Nieuwe Burgerraadsman

 

Juliën Quartier

Juliën Quartier

De geeente krijgt per 1 september een nieuwe burgerraadsman, in de persoon van Juliën Quartier.  Bij hem kan men terecht met klachten over de gemeentelijke dienstverlening en de bejegening door ambtenaren. Wie niet tevreden os over de manier waarop een klacht wprdn afgehandeld, kan naar de nationale ombudsman stappen.

De nieuwe burgerraadsman volgt Wim Beckers op, die de functie sinds 2012 bekleedde en nu met pensioen gaat. Donderdag neemt de gemeente officieel afscheid van hem. Zowel Quartier als diens voorganger komt zelf uit de gemeentelijke ambtenarij voort. Het betekent dat de Burgerraadsman in feite klachten over zijn collega’s behandelt.

Beckers had een lange staat van dienst bij de gemeente en werkte onder meer bij de afdeling voorlichting, tegenwoordig communicatie geheten, van 1978 tot 1985. Tot 1987 was hij daarna secretaris van het dagelijks en algemeen bestuur van her regionale Werkvoorzieningsschap (nu AM Groep) en vervolgens (tot 1992) hoofd van de afdeling Statistiek en Onderzoek. vervolgens toen jaar lang van de  afdeling informatiebeleid en gegevensmanagement. In 2002 werd hij adviseur ICT bij de Staf en van 2006 tot 2012 adviseur P&O. Daarna werd hij burgerraadsman.

 Quartier (56), is sinds 2013 in dienst bij de afdeling Juridische Zaken. De burgerraadsman adviseert B&W over hie die moeten omgaan met de binnengekomen klachten over het gedrag van medewerkers. Het bestuur zegt het belangrijk te vinden dat signalen van inwoners worden onderzocht en beoordeeld. Een klacht bij de Burgerraadsman kan digitaal ([email protected]) of schriftelijk worden ingediend. Meer informatie: www.amstelveen.nl. Sinds 2013 treedt de burgerraadsman ook op voor de gemeente Aalsmeer, waarmee Amstelveen een ambtelijke fusie aanging. Het komt er op neer dat ambtenaren van Aalsmeer bij Amstelveen in dienst kwamen. Vorig jaar kwamen er 170 klachten bij hem binnen, aanzienlijk minder dat in het voorgaande jaar (217), wat vreemd is, omdat Aalsmeer er bij is gekomen. De laatste jaren is ersprake van een dalende klachtenlijn.

Meer dan 60 klachten gingen vorig jaar over sociale zaken en werk & inkomen. Op de derde plaats kwam met 25 stuks veiliugfheid, kabinetszaken en handhaving. Meer dan 60 klachten  (37%) hadden betrekking op de kwaliteit van de diensten.

Lees ook:Aantal klachten Bugerraadsman daalt
Lees ook:Iets meer klachten over ambtenaren dan vorig jaar
Lees ook:Burgerraadsman: elke dag een klacht
Lees ook:Tien procent minder klachten bij Burgerraadsman
Lees ook:Ambtelijke traagheid bovenaan klachtelijst burgers

Eén reactie op “Nieuwe Burgerraadsman

  1. gerben

    Waar en op welk uur kunnen we donderdag de uitgaande en de inkomende burgerraadsman zoenen/de hand drukken?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.