kritisch tegenover de voorgestelde digitalisering van bezoekersvergunningen. Die komt er op neer dat men 375 parkeeruren per jaar koopt en bezoek telkens per computer of telefoon wordt aan- en afgemeld.  “Dat systeem is zeer nadelig voor bewoners die niet over internet beschikken of niet vlot met moderne communicatiemiddelen kunnen omgaan,” verwacht Janssen.

Het alternatief van bezoek op het gemeentehuis aan- en afmelden, is volgens het CDA niet realistisch. “Dat slaat echt nergens op,” vindt Janssen. “De gemeente moet op zijn minst naast de digitale een papieren bezoekersvergunning laten voortbestaan voor wie dat wil. En als dat niet kan maar helemaal van de digitale bezoekersvergunning afzien.” Een nadeel van de digitale bezoekersvergunning is volgens hem ook dat de resterende uren van de aangekochte parkeerrechten aan het einde van de periode of in geval van verhuizing naar een ander vergunninggebied niet meegenomen kunnen worden en komen te vervallen. Dat probleem moet volgens hem worden opgelost.   De fractie is dat ook blij dat behandeling van de parkeernota door de raad is uitgesteld. Janssen: “Die tijd kan worden om in overleg met wijkplatforms en bewoners te bezien in hoeverre de knelpunten zijn op te lossen. De fractie wil ook zelf overleg met Levie.  Zij onderschrijft wel de hoofddoelstellingen van het nieuwe parkeerbeleid: kostendekkende exploitatie, betere parkeerregulering, efficiëntere handhaving en een klantvriendelijk systeem.

Lees ook:Alleen CDA en SP tegen nieuw parkeerbeheer
Lees ook:D66: rekenkamer moet financiële kant parkeerbeleid toetsen
Lees ook:Automaten bezoekersparkeren niet op tijd klaar
Lees ook:Stadshartbewoners: geen miljoen over de balk gooien aan parkeren
Lees ook:Raadsdebat nieuw parkeerbeleid uitgesteld na kritiek uit Stadshart

5 reacties op “CDA tegen parkeermeters in vergunninggebieden

  1. Bart van de Hulsbeek

    Die handhavingskosten heb je toch al en die investering in automaten verdien je met gemak terug in een jaar of 10.

      /   Beantwoorden  / 
  2. BVMB

    Eindelijk eens een partij die zich verdiept in het dossier Modernisering parkeerbeleid en oog heeft voor de negatieve gevolgen en onverantwoorde financiele risico’s van de voorstellen van B & W.
    Bravo! Wie volgt?
    Een brief van de BVMB en wijkplatform Stadshart over de rampzalige gevolgen van de fiscalisering van de parkeervergunninggebieden en de twijfelachtige onderbouwing van de kosten en opbrengsten aan B & W ligt op de plank om verstuurd te worden.
    Wakker worden!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Wilma

    Ik en vele medebewoners van het Stadshart sluiten ons volledig aan bij hetgeen de BVMB meldt.
    We zien wel positieve punten in het nieuwe beleid.
    Ik denk dan aan:
    • In winkelgebieden overgaan op cashless parkeren, dit op de plekken waar nu ook al meters staan
    • Het uitbesteden van de handhaving, waardoor handhaving onder dezelfde wethouder valt als parkeren.
    • De maatregel voor in gebied 1 Oost net als nu voor gebied 3 geen ondernemersvergunningen meer afgegeven worden.
    ECHTER: de fiscalisering, de gelimiteerde bezoekersvergunningen en de te verre vorm van digitalisering passen absoluut niet bij de huidige bewoners van het Stadshart.
    We willen graag een systeem dat past bij de bewoners van het Stadshart en past bij Amstelveen.

    Gelukkig realiseert het CDA zich wat het voorstel uit de parkeernota betekent, wie volgt?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Josine

    Ik sluit me ook volledig aan, ik ben erg blij dat CDA in Amstelveen luistert naar de bewoners! Hopelijk sluiten de andere partijen ook aan en kunnen de bewoners, jong en oud, hier fijn spelen en leven zonder ons zorgen te hieven maken over agressieve rondrijdende parkeerplaatszoekers.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Christine Raphet Meeng

    Heel goed dat er wordt geageerd tegen de belachelijke voorstellen van de gemeente. Zij gaan nu echt te ver met hun onpraktische en privacyschendende maatregelen m.b.t. het parkeerbeleid.

    Ik hoop ten zeerste dat er voor een keer wel wordt geluisterd naar de noodkreten van de Amstelveense inwoners!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.