In het nieuwe parkeerbeleid wordt betaald parkeren met vergunningen ingevoerd als de gemeten parkeerdruk in een gebied 85% of hoger is. Mits de gemeenteraad daarmee akkoord gaat en bewoners plus ondernemers zijn geconstateerd.
Als de parkeerdruk in een buurt tussen de 80 en 85% is, wordt standaard onderzocht of het aantal parkeerplaatsen voor de bewoners toereikend is. De belanghebbende bewoners en ondernemers worden dan geconsulteerd. De gemeente spreekt over een ‘bespreekgeval’. Ook wordt dan onderzocht of op korte termijn toenemende parkeerdruk is te verwachten, die extra maatregelen noodzakelijk maken. De gemeenteraad moet ook dan goedkeuring geven.
Niet meer via enquêtes wordt het draagvlak onder de inwoners gemeten en de gemeente wil sneller anticiperen op parkeer-ontwikkelingen. Amstelveen Noord heeft nu bijvoorbeeld te maken met steeds meer betaald parkeren in Amsterdam en sinds 18 december voor het parkeerterrein bij de Bosbaan (met ruim 700 parkeerplaatsen). Daardoor gaan veel parkeerders op zoek naar andere gratis parkeerruimte.
Wethouder verkeer Jeroen Brandes (PvdA) zegt blij te zijn dat de gemeenteraad akkoord ging met sneller handelen bij parkeeroverlast door bewoners, onder meer door forenzen en andere langparkeerders. “We hebben de tarieven voor bewonersvergunningen de laatste jaren al een paar keer kunnen verlagen. Voor iets meer dan 3 euro per maand heb je nu een eerste bewonersvergunning”, zegt hij. “Zodra er financiële ruimte is binnen de parkeerexploitatie, zullen we zeker proberen de tarieven nog verder te verlagen. Het invoeren van betaald parkeren komt de bereikbaarheid, leefbaarheid en de veiligheid in de woonwijken ten goede.”
De gemeenteraad besloot het reguleringsgebied in Randwijck zo snel mogelijk uit te breiden met de Amsterdamseweg ten oosten / noorden van de museumspoorlijn, de Keizer Karelweg, ten noorden van Laan Walcheren en de Bos en Vaartflat. Delen van de Amsterdamseweg worden aangewezen als blauwe zone, wegens winkels en voorzieningen daar. Daarvoor zijn nog respectievelijk een aanwijzingsbesluit en een verkeersbesluit nodig.
Lees ook:Enquête in Randwijck over draagvlak betaald parkeren
Lees ook:D66 wil parkerende forenzen weren bij Kostverlorenhof
Lees ook:VVD wil oplossing toegenomen parkeerdruk in Randwijck
Lees ook:Meten draagvlak parkeren zonder enquêtes
Lees ook:Betaald parkeren en blauwe zone Kostverlorenhof