Eén loket voor wonen, welzijn en zorg

Er komt bij de gemeente één loket voor informatie over wonen, welzijn en zorg. Dat heeft te maken met de invoeting van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) per 1 januari 2007. De gemeente begint dan samen met het indicatiecentrum voor zorg (CIZ) met bundeling van de toegang tot de voor gehandicapten, chronisch zieken en ouderen.

Het zijn de bekende voorzieningen in het kader van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG), zoals rolstoelen, collectief gehandicapten- en ouderenvervoer, maaltijdvoorziening, hulp bij het huishouden, persoonlijke verzorging en verzorgings- en verplegingshuizen. Het wordt overigens een ‘groeimodel’ dat in vier jaar moet uitgroeien tot een centraal platform voor alle burgers, cliëntenorganisaties en instellingen.

Zover is het dus voorlopig niet.

Grofweg onderscheiden B en W vier doelgroepen: zelfredzame burgers met algemene adviesvragen (waar moet ik waarvoor zijn in Amstelveen?), burgers die een WMO of AWBZ-voorziening wensen (zoals collectief vervoer), Amstelveners met een complexe adviesvraag of indicatiestelling (kan ik met mijn ziektebeeld nog wel zelfstandig wonen of is een speciale woning of verzorgingshuis bete?) en de groep van kwetsbare burgers (geestelijk gehandicapten of dementerende ouderen die behoefte hebben aan belangenbehartiging).

Er komt zowel een fysiek loket in het raadhuis als een digitaal en telefonisch ‘loket. Wethouder Groot, die zijn wegens zwangerschapsverlof afwezige collega Yeter Tan vervangt, meldt dat landelijk gezien tien procent van de bevolking structureel en vijf procent incidenteel ondersteuning nodig heeft. “Dan zit je op vijftien procent en in vergrijzend Amstelveen kan dat nog meer zijn. Bovendien komt nog eens vijf procent eigenlijk in aanmerking voor allerlei voorzieningen, maar maakt daar geen gebruik van,” zegt Groot. Hij denkt overigens dat veel ouderen in Amstelveen redelijk bemiddeld zijn en zelf en op eigen kosten oplossingen zoeken.

Mensen met een ingewikkelde vraag of situatie krijgen een persoonlijk adviesgesprek, mogelijk zelfs aan huis. Kwetsbare burgers ontvangen in samenwerking met MEE en Stichting Welzijn Ouderen extra ondersteuning om hun belangen te behartigen.

Door te investeren in een digitaal Wmo-loket en een telefonische helpdesk kunnen ook maatschappelijk werkers, thuiszorgmedewerkers, huisartsen en andere professionele hulpverleners betere informatie aan burgers geven over wonen, welzijn en zorg. Daardoor hoopt de gemeente te bereiken dat Amstelveners onnodig vaak naar het Wmo-loket terug moeten. Als dat handiger is, kunnen de professionals op afstand al zaken regelen, zoals een aanvraag voor meer hulp.

Lees ook:Loket maatschappelijke ondersteuning voor alle welzijns voorzieningen
Lees ook:Gemeente vertraagt invoering Wmo-beleid
Lees ook:B&W onderzoeken kritiek op zorg
Lees ook:SP maakt zwartboek over WMO-loket
Lees ook:Burgers meer zelf verantwoordelijk voor hun welzijn

2 reacties op “Eén loket voor wonen, welzijn en zorg

  1. B.J. Wakker

    Ach,

    Wmo-loket is voor de gemeente en ‘moetje’
    Het afserveren van de clientenraad en seniorenraad biedt niet veel hoop op een klantvriendelijke benadering aan het loket.
    Er zal ongetwijfeld geknepen, gewrongen en de boot afgehouden worden bij het behandelen van de eerste aanvragen, waarvan de kennis inhoudelijke beoordeling ontbreekt. Wat wethouder Groot betreft, die houdt de boot nu al af ook al is het loket nog niet eens open. Leuke gemeente nietwaar?

      /   Beantwoorden  / 
  2. h. de Maal

    en hoe zit het met de deskundigheid?
    Die is bij het WVG loket ook al oooooooooh zo ver te zoeken, in ieder geval niet in dit raadhuis…..

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.