Scholieren voeren ‘raadsdebat’

032[1]Bijna vijftig leerlingen van het Amstelveen College voerden donderdag (11 november) een debat in de raadzaal van het gemeentehuis, naar analogie van de gemeenteraad. Zij doen dit jaar Mavo-eindexamen Maatschappijleer. Daarbij komt onder meer aan bod hoe de plaatselijke overheid functioneert. Griffier Pascale Georgopoulou vertelde hen hoe het lokale bestuur in elkaar zit en wat de rollen zijn van burgemeester, wethouders, gemeentesecretaris, gemeenteraad en griffier. Ook ging zij in op het voeren van een debat en legde ze uit wat ervoor nodig is om anderen te overtuigen. Aansluitend werden de leerlingen in vier fracties onderverdeeld. Elke fractie kreeg de opdracht een plan uit te werken voor de realisatie van een jongerenvoorziening in Amstelveen, dat maximaal € 10.000 mag kosten.De scholieren kregen hulp van vier raadsleden: Paul Feenstra, Ben Jonker, Tessa van Wijnen en Jeroen Brandes. De fracties moesten ook een naam voor zichzelf verzinnen en bepalen wie de woordvoerder ervan zou zijn. Voorzitter van de vergadering was Sander Mager, plaatsvervangend voorzitter van de Amstelveense gemeenteraad. Elke fractie mocht in drie minuten haar voorstel presenteren en beargumenteren. De fracties stelden vragen over elkaars voorstellen en gingen een levendig debat aan. Na twee schorsingen hadden drie fracties elkaar gevonden, Zij presenteerden een gezamenlijk nieuw voorstel: de € 10.000 zou besteed worden aan bankjes en aan een feest in een opgeknapt jongerencentrum. Bij de stemming over de voorstellen kreeg dat de meerderheid.

Lees ook:Pseudo raadsvergadering leerlingen Amstelveen College
Lees ook:Publieke tribune stemde bij raadsdebat scholieren
Lees ook:Pseudo gemeenteraad van scholieren stemt voor feestweek
Lees ook:Scholieren in pseudo-raadsdebat: meet laptops op school
Lees ook:Scholieren debatteren in raadzaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.