Particulier plan voor A3

Aannemer BAM heeft op eigen initiatief een studierapport bij Rijkswaterstaat ingediend voor (alsnog) de aanleg van de A3, als rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam, die de verkeersdruk in de randstad zou ontlasten. In de zestiger jaren werd met die aanleg begonnen, maar onder druk van de milieulobby (die tegen doorsnijding van het Groen Hart was) verdween het project van de politieke agenda. Het gedeelte van het tracé in Amstelveen is intussen goeddeels volgebouwd. Amstelveen heeft toch maar even het rapport opgevraagd, omdat het tenslotte ook over het grondgebied van de gemeente gaat. BAM heeft twee varianten uitgewerkt, waarvan er een door de Bovenkerkerpolder zou lopen een aansluiten bij het destijds al gemaakte klaverblad. Amstelveen wil de polder groen houden en gelooft overigens niet dat een A3 de mobiliteitsproblemen in de randstad zal oplossen.

Lees ook:GroenLinks wil bos bij Westwijk
Lees ook:Amstelveen weer in top ‘aantrekkelijke steden’
Lees ook:Bouwbedrijf BAM stelt weer A3 voor
Lees ook:Tunnel A9: minstens tien jaar verder
Lees ook:Boekje over wandelen door Amstelveens Groen

6 reacties op “Particulier plan voor A3

  1. Ruud

    het idee, is van de zotte!. de aannemer zicht dit gewoon kom nieuwe werk!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Rien Buter

    In elke uit zijn kracht gegroeide bureaucratie–zoals de onze– zullen geldslurpers steeds weer de niches, hoekjes, zwakke mannetjes en vrouwtje vinden, waar plannen die rechtstreeks tegen algemeen welzijn ingaan, maar wel de eigen zak spekken kunnen worden geventileerd. Bouwers, Protect Ontwikkelaars, Machtsgeorienteerde Bureaucraten uit de diverse Overheidbestuurslagen, blijken steeds weer opnieuw te willen bezwijken voor die plannenspuugers. De A3-plannen vormen hierop geen uitzondering.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Henkl

    Ja, als je naar alleen Amstelveen kijkt dan kom je misschien tot zo’n standpunt. Kijkend naar de mobiliteit in/van de Randstad kan ik het afblazen van de A3 in de jaren 80 alleen maar betreuren. Nu moet al het verkeer uit zuidwest-europa naar Amsterdam langs Rotterdam en Den Haag…

      /   Beantwoorden  / 
  4. fons schumacher

    De aandeelhouders van de BAM zullen wel in hun buitenhuisjes in een beschermd natuurgebied zitten te hopen op zo’n binnenlopertje, maar verwacht van deze mensen niet dat die het goed voor hebben met onze woonomgeving. Zakkenvullen gaat meestal over iemand anders zijn rug.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Henk

    Als je voor woon-werk verkeer elke dag van een buitenwijk van Rotterdam naar een buitenwijk van Amsterdam moet rijden (en dus het OV geen alternatief is), dan vraag je je soms wel eens af: waarom eerst helemaal naar Den Haag (noordwesten)om vervolgens een haakse bocht naar rechts te maken (noordoosten) richting Amsterdam?
    Het is toch van de zotte dat de 2 grootste steden van Nederland niet eens rechtstreeks met elkaar verbonden zijn?
    De A3 zou heel erg veel fileleed en heel veel onnodige uitlaatgassen (want de reisafstand wordt korter) uitsparen.

      /   Beantwoorden  / 
  6. willem

    henk kan het heel leuk vertellen met zijn politieke ideeën, maar je bereikt er niks mee henk, wij burgers hebben geen inspraak op de tweede kamer. al zou ik niet achter dit idee staan, maar het heeft geen zin om plannen op tafel te gooien.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.