Busvervoer toch slechter dan B en W dachten

Bij B en W lijkt nu toch langzaam door te dringen dat het openbaar vervoer in Amstelveen eerder slechter dan beter wordt. Daar was een bustochtje van verkeerswethouder Joss Tabak door de gemeente voor nodig. Zij maakte dat op uitnodiging van raadscommissielid Henk Fokkink van de Ouderencombinatie Amstelveen (OCA).

Die klaagde ook in een gecombineerde raadscommissie al hartgrondig over de verslechteringen, maar dat werd toen min of meer raadsbreed weggewuifd. Ook heeft de fractie vragen gesteld aan het college

vragen gesteld.

Tabak is nu tot de conclusie gekomen dat er nog wel het een en ander valt te bespreken met vervoerder Connexxion. De klachten van Fokkink hadden vooral betrekking op service, toegankelijkheid en betrouwbaarheid van het busvervoer. Vooral sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling, eind mei, is het vervoer volgens de OCA achteruitgegaan. De antwoorden van B en W op de vragen van de fractie vond Fokking teleurstellend. Vandaar zijn uitnodiging aan Tabak zélf eens de bus te nemen, wat zij als voor het vervoer verantwoordelijk wethouder kennelijk zelden doet.

Volgens Fokkinkis reizen op veel trajecten in de gemeente veel trager geworden door de nieuwe regeling. Zo kon men vroeger in acht minuten van Groenelaan naar het raadhuis, nu duurt dat 40 minuten, omdat moet worden overgestapt in het Stadshart. Twee bussen voor een relatief kort stukje dus.

Fokking toonde ook aan dat sommige delen van de gemeente helemaal niet meer worden bereikt met het OV. De busrit van Tabak en Fokkink begon voor café Anno 1890, waar op de halte nog de oude dienstregeling prijkte. Ook kwam de bus te laat, waardoor de aansluiting op het busstation in het Stadshart met bus 199 werd gemist. Zware vertraging dus op weg naar het ziekenhuis.

Volgens het Amstelveens Weekblad schrok Tabak van de snelheid waarmee een van de bussen door de wijken reed. Ook wachtte de chauffeur niet tot het tweetal zat. “Onverantwoord,” was het commentaar van Tabak, die in het AW over een slechte beurt voor Connexxion spreekt.

Lees ook:SP: B&W informeren raad onvoldoende over verslechtering OV
Lees ook:OCA blij met bus 186 door Keizer Karel Park
Lees ook:Volgend jaar elektrische bussen in AM
Lees ook:OCA: ‘Nieuw gezondheidscentrum slecht bereikbaar’
Lees ook:Honderd elektrische bussen rond Schiphol

4 reacties op “Busvervoer toch slechter dan B en W dachten

  1. mireille

    Blijkbaar is het nodig om iemand in een mantelpakje of stropdas en macht zover te krijgen dat die bepaalde knelpunten inziet door ze gewoon op sleeptouw mee te nemen en het aan den lijve en ogen te ondervinden in hoeverre dat knelpunt aangepakt en opgelost dient te worden.

    Busaansluitingen ? HAHAHAHA…laat me niet lachen. Stap je bij de ene uit. Sta je bij de andere halte dik een kwartier te wachten op de volgende overstap.

    Als http://www.ov9292.nl leading is…nou dan verdienen de bussen die in amstelveen rijden een strafcorner en een pak op hun broek.

      /   Beantwoorden  / 
  2. mireille

    Mijn complimenten voor Henk Fokking. Dankzij hem hoeven de ouderen niet meer jarenlang te gaan klagen over de bereikbaarheid voor hun. Kunnen ze hun tijd een keer aan leukere dingen besteden dan schreeuwen om aandacht die ze al die andere jaren niet kregen van het B&W…

    Ik zou de mensen met stropdas of mantelpak die ook nog eens macht hebben een portie inbeeldingsvermogen kado willen geven en anders wel als een must op een sollicitatie advertentie zetten.

    En anders gewoon bij bepaalde knelpunten elke keer zo’n stropdas of mantelpak bij de lurven pakken en zeggen: meekomen, ervaren en denken en DOEN. Dit kan nl ook jouw moeder of vader van 80 kunnen overkomen die nog zelfstandig of in een tehuis woont maar nog de straat op kan..maar niet durft omdat ze niet meer van het OV op aan kan..

      /   Beantwoorden  / 
  3. A9

    Vandaag in de pers,,,,

    ‘OV wordt nooit de oplossing voor files’
    Uitgegeven op maandag 29 januari 2007 om 07:58:54

    (Novum) – Het openbaar vervoer (ov) zal nooit het fileprobleem in Nederland oplossen. Het is daarom niet rendabel om te investeren in het ov, omdat het bewezen is dat het mensen nauwelijks uit de auto krijgt. Deze uitspraken doet topambtenaar Carl Koopmans van het ministerie van Verkeer en Waterstaat maandag in dagblad De Pers.

    Koopmans, die directeur is van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, is ervan overtuigd dat openbaar vervoer in Nederland slechts een beperkte rol blijft spelen. “Van het aantal kilometers dat Nederlanders reizen, vindt maar tien procent plaats in het openbaar vervoer”, zegt Koopmans, die tevens hoogleraar Infrastructuur en Mobiliteit aan de Universiteitvan Amsterdam is.

    Het nadeel van ov zou zijn dat dat je bijna altijd voor voor- en natransport nodig hebt. Daarnaast is het volgens het instituut een misverstand dat het ov veel schoner is dan de auto. “Twintig jaar geleden was dat misschien zo, maar nu niet meer. De elektriciteit voor treinen moet ook worden opgewekt en elektriciteitscentrales kennen een forse CO2-uitstoot”, zegt programmamanager Jan Anne Annema van het instituut in de krant.

    [Copyright 2007, Novum

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.