Veeningen voor groei Schiphol

Maaike Veeningen

Wethouder Maaike Veeningen van Economische Zaken (D66) is warm voorstander van verdere groei van Schiphol. Dat is belangrijk voor de economie en de werkgelegenheid, vindt ze. Maar dat gezegd hebbende, voegde Veeningen er woensdag in het tv-programma ‘Goedemorgen Nederland’ van WNL aan toe gek te worden van alle regeltjes die het Rijk voor de gebieden rond de luchthaven hanteert.

Daardoor kan bijvoorbeeld een leegstaand kantoorgebouw in Kronenburg niet voor studentenhuisvesting worden gebruikt.

Dat heeft te maken met het zogenoemde ‘luchthavenindelingsbesluit’ (LIB), bedoeld voor veiligheid en mijden van (geluid) overlast in de gebieden rond de luchthaven.

Er mag bijvoorbeeld in Kronenburg geen woningbouw plaatsvinden, terwijl er – zei Veeningen – al mensen wonen.

Groei van Schiphol is prima, maar er moet meer naar de realiteit dan naar allerlei regeltjes worden gekeken. Overigens is men ook in buurgemeenten rond Schiphol niet onverdeeld blij met de regeltjes.

 

 

Lees ook:Veeningen aan praattafel over Schiphol
Lees ook:Jan Griese: ‘Schiphol leukt hindercijfers op’
Lees ook:GL: Veeningen moet harder zijn tegen Schiphol
Lees ook:´Groei Schiphol alleen bij mnder hinder´
Lees ook:GroenLinks: ‘Schiphol misleidt onwonenden’

20 reacties op “Veeningen voor groei Schiphol

  1. Bijenkorfje

    Vaag verhaal. Ik heb haar zien kwebbelen. Het lijkt mij, dat die regels er niet voor niets zijn. En wat is volgens haar dan ‘realiteit?’ Waarom kan die wethouder D’66 niet eens een keer ingaan op haar bewoners? Is de realiteit, dat het haar niet uitmaakt dat mensen ziek worden van alle uitstoot hier ter plaatse? Waaraan tzt de haar graag geziene studenten (als onderwijspartij) worden blootgesteld? Ik vraag mij werkelijk af of zij wel spoort. Gezien die drol en dat badje heb ik grote vraagtekens.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Robert van Waning

    Een wethouder die niet van wetten houdt, laat staan van de handhaving daarvan. Mevrouw Veeningen is niet de enige in dit college van bestuurders.

    Die ‘economische groei’ waar deze wethater het over heeft, is te danken aan uitputting van onvervangbare voorraden grondstoffen zoals fossiele olie. Het is als een bedrijf dat zijn magazijn leegverkoopt zonder zijn voorraden te kunnen aanvullen. Dat heet dan echter geen groei maar een faillissement.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jan Demming

    Ja Robert, maar probeer dat die wethouder maar eens aan haar verstand te peuteren.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Bijenkorfje

      Deze wethouder is te jong, te dom en loopt teveel aan de hand van de heer Raat, zoals iedere wethouder hier. D’66 in het bijzonder. Maar dat is ook landelijk de tendens. Geil om te regeren, maar oh zo ondemocratisch. Zie die Sofie in het Veld, of hoe heet die vrouw. Ze staren zich blind in tunnelvisies. “Zo is het, zo moet het zijn en zo zal het worden”. En een middelvinger naar de mensen.

        /   Beantwoorden  / 
  4. Robert van Waning

    ‘Ultrafijnstof vliegverkeer kan gezondheid schaden’

    Op en rond Schiphol wordt door het vliegverkeer, vooral door opstijgende vliegtuigen, zoveel ultrafijnstof geproduceerd dat omwonenden mogelijk gezondheidsrisico’s lopen. Dat de concentraties ultrafijnstof – minuscule stofdeeltjes die diep in de longen kunnen binnendringen – schadelijke effecten hebben op de gezondheid valt ‘niet uit te sluiten’, concludeert het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in een nieuw rapport.

    Met die bevinding onderschrijft het RIVM de conclusies van een eind vorig jaar door TNO gepubliceerd onderzoek. Daarin werd Schiphol voor het eerst als ‘een aanzienlijke bron’ van ultrafijnstof aangeduid. Dat was voor staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) aanleiding om het RIVM om nader onderzoek te vragen.

    Dat Schiphol veel mensen geluidshinder bezorgt en een forse bijdrage levert aan de uitstoot van CO2 was al langer bekend. Milieuorganisaties grijpen de rapporten van TNO en RIVM over ultrafijnstof nu aan voor een tegengeluid bij de groeiplannen van Schiphol. ‘We hebben lang gedacht dat het wegverkeer van en naar Schiphol schadelijker was voor de luchtkwaliteit dan de vliegtuigen zelf, maar dat is niet zo’, zegt Ivo Stumpe van Milieudefensie.

    Die organisatie zegt dat het voor wetenschappers wel vaststaat dat ultrafijne stofdeeltjes gezondheidsschade kunnen aanrichten. Het RIVM trekt die conclusie nog niet, wijst op het bestaan van verschillende soorten ultrafijnstof (deeltjes in de lucht, kleiner dan 0,1 micrometer) en bepleit nader onderzoek.

    Kanttekening
    Als je kijkt naar de bron van ultrafijnstof en in dit geval het hogere aandeel zwaveldioxine, dan ligt de conclusie voor de hand dat jarenlange blootstelling nadelige effecten heeft op de gezondheid

    Ivo Stumpe
    Stumpe: ‘Als je kijkt naar de bron van ultrafijnstof en in dit geval het hogere aandeel zwaveldioxine, dan ligt de conclusie voor de hand dat jarenlange blootstelling nadelige effecten heeft op de gezondheid. Mensen die dicht op Schiphol wonen, zullen er althans niet gerust op zijn. Er is natuurlijk niets tegen nóg eens extra onderzoek, maar bij al die bombastische geluiden over die o zo noodzakelijke groei van Schiphol mag deze kanttekening ook wel eens worden gemaakt.’

    Bij metingen in de omgeving van de luchthaven stuitte het RIVM soms op concentraties ultrafijnstof die overeenkwamen met die door het wegverkeer in binnensteden wordt aangericht. Problemen met luchtvervuiling hebben veel steden ertoe aangezet maatregelen te treffen: van het weren van bepaalde dieselauto’s tot het inrichten van milieuzones.

    Ivo Stumpe van Milieudefensie verwijst naar het VW-schandaal en de gemanipuleerde emissiecijfers. ‘Uiteraard is dat schandalig, maar een feit is wel dat auto’s in de loop der jaren veel schoner zijn geworden. We kunnen geen roetfilter op een straalmotor zetten. We hebben de zwavel uit de diesel gehaald, maar bij kerosine lukt dat maar niet. Dat zou al tot een beetje minder luchtvervuiling leiden. De luchtvaart blijft maar groeien en zal uit zichzelf nooit verduurzamen.’

    Verder onderzoek
    Het RIVM zegt dat de meetgegevens van ultrafijnstof bij Schiphol overeenkomen met concentraties bij andere, internationale luchthavens zijn aangetroffen. Veel internationale onderzoeksgegevens zijn er overigens niet, zegt het instituut. Ook de GGD Amsterdam dringt aan op verder onderzoek naar gezondheidsrisico’s.

    Milieu- en gezondheidsvraagstukken kwamen woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over het luchtvaartbeleid maar mondjesmaat aan bod, zegt Ivo Stumpe, zelf een van de sprekers tijdens die bijeenkomst. ‘De directie van Schiphol repte met geen woord over milieu of hinder. Die roept alleen maar het beeld op dat Nederland in elkaar stort als Schiphol niet nog meer kan groeien.’ Stumpe noemt het ‘kinderachtig’ dat staatssecretaris Mansveld het RIVM-rapport kort na de hoorzitting naar de Tweede Kamer stuurde.

    Door: Marcel van Lieshout 25 september 2015, 06:01
    Bron: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/-ultrafijnstof-vliegverkeer-kan-gezondheid-schaden~a4149288/

      /   Beantwoorden  / 
  5. Tante Trees

    Maaike Veeningen is voor alles geschikt, behalve voor wethouder. Er moest zeker een vrouw in het college en dat zeg ik als vrouw.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Robert van Waning

    Toename van het vlieg- en autoverkeer betekent versnelde afname van de luchtkwaliteit en van de voorraden van fossiele grondstoffen. ‘Economische groei’ is te danken aan de leegverkoop van het magazijn. Generaties ná ons moeten het maar zien te rooien zonder die grondstoffen. Na ons de zondvloed.

    Liberalisme is egoïsme.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Robert van Waning

    Iedere 3 minuten raast er een vliegtuig over Amstelveen, maar wethouder Veeningen (D66) vindt dat er nog niet genoeg herrie en luchtvervuiling is. Kennelijk solliciteert zij naar een mooie functie op Schiphol.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Bijenkorfje

      Veeningen heeft schijt aan haar inwoners. Wie weet volgt zij straks Eurlings op als volledig incompetent. Ze snakt iig naar meer, meer, meer. Zal wel beloond worden.

        /   Beantwoorden  / 
      1. gerben

        Iets meer eerbied voor onze wethouder aub.
        Ze doet haar best.

          /   Beantwoorden  / 
        1. ciska

          Er zijn genoeg mensen die hun best doen, maar bij gebleken incompetentie worden die ontslagen. Hier worden ze gehandhaafd in ruil voor de politieke macht van de VVD en af en toe krijgen ze ook een kruimeltje toegeschoven wat zij kunnen claimen ( dat twijfelachtige badje bijvoorbeeld), maar ondertussen is men niet te beroerd om indirect de concurrent de poten onder de stoel vandaan te zagen door juist dat verplaatsen van de bibliotheek, dat zwembadje, kosten evenementen enz.
          Raat heb ik zelf nooit echt gehoord over die bezuinigingen op de minima. Daar is ie net even te slim voor, maar hij staat wel bij Grea Twint op de foto bij de voedselbank en steunt die wel ( kost bijna niets!)

          Zo zie je maar, het boutje moet je aan 2 kanten warm houden en nooit en te nimmer de vervelende boodschapper zijn.

            /   Beantwoorden  / 
          1. gerben

            Moet je bij het CDA zijn. Die houden een gaatje open voor bebouwing van de Bovenkerkerpolder.

              /  
        2. Rotary-vriendje

          “Schijt hebben aan…” vind ik in dit geval wel kunnen. Een medewerker in een bedrijf doet zijn of haar best. Als wethouder bent mag er meer intellect en visie verwacht worden dan dat deze wethouder laat zien. Beschamend !

            /   Beantwoorden  / 
    2. ciska

      Ik las ergens dat je een poos in de VS hebt gezet.

      Hoe ben je dan hier gekomen?

      Per kano of roeiboot!

        /   Beantwoorden  / 
      1. gerben

        Over wie heb je het?

          /   Beantwoorden  / 
      2. Robert van Waning

        Ciska, ik ben in de VS geboren en inderdaad per boot hier gekomen.

        Om tal van goede redenen ben ik voor een afname van het vliegverkeer en dus tegen een verdere groei van Schiphol. Zelf vliegen wij zo min mogelijk. De laatste keer was drie jaar geleden, geloof ik. Per trein en bus is prettiger en je ziet meer van het mooie Europese landschap.

          /   Beantwoorden  / 
  8. Bijenkorfje

    Klopt Robert van Waning en niet alleen iedere 3 minuten, maar zelfs ‘s nachts rond een uur op 3/4 word ik wakker van die herrie. Het eindigt om ong. 23 uur en begint alweer om 6.30 uur de volgende ochtend. En dan tussendoor ook nog. De afgelopen maanden is de herrie sluipenderwijs verergerd. Maar blijkbaar heeft niemand anders er last van. Dus kan Veeningen, die hoogstwaarschijnlijk elders woont, de inwoners van Amstelveen geruststellen met Darm, Badje en nog wat GROEI.

      /   Beantwoorden  / 
  9. gerben

    Het begint pas. Strak mag je op het balkon niet meer roken, omdat de buren er hinder van onderviden.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Robert van Waning

    ‘Klimaatverandering kan financiele chaos veroorzaken,” luidt de waarschuwing van de Bank of England aan het bedrijfsleven. (VK van vanochtend).

    De klimatologische, ecologische en maatschappelijke chaos is dan al lang een feit, maar voor banken en bedrijven is dat kennelijk minder belangrijk. Van overheden mogen wij verwachten dat zij verantwoordelijker en minder kortzichtig zijn.

    Vliegverkeer moet veel zwaarder worden belast met BTW, accijnzen en vervuilingsbelastingen. Het zal daardoor afnemen. Schiphol kan dan weer kleiner worden ipv nog groter.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.