“Voor ouderen is het een drama”, gaf men achter de bestuurstafel toe tijdens de dinsdag gehouden vergadering van het wijkplatform Westwijk. Er werd geklaagd over het verlies van vier haltes ten opzichte ban de bestaande situatie. Mark Boerma van de gemeente gaf een presentatie over de nieuwe Amstelveenlijn, die sneltram 51 gaat vervangen en resulteert in – behalve minder haltes in Amstelveen – ook in een verbinding tot aan station Amsterdam-Zuid, in plaats van tot aan het centraal station.
De haltes aan Marne, Gondel, Spinnerij en Amstelveen-Centrum vervallen. Van de € 300 miljoen die het project kost, komt € 225 miljoen van de Stadsregio Amsterdam, waarvan € 5, 72 miljoen uit Amstelveen, en € 75 miljoen van het Rijk. Er zijn drie ongelijkvloerse kruisingen over de Beneluxbaan gepland. De gemeenteraad beslist over de daarvoor noodzakelijke herzieningen van het bestemmingsplan en voor dat in verband met het door de regio geplande opstelterrein voor de trams bij de Van Hattumweg. Over bestemmingsplannen kan alleen de gemeente zelf beslissen, maar die zal – gelet op de welwillende houding van de coalitie, die daar een meerderheid vormt – met de door het GVB gewenste veranderingen wel instemmen.
De werkzaamheden zijn gepland van 2019 tot 2020. De tijdelijke situatie zal voor overlast zorgen voor het autovervoer, kondigde Boerma aan. “Het project kan nu eenmaal niet zonder geduld en overlast tot stand komen. En 2½ jaar werk er aan betekent nogal wat.” Er is wel gekozen voor een continu situatie tijdens de werkzaamheden, zodat die niet telkens verandert. Westwijk is van 2018 tot 2020 bereikbaar met bussen; men kan overstappen bij Oranjebaan op lijn 5 en 51. Die laatste gaat in 2019 definitief stoppen. “De Amstelveenlijn moet klaar zijn, voordat men aan de verbreding van de A9 begint”, zei Boerma.
Lees ook:Informatie over tijdelijk vervoer lijn 51
Lees ook:Informatieavonden over Amstelveenlijn
Lees ook:Werk aan Amstelveenlijn begonnen bij 3 kruispunten
Lees ook:Minder haltes Amstelveenlijn ter wille van snelheid
Lees ook:Amstelveenlijn sneller, maar niet meer naar CS
Een paar kleine inhoudelijke correcties op dit artikel om misverstanden te voorkomen:
- De werkzaamheden zijn gepland in 2018, 2019 en 2020. De tijdelijke businzet voor Westwijk komt hier mee overeen.
Meer uitleg over het tijdelijke OV Amstelveenlijn: http://amstelveenlijn.nl/openbaar-vervoer-tijdens-bouw-hoofdlijnen-bekend/
De afdeling “voorlichting” werkt altijd perfect, maar de rest ook?
Het vervallen van die haltes kan ik totaal niet volgen. Enkel omdat daar wat minder passagiers zijn? Tijdwinst levert het nauwelijks op. Men is hier niet alleen de ouderen tot last, maar ook velen die met het OV naar de stad moeten. Dat overstappen op Zuid is vaak een crime: sneltrams vallen vaak uit, je staat in de winter te vernikkelen van de kou op dat perron in zuid, roltrappen en liften zijn vaak buiten gebruik enz.
Op het gebied van OV gaat Amstelveen met de hoofdprijs prijken van de slechtste stad van geheel Nederland. We hebben al een eervolle vermelding als de grootste stad zonder treinverbinding.
Zal het goed doen bij buitenlandse bedrijven voor vestigingen van hun werknemers!
Hadjememaar, de werknemers van die buitenlandse bedrijven hebben allemaal een leasebak. En de rest woont op loopafstand van hun werk. En zo niet dan moeten ze maar lopen.
Dat is nu een nare opmerking Peter, moet je vrouw je anders in een kruiwagen naar de bejaardenbingo brengen? Had ik toch niet van je verwacht.
Ga je persoonlijk worden Frank?
Tevens is het een opmerking waar ik niets mee kan, nou dan toch nog maar even iets luchtigs :
Zij zou dat met liefde doen.
Wat jou betreft heb je een behoorlijk liefdeloos leven geleid, daar gaat dus geen verandering in komen.
Amstelveen is straks ook de grootste stad waar een open (en dus ongefilterde) 8-baans verkeersgoot dwars doorheen raast, benedenwinds van een almaar groeiende luchthaven.
De VVD beschouwt openbaar vervoer als een linkse hobby, net als natuur, milieu, klimaat, welzijn en volksgezondheid.
Nog iets nieuws te melden?