In een groot deel van Randwijck komt betaald parkeren met vergunningen. Dat gebeurt op basis van een enquête onder wijkbewoners. Net als bij het invoeren van een bedrijven investeringszone (BIZ), een publiekrechtelijke constructie die een belasting voor iedereen in een bepaald gebied oplevert, kan in principe ook een minderheid beslissen over betaald parkeren.
In een deel gebeurt dat. Aan de enquête moest 50% van de geadresseerden deelnemen. Als van die helft plus één vóór stemde, kwam er betaald parkeren. Het betekent dus in theorie dat een kwart van het aantal bewoners dat kan uitmaken.
In Catharina van Clevelaan, Barend van Dorenweerdelaan, Gerrit van Heemskerklaan, Randwijcklaan, Willem van Beijerenlaan, Hendrik van Borsselenkade, Koen van Oosterwijklaan en Van Spaenstraat nam 62% aan de enquête deel, waarvan dan weer 63% vóór betaald parkeren met vergunningen was.
Voor de straten vanaf de Bos en Vaartlaan tot en met het Catharina van Clevepark en vanaf de Rentmeesterslaan (noordelijke deel) tot en met de Iepenrodelaan geldt dat ook daar de opkomstdrempel is gehaald (63%). Van de respondenten heeft 61% vóór de invoering van betaald parkeren met vergunningen gestemd. Aansluitend aan dit gebied zal ook het stukje Eikenrodelaan tussen het Catharina van Clevepark en de Margaretha van Borsselenkade betaald parkeren krijgen.
Opkomstbedrag
In de overige straten van Randwijck komt geen betaald parkeren. Óf de opkomstdrempel van 50% werd niet gehaald óf een meerderheid van de respondenten was tegen de invoering van betaald parkeren/ Een derde reden is dat kon niet worden voldaan aan de door de gemeente bepaalde minimale gebiedsomvang van 40.000m2.
Doordat nu bekend is in hoe groot het gebied is waar parkeren met vergunningen wordt ingevoerd, Die invoering is afhankelijk van de levertijd van de parkeerautomaten. De gemeente kan nu bepalen hoeveel er moeten komen. Naar verwachting komen die in het eerste kwartaal 2017. Daar gaat nog een informatieavond voor de bewoners aan vooraf.
Volgens verkeerswethouder Jeroen Brandes (PvdA) heeft het aantal vóórstemmers aan dat er voldoende draagvlak in de wijk is voor betaald parkeren.
Lees ook:Betaald parkeren rond Laanhorn
Lees ook:Ook betaald parkeren in Berken- en Eikenrodelaan
Lees ook:ChristenUnie tegen betaald parkeren deel Randwijck
Lees ook:Enquête in Randwijck over draagvlak betaald parkeren
Lees ook:‘Krakkemikkig’ betaald parkeren in deel Randwijck