Veel verkeersprojecten die B&W zich hadden voorgenomen voor deze zittingsperiode zijn uitgevoerd, maar de komende jaren wordt Amstelveen door werkzaamheden aan grote projecten als de verbreding van de A9, de nieuwe Amstelveenlijn en het Stadshart toch een bouwput.
Dat blijkt ui de voortgangsnotie die het college naar de gemeenteraad heeft gestuurd.
In 2016 en 2017 is meer dan 4 kilometer aan fietspaden geasfalteerd of voorzien van beton, schrijven B&W. Het gaat om de fietspaden langs de Bovenkerkerweg, de Sportlaan, de Groen van Prinstererlaan/Oranjebaan en diverse fietspaden in Westwijk. Het fietsen is daardoor volgens het college comfortabeler en veiliger.
Verder wijst de gemeente er op dat een nieuwe rotonde is aangelegd op het kruispunt Van Heuven Goedhartlaan-Groen van Prinstererlaan, waar fietsers en voetgangers nu met voorrang kunnen oversteken en niet meer hoeven te wachten.
Op een aantal wegen zijn fietsstroken aangebracht of verbreed, zegt zij. “Fietsen is gezond, goed voor het milieu en zorgt voor minder files”.
Wethouder Jeroen Brandes van Verkeer (PvdA) zegt fietspaden en kruisingen waar mogelijk comfortabeler en veiliger te maken. “Ook willen we de verkeersafwikkeling op het wegennet verbeteren. Maar verkeersveiligheid is voor een groot deel afhankelijk van het gedrag van mensen. Daarom blijft de gemeente Amstelveen ook veel aandacht geven aan verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding. Daarom doen we mee met landelijke campagnes, organiseren we eigen campagnes en acties, en hebben we overleg met scholen, Veilig Verkeer Nederland en politie.”
Installaties
Een aantal verkeersregelinstallaties is geoptimaliseerd en er zijn diverse kleine verkeersvoorzieningen gerealiseerd zoals drempels, plateaus, bruggetjes en parkeerplaatsen. Daarnaast is de kruising Groenelaan-Sportlaan compacter gemaakt en zijn de oversteekvoorzieningen voor langzaam verkeer verbeterd.
De fietsprojecten hebben volgens de gemeente geleid tot positieve reacties. Zij investeert ook dit jaar flink in het fietsnetwerk. Onder meer worden fietspaden langs de Noorddammerweg, de Van der Hooplaan en Poortwachter en een route door Waardhuizen opgeknapt. Nieuwe fietsroutes voor de jaren daarna zijn in onderzoek. Verder worden dit jaar de eerste verkeersregelinstallaties opgeleverd die geschikt zijn voor slimme communicatie met voertuigen, bijvoorbeeld via apps. Dit staat nog in de kinderschoenen maar Amstelveen wil direct aansluiten bij de mogelijkheden die de nieuwe technologie biedt, zegt Brandes.
De Amsterdamseweg-noord wordt heringericht. Op de kruispunten van de Keizer Karelweg met de Amsterdamseweg en met de Groen van Prinstererlaan komt een rotonde, waar langzaam verkeer voorrang krijgt. De capaciteit van de Oranjebaan en de Laan van Langerhuize wordt uitgebreid.
A9
Intussen kan de gemeente er niet omheen dat de grote projecten die op stapel staan veel invloed hebben op het verkeer. Volgend jaar gaan heel de Beneluxbaan op de schop voor de AV-lijn, waarvoor de voorbereidingen zijn begonnen. Er komen, zoals bekend, ongelijkvloerse kruisingen van de Beneluxbaan met de Rembrandtweg, Zonnestein en Sportlaan. Ook wordt in 2019 het viaduct op de Laan van Langerhuize bij de Beneluxbaan verbreed.
Aansluitend wordt vanaf 2020 de A9 verbreed en verdiept aangelegd. Om het lokale wegennet op deze grote projecten voor te bereiden, start de gemeente in 2018 met maatregelen om de capaciteit van sommige wegen te vergroten. Volgens de gemeente probeert zij de overlast voor de Amstelveense inwoners en werknemers zo veel mogelijk te beperken maar er is aan verkeershinder niet te ontkomen.
Lees ook:Gemeente krijgt 1,2 milj. van Stadsregio voor verkeer
Lees ook:Drempel in afrit Oranje- Beneluxbaan
Lees ook:Rotonde bij Groen. van Prinstererlaan
Lees ook:Fietspad Rosa Spierlaan geopend
Lees ook:Groen licht beter verkeersknooppunt O’laan
Die jarenlange bouwput tbv de verbreding van de A9 levert voor het verkeer en voor de leefbaarheid in Amstelveen geen enkele verbetering op.
Integendeel zelfs, want de Keizer Karelweg wordt daarna alleen maar nóg zwaarder belast. Die weg was nooit bedoeld als verbindingsweg en blijft daarvoor ongeschikt.
De drukke kruispunten bovenop de A9 komen de luchtkwaliteit en de woonomgeving van het Stadshart ook niet bepaald ten goede.
Het torpederen van de A9-tunnel is ondoordacht, onverstandig en onverantwoord, maar het is taboe om dat hardop te zeggen. Noordkoreaanse toestanden.
Vertel eens wat nieuws
De verbreding van de A9 zal in de komende jaren actueel nieuws zijn en zal dat ook tot ver in de toekomst van Amstelveen blijven.
In uw artikel wordt (zoals gebruikelijk) alleen melding gemaakt van de TIJDELIJKE verslechtering van de verkeerssituatie in Amstelveen als gevolg van de verbreding van de A9. Over de PERMANENTE verslechtering daarvan mag kennelijk niet worden gesproken. Taboe, dus.
Over de permanente verslechtering zijn de meningen verdeeld. Andere meningen kregen trouwens ook aandacht, maar die miste u kennelijk. Dit was een overzicht van wat er van de plannen van B&W terecht kwam en de ellende die nog komt.
De A9 is het belangrijkste verkeersproject, niet alleen in de komende jaren maar ook tot in de verre toekomst omdat ervoor is gekozen om Amstelveen PERMANENT te laten verdelen door een Rijksweg in een brede open verkeersgoot dwars het midden van onze woonplaats.
Juist omdat de meningen verdeeld zijn, moet daarover kunnen worden gediscussieerd. U kapt dat echter iedere keer af. Ook nu weer.
Nee hoor. Iedereen staat het vrij opnieuw te fulmineren tegen de A9. Maar ik kan er niets aan doen dat niemand het doet.
Men beseft vaak (te) laat wat op korte en lange termijn de gevolgen zullen zijn van bestuurlijke beslissingen op het gebied van planologie, stedenbouw en infrastructuur. Ooit was ik als beleidsmedewerker op het ministerie CRM betrokken bij de uitvoering van de Tweede Nota voor Ruimtelijke Ordening. Ook daarbij werden fouten gemaakt die tientallen jaren later hebben geleid tot voorspelde problemen die – voorzover mogelijk – moesten worden hersteld.
Dus men weet dat er allerlei verkeers/ov-problemen gaan ontstaan en toch breekt men het busvervoer af zoals het tot 7 december jongstleden functioneerde.
Is dit nu beleid hr. Brandes of wanbeleid. U had tov de regioraad door deze verbouwingen toch zeer sterke punten in handen.
Ach ja, de beste stuurlui staan waar zij vanouds stonden. Als die allemaal nou eens in het bestuur kwamen. Ging het een stuk beter natuurlijk op elk gebied
Schaf gelijk de democratie dan ook maar af, want Elias weet alles beter.LOL
Elias betekent niet alleen ‘de Here is mijn God’ maar is ook een ‘Uitroep waarmee eigenwijsheid aangeduid wordt’. Bron: mijnwoordenboek. nl)
In dit geval zijn beide definities van toepassing.
Dit schreef Johan Bos ook herhaaldelijk, inclusief typfouten.
U bedoelt typefouten? Had die andere scribent gelijk misschien…
Betrokken burgers worden genegeerd door gemeente en raadsleden en beschimpt door lokale journalisten. Democratie op z’n Amstelveens..
“Zowel typfout als typefout is correct. Volgens ons ligt typfout iets meer voor de hand dan typefout.”
(Bron: Genootschap Onze Taal, https://onzetaal.nl/taaladvies/typefout-typfout/)
Geeuw, gaap.
Smiley, JB’s artikel gaat over verkeersprojecten. Dat is een belangrijk onderwerp, maar toch was ik als enige on-topic met mijn commentaar. JB & Elias reageerden daar zoals gewoonlijk smalend op. Als het onderwerp ook jou niet interesseert, wat doe je hier dan, behalve gapen?
Om de 2-baans Keizer Karelweg van autoverkeer te voorzien, komt er een vierdubbel kruispunt bovenop de tot 8 banen verbrede A9. Publiekstrekker Hudson’s Bay krijgt straks zijn aanvoer via de smalle Meander waarlangs ook nog de bussen van Connexxion blijven rijden van en naar het busstation..
Voor die ‘verbeteringen’ van de verkeerssituatie in het centrum van Amstelveen wonen wij jarenlang in een bouwput.
Het is tijd voor rechtstreekse, goed verlichte, gezonde (zonder uitlaatgassen), veilige en snelle fietsbanen tussen Amstelveen en A’dam-Zuid, A’dam-ZO en Uithoorn.
Het grootste verkeersproject, de verbreding van de A9, levert Amstelveen na vele jaren van overlast en hinder per saldo vrijwel niets op, behalve een parkje bij het Oude Dorp (dat aan het Amsterdamse Bos grenst).
Heeft iemand recent wel eens uitgerekend wat die lange en brede strook grond in het centrum van onze stad had kunnen opleveren?
Hierover kan en nag niet worden gediscussieerd. Het mag alleen gaan over fietspaden en rotondes, maar niet over dingen die écht belangrijk zijn.
Voor zijn gemak wenst App maar even voorbij te gaan aan algehele verslechtering van het busvervoer alhier. Iets waardoor mensen hun auto ingejaagd worden. Of dat niet bijdraagt aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Hier kunnen we wel iets aan doen, de rest is allemaal een gelopen race.
Over de verslechtering van het busvervoer (dat door de zichzelf feliciterende wethouder als een verbetering werd gepresenteerd) heb ik het elders gehad.
Als ik daarover was begonnen, had Johan Bos geschamperd: “Vertel eens wat nieuws.”
@Johan Bos,
Persoonlijk vind ik het volgende artikel echt heel erg goed:
http://amstelveensnieuwsblad.nl/verkiezingen/pvda-wil-graag-doorgaan-college-372142
Uitzonderlijk goed geschreven en beargumenteerd.
Dat door u bejubelde stuk is gewoon een één op één uit de mond van Brandes of zijn door ons belastinggeld betaalde communicatiemedewerker opgetekende monoloog. Het zou buitengewoon vreemd zijn dat hij zijn eigen beleid afviel. En dat hij daarvoor argumenten aandraagt ook. Voor het gemak heeft hij ook maar zijn volstrekt falende beleid betreffende het OV vergeten.
De A9 is een topweg, mits door een tunnel met daarbovenop sportvelden en andere publieke voorzieningen en natuurlijk met een directe aansluiting op de doorgaande 4-baans Beneluxbaan en niet op de toch al drukke 2-baans KK-weg. Dát was een een verbetering geweest.
De gemeenteraad had Amstelveen voor de bestuurlijke stommiteit moeten behoeden, maar die houdt zich nu van de domme.