Verkeersgevaar door nieuwe McDonalds

Hoewel omwonenden er eigenlijk tegen waren, is woensdag de nieuwe vestiging van McDonalds, de tweede in Amstelveen, aan de Zijdelweg geopend. De volgende dag al bleek dat die eigenlijk niet bereikbaar is voor (brom) fietsers en voor degenen die met een dergelijk vervoermiddel naar het fastfood restaurant willen het verkeer alles behalve veilig is. De gemeente neemt nu maatregelen en constateert in feite dat allerlei instanties, ondanks stapels papier, langs elkaar heen hebben gewerkt.

Dat blijkt uit een brief van verkeerswethouder Jeroen Brandes, die kennelijk ook niet eerder van de situatie die zou ontstaan op de hoogte is geweest, aan de gemeenteraad,. De nieuwe McDonalds, bij de omgelegde N201, ligt bij het Shell station. Fietsers kunnen er alleen via dat tankstation terecht. Onwenselijk, vindt Brandes. Hij heeft alarm geslagen en McDonalds zorgde in allerijl voor verkeersregelaars. De gemeente gaat zo snel mogelijk een fietspad aanleggen, zij het op provinciale grond. “We lichten hierover de Provincie in en stemmen met de ontwikkelaar de kosten af”, schrijft Brandes.

Jeroen Brandes

Die ontwikkelaar heeft – volgens de wethouder met de beste bedoelingen – naar eigen inzicht en zonder overleg met de wegbeheerder (Provincie) belijning en bebording ter plekke aangebracht, maar dat gaat nu volgens de daarvoor geldende regels gebeuren door gemeente en politie.

Voortraject

De ambtenaren van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling en de afdeling Verkeer bij de gemeente hebben nu met de politie gesproken. Blijkbaar was geen van die instanties van tevoren van wat er ging gebeuren op de hoogte.

De ontwikkeling van de McDonald’s is weliswaar door een projectleider van Stedelijke Ontwikkeling begeleid, maar kennelijk was dat geen garantie voor een goede oplevering. Brandes: “In het voortraject heeft de gemeente de ontwikkelaar verzocht zorg te dragen voor een veilige afwikkeling van al het verkeer van en naar de McDonald’s. Vanuit de afdeling verkeer is duidelijk aangegeven, hoe de situatie voor fietsers eruit dient te zien.”

Geen afstemming

Maar kennelijk is dat niet eer gecontroleerd en ging McDonalds open met een gevaarlijke verkeerssituatie in de voortuin. Volgens Brandes moest, omdat zowel de weg als de grond eigendom zijn van de Provincie en een particulier, de afstemming erover verder plaats vinden tussen de ontwikkelaar en de Provincie. Maar dat is niet gebeurd, constateert Brandes achteraf. “Hoogstwaarschijnlijk als gevolg van een misverstand bij de ontwikkelaar, die er ten onrechte vanuit is gegaan, dat het een gemeentelijke aansluiting betrof, wat meestal gebruikelijk is.”

Snel ontwerp

Er is razendsnel een ontwerp voor een fietspad gemaakt en het gemeentelijke Ingenieursbureau zoekt een aannemer die tijd heeft om het met spoed aan te leggen. Intussen zijn bij het fastfood restaurant grote, gele waarschuwingsborden geplaatst met de tekst: ‘Let op, fietsers op de rijbaan’.

In de gemeenteraad waren overigens niet alle fracties het met de komst van het restaurant eens. Een poging die aan de andere kant van de weg te krijgen, waar de eigenaar ook grond had, liep stuk op diens weigering. De coalitie sloot zoals gebruikelijk de rijen, waarbij Burgerbelangen meende dat McDonalds nieuwe werkgelegenheid voor Amstelveners zou opleveren, die anders mogelijk verloren ging.

 

Lees ook:D66 stelt vragen over verkeer McDonald’s
Lees ook:Amstelveense fietser doet 4,3 kilometer per rit
Lees ook:Nog een McDonalds in Amstelveen
Lees ook:CDA en OCA: McDonalds Zijdelweg om 21.00 uur dicht
Lees ook:McDonalds Zijdelweg mag tot 02.00 uur open

10 reacties op “Verkeersgevaar door nieuwe McDonalds

  1. Frank Bikker

    Niet goed op elkaar afgestemd! De omwonenden hebben hier al jaren voor gewaarschuwd. Bovenstaand persoontje heeft als meeschrijver op dichtbij.nl hier ook op gewezen. Er zijn rechtszaken gevoerd. Iedereen kon eigenlijk dus wel begrijpen dat deze zaak wat nadere inspectie behoefde. En nu komt plotseling als een duveltje uit een doosje dit tevoorschijn .
    Officieel ligt dit op het bordje van de hr. Brandes, maar de ware schuldigen zijn natuurlijk de leden van de vorige gemeenteraad die voor dit onzalige plan hebben gestemd met als triest dieptepunt de opmerkingen van mevr. Roos, die nav mijn stukje wel had toegezegd dat er op het punt van lichtvervuiling het plan nog eens nader bekeken zou worden. ( van dat nader bekijken hebben we trouwens ook nooit meer iets gehoord)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Gerben

    Wordt lid van de Fietsersbond. Dé belangenbehartiger van 13,5 miljoen fietsers in
    Nederland. Ga naar: fietsersbond.nl

      /   Beantwoorden  / 
  3. Gerben

    Word lid van de Fietsersbond (trapte nu ook in een extra t en nog wel met licht aan).

      /   Beantwoorden  / 
  4. PeterPC

    Frank Nostradamus, jij hebt het nooit over bereikbaarheid gehad. Jouw gezeur ging natuurlijk over allerlei soorten overlast zoals daar zijn : lawaai, heul veul licht en megalomane food ketens.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Je zocht toch alles op?

        /   Beantwoorden  / 
  5. Robert van Waning

    Er was dus niet één ontwerper, projectontwikkelaar, medewerker van McDonald’s, wethouder, gemeentelijke cq proviciale ambtenaar, gemeenteraadslid of uitvoerder (wegenbouwer) die zich – bij het zien de tekeningen – afvroeg hoe de fietsers moesten rijden?

    Aan die beunhazen zijn wij overgeleverd. Dat belooft wat voor de A9..

      /   Beantwoorden  / 
  6. Tante Ria

    Brandes geeft altijd alles en iedereen de schuld als er iets mis gaat. PvdA?

    Is er al wederhoor gepleegd bij iedereen die er iets mee te maken had?

    Of gaat iedereen, zoals rvw en frank, op voorhand al schuldig roepen?

    Om de toon denken mensen, en probeer te nuanceren.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Robert van Waning

      RiaPC, geef eens antwoord op mijn vraag: Was er dus niet één ontwerper, projectontwikkelaar, medewerker van McDonald’s, wethouder, gemeentelijke cq proviciale ambtenaar, gemeenteraadslid of uitvoerder (wegenbouwer) die zich – bij het zien de tekeningen – afvroeg hoe de fietsers moesten rijden?

        /   Beantwoorden  / 
  7. Zoostje

    Wat een geklungel….hahahahahahaah, het grote afschuiven is begonnen. Wie is de verantwoordelijke?? En hoe kunnen al die 16 jarigen die daar werken (zovéél werkgelegenheid voor Amstelveen…) op hun werk komen? Met gevaar voor eigen leven dus. Blijkt maar weer, dat de gemeente focust op auto’s.Zielige vertoning! En idd, houdt u schrap voor de verbreding van de A9….en onze tante RiaPC heeft de schuldige al aangewezen…de PvdA. Wie weet zelfs wel waar, want vraag mij af wie de opdrachtgever was. Brandes heeft er iig een lachwekkend potje van gemaakt.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Frank Bikker

    In de periode 2010 tot 2014 zaten de VVD,CDA ,BBA ,CU en OCA in de coalitie. Zij hebben de plannen voor deze hamburgerkeet goedgekeurd. Alles was toen al op papier bekend. Brandes is nu voor de uitvoering verantwoordelijk , een PvdA man.
    Wel origineel dat tante Ria en de hr. PC nu enkel Brandes de schuld geven, terwijl toen de VVD de grootste partij was, terwijl ze de grootste fan zijn van Raat.

    Jammergenoeg is dit een bestuurlijke blunder van alle betrokken partijen. Laten we maar hopen dat er geen ongelukken gebeuren.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.