Groot optimistisch na handelsmissie naar Japan

Jan-Willem Groot

Jan-Willem Groot

Wethouder Jan-Willen Groot (Economische Zaken) is optimistisch. Hij verwacht dat binnenkort nieuwe Japanse bedrijven zich in de regio Amsterdam, liefst natuurlijk in Amstelveen, vestigen. Vorige week leidde hij een handelsmissie uit de Amsterdamse regio naar Tokio en Osaka, georganiseerd door de Bank of Tokyo in het WTC. Die heeft namelijk belang bij de komst van ondernemingen uit eigen land, omdat het vrijwel zeker meer business oplevert. Er werden in het land van de rijzende zon seminars in het Japans gehouden. Nou ja, Groot sprak er Engels, maar dat werd vertaald. De bijeenkomsten werden boven verwachting goed bezocht. Het getij voor Groot Amsterdam is gunstig, denkt de wethouder. “De binnenlandse markt in Japan is op het ogenblik niet gemakkelijk. De vervangingsvraag is er sterkt vertraagd door de economische situatie en de lage koers van de yen. Bedrijven hebben het dus moeilijk met de binnenlandse afzet, dus kijken ze naar het buitenland. Dat is in ons voordeel.”Hij verwacht dat zijn missie wel effect gaat sorteren. Dat de seminars in het Japans werden gehouden, was volgens hem een voordeel. De regio ondervindt overigens concurrentie van Londen, waar ook veel Japanse bedrijven heen trekken. Een voordeel van Amsterdam en omgeving is het gunstige belastingklimaat. Op basis van een recent verdrag tussen Nederland en Japan betalen de bedrijven geen belasting meer over dividenden in hun vaderland. Andere voordelen zijn volgens Groot de aanwezigheid van de Internationale School (vooral in het belang van Amstelveen natuurlijk), kennis van de Engelse taal en aanwezigheid van veel talent.

Groot: “De belasting voor bedrijven in Japan is met meer dan veertig procent hoger dan hier. Het land kampt met een enorm hoge staatsschuld.” De Japanse gemeenschap in Amstelveen is het grootst. Volgens Groot is de stad aantrekkelijk door allerlei speciaal daarop gerichte faciliteiten, zoals een balie in het ziekenhuis, waar men de taal verstaat, een Japanse boekhandel en Japanse eetgelegenheden.

Lees ook:Groot houdt seminars in Japan voor werving bedrijven
Lees ook:Weer handelsmissie naar Japan
Lees ook:Stichting internationale evenementen richt zich nog alleen op Japan
Lees ook:Burgemeesters leggen krans in Bloesempark
Lees ook:Handelsmissie: 20 Japanse bedrijven willen naar regio Amsterdam

3 reacties op “Groot optimistisch na handelsmissie naar Japan

  1. jo

    welke deskundige neemt ie mee,hard nodig….

      /   Beantwoorden  / 
  2. Piet van Puffelen

    > Japanese Hotel Service . . .
    >
    > A Canadian salesman checked into a futuristic hotel in
    > Tokyo, Japan . . .
    >
    > Realizing he needed a haircut before the next day’s
    > meeting, he called down to the desk clerk to ask if there was a
    > barber on the premises.
    >
    >
    > ‘I’m afraid not, sir,’ the clerk told him
    > apologetically, ‘but down the hall from your room is a vending
    > machine that should serve your purposes.’
    >
    >
    > Skeptical but intrigued, the salesman located the
    > machine, inserted $15.00, and stuck his head into the opening,
    > at which time the machine started to buzz and whirl. Fifteen
    > seconds later the salesman pulled out his head and surveyed his
    > reflection, which reflected the best haircut of his life.
    >
    >
    > Two feet away was another machine with a sign that
    > read,’Manicures, $10.00′.
    >
    >
    > ‘Why not?’ thought the salesman. He paid the money,
    > inserted his hands into the slot, and the machine started to
    > buzz and whirl. Fifteen seconds later he pulled out his hands
    > and they were perfectly manicured.
    >
    >
    > The next machine had a sign that read, ‘This Machine
    > Provides a Service Men Need When Away from Their Wives, 50
    > Cents.’
    >
    >
    > The salesman looked both ways, put fifty cents in the
    > machine, unzipped his fly, and with some anticipation, stuck his
    > manhood into the opening. When the machine started buzzing, the
    > guy let out a shriek of agony and almost passed out! Fifteen
    > seconds later it shut off.
    >
    >
    > With trembling hands, the salesman was able to withdraw
    > his tender unit……….
    > …………which now had a button sewn neatly on the
    > end!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.