Raad schoorvoetend akkoord met plan Amstelveenlijn

Wethouder Groot

Uitvoering van de plannen voor de nieuwe Amstelveenlijn mag de gemeente niet meer gaan kosten dan € 5,6 miljoen. De rest wordt betaald door andere overheden. Dat moet in de met de Stadsregio te sluiten overeenkomst staan. In de loop van dit jaar moet de gemeenteraad over de afspraken worden geïnformeerd. Met die unaniem via een amendement aangenomen toevoeging, ging de gemeenteraad woensdag akkoord met de nu, na inspraak, op tafel liggende voorkeursvariant voor het ombouwen van de lijn. Alleen de SP stemde tegen, omdat die louter verslechtering van het openbaar vervoer verwacht, waar de gemeente dan ook nog eens bijna zes miljoen in moet investeren. CDA-fractievoorzitter Ben Jonker onthield zich van stemming, omdat de inbreng van het GVB niet is meegenomen in de plannen van de Stadsregio.

Joep van Erp SP

Het GVB is het niet helemaal eens met de nu op tafel liggende variant, die onder meer handhaving van tramlijn 5 naar CS en overstappen van sneltram 51 op de Noord-Zuidlijn bij station Amsterdam-Zuid inhoudt. Verantwoordelijk wethouder Groot bevestigde wel dat het GVB ´een andere instelling´ heeft, maar is niet de concessiehouder, alleen de uitvoerder, betoogde hij. De SP was er niet gerust op dat het vervoerbedrijf een ondergeschikte zal blijken te hebben en kwam met een dezelfde door de directeur verzonden brief aan een raadscommissie in Amsterdam, waarin staat dat lijn 5 in elk geval ´behouden blijft tot de start van de Noord/Zuid lijn´. Dat geeft niet veel zekerheden over de lijn voor de toekomst, constateerde SP-fractievoorzitter Joep van Erp. “De directeur voelt dus niets voor het nu in de voorkeursvariant geboden compromis”, zei hij. Volgens rammelt het plan voor die variant aan alle kanten.

Hij bleef een roepende in de woestijn. Er kwamen nog wel moties en een amendement om de met verdwijning bedreigde haltes van lijn 51 in Amstelveen te behouden, maar die werden ingetrokken toen de wethouder beloofde zich daarvoor hard te zullen maken. Een motie van Burgerbelangen (BBA) om B&W te laten onderzoeken of de haltes Gondel en Centrum niet afwisselend kunnen worden aangedaan, werd door alle andere fracties verworpen. Het amendement ter beteugeling van de gemeentelijke investering in de omgebouwde Amstelveenlijn werd ingediend door het CDA, met steun van VVD, BBA, ChristenUnie, Ouderencombinatie (OCA) en SP.

Sander Mager

Volgens CDA-raadslid Geert Janssen is het nieuwe plan, hoewel beter dan een eerdere opzet (waardoor Amstelveen meer OV-faciliteiten zou gaan missen), nog steeds niet optimaal, maar wel het meest haalbare, nu de Noord-Zuidlijn in Amsterdam er komt. Die mening deelde GroenLinks. “Wij nemen er knarsetandend genoegen mee”, zei fractievoorzitter Sander Mager. “Elke keer blijkt dat de kaders en de wensen van deze raad niet gehonoreerd worden. Geen metro, geen regiotram, geen rechtstreekse verbinding met Amstel. Ook nu weer ligt er een voorkeursvariant die fors afwijkt van waar de vorige keer over spraken. Blijkbaar is Amstelveen niet in staat een vuist te maken en een echt hoogwaardige, duurzame en toekomstvaste oplossing af te dwingen. GroenLinks baalt daar stevig van.”

Het gaat de partij vooral om forensenstromen uit en naar Amstelveen. Daarvoor wilde zij steeds hoogwaardig openbaar vervoer, maar volgens Mager blijkt tot nu toe elk plan steeds minder hoogwaardig.

Geert Janssen

GroenLinks en andere fracties willen dat de ombouwperiode zo kort mogelijk zal zijn, met acceptabel alternatief vervoer. Ook de overstap op station zuid (van sneltram naar metro) baart diverse fracties zorgen. Er moet daar zo’n 150 meter worden gelopen en dat is te lang, zeker voor bejaarden en gehandicapten, betoogde Lex Hendriksen van D66. Volgens hem wordt alle tijdwinst door de hoogwaardige tramverbinding daar weer teniet gedaan. Een zou met loopbanden de overstap iets comfortabeler kunnen worden, maar korter is wat hem betreft beter.

Hendriksen zag ook niets in de dubbele overstap die nodig blijkt om van Amstelveen-zuid naar de oostlijn van de metro te komen. “Vuist op tafel”, adviseerde Mager de wethouder voor volgend onderhandelingen.

Dat lijkt Groot ook wel van plan. Volgens hem waren ook de onderhandelingen moeizaam om tot het nu ter tafel liggende concept te komen. Een voordeel vindt hij dat Lijn 5 behouden is gebleven, die eerst zou verdwijnen. GroenLinks wil in de toekomst een hoogwaardige tramverbinding naar Aalsmeer en Uithoorn en blijft daaraan vasthouden, evenals aan aansluiting op het hoofdstedelijke metronet. Groot zegde toe hard te zullen pleiten voor korte ombouwtijd.

 

Lees ook:Raad akkoord met duur opvrolijken Stadshart – SP/CU tegen
Lees ook:Raad wil duidelijkheid over Amstelveense kosten doortrekken NZ-lijn
Lees ook:GroenLinks heeft moeite met nieuwe plannen Amstelveenlijn
Lees ook:Geen subsidie Noorddamcentrum meer
Lees ook:GroenLinks: ‘wethouder onduidelijk over Amstelveenlijn’

Eén reactie op “Raad schoorvoetend akkoord met plan Amstelveenlijn

  1. gerben

    De victorie begint met hr. Jonker!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.