Bouw aparte Schengen-hal op Schiphol

SchipholOp Schiphol komt een aparte (tijdelijke) vertrekhal voor reizigers uit het Schengengebied. Zij wordt 3.800 vierkante meter groot en krijgt twintig incheckbalies, vijf security lanes, selfservice incheckzuilen, sanitaire voorzieningen en zitplaatsen.

De voorbereidende werkzaamheden voor de bouw ervan zijn begonnen. die tijdelijke hal. De luchthaven zegt ermee in te spelen op de recente sterke groei van het aantal Schengen-passagiers.

Met deze uitbreiding van de incheck- en securitycapaciteit kan zij naar haar zeggen passagiers en luchtvaartmaatschappijen ook de komende drie jaar een goed serviceniveau bieden. Jaarlijks zullen naar verwachting circa 2 miljoen passagiers van deze hal gebruik maken.

De tijdelijke accommodatie wordt gerealiseerd bovenop bagagehal Zuid ten zuiden van Vertrekhal 1 en staat door een corridor in directe verbinding met Vertrekhal 1. De hal biedt ruimte aan het vertrekproces voor passagiers met een bestemming binnen het Schengengebied. Oplevering is gepland voor de meivakantie van 2017. De bouwwerkzaamheden vinden voornamelijk buiten de huidige passagiersgebieden plaats en er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van modulaire, herbruikbare materialen.

De planning is dat de vertrekhal tot eind 2019 blijft staan. Voor de lange termijn capaciteitsgroei van de luchthaven Schiphol is eerder besloten tot de bouw van een nieuwe pier en terminal (voorziene oplevering respectievelijk eind 2019 en 2023), extra parkeergelegenheid en de vernieuwing en uitbreiding van het trein- en busstation (in samenwerking met diverse partners).

 

Lees ook:Vorig jaar meer reizigers op alle luchthavens
Lees ook:KLM introduceert map voor weg op Schiphol
Lees ook:Schiphol drukker dan ooit
Lees ook:Reisorganisaties en luchtvaart: Schiphol moet groeien
Lees ook:Ronde van Schiphol op 4 september

2 reacties op “Bouw aparte Schengen-hal op Schiphol

  1. Frank

    Wordt het niet eens tijd om serieus te gaan na denken over een tweede echte luchthaven bij Lelystad. Ook goed voor de werkgelegenheid daar, want ik meen dat dat daar wel een oppepper kan gebruiken. Hier is alles bijna bomvol. Ook nog genoeg ruimte voor woningen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Robert van Waning

    “Voor de lange termijn capaciteitsgroei van de luchthaven Schiphol is eerder besloten tot de bouw van een nieuwe pier en terminal..”

    Hoezo opwarming, oprakende fossiele grondstoffen, luchtvervuiling en de ziekmakende effecten van lawaai? En: Hoezo Klimaatakkoord?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.