Raat: ‘Bedrijven betalen niet voor A9-tunnel’

 

Herbert Raat

In tegenstelling tot wat de bewoners A. Taal en W. Modderman van het Stadshart in de lokale krant Dichtbij beweren, heeft het bedrijfsleven totaal geen interesse in investeren in een A9-tunnel. Dat zegt A9-wethouder Herbert Raat (VVD) in een reactie. De suggestie van beide heren klinkt symathiek, zegt de A9-wethouder, maar is volgfens hem totaal onhaalbaar.

“Het bedrijfsleven heeft namelijk helemaal geen belang bij een tunnel. Sterker, door het opheffen van de op- en afrit bij de Keizer Karelweg zouden bedrijven als KLM en Canon juist slechter bereikbaar worden en dat geldt ook voor ons Stadshart”, zegt Raat. Het is voor hem wel duidelijk dat voorstanders van de tunnel, waaraan Amstelveen € 100 miljoen zou moeten bijdragen, en de gemeente het niet eens worden, constateert de wethouder. 

Hij vindt het onterecht dat Taal en Modderman beweren dat de gemeente alleen het belang van Stadshart en dus winkelcentrum op het oog heeft. Door de bij een tunnel passende infrastructuur zou in tal van woonwijken meer verkeersdrukte ontstaan, zegt Raat. “Zonder op- en afrit bij de Keizer Karelweg, die er nu komt, zouden wijken als Elsrijk, Bankras, Stadhart, Keizer Karelpark, Oude Dorp en Groenelaan veel meer verkeer te verwerken krijgen. Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede.”

Lening

Ook de suggestie van Taal en Moddermandat de gemeente met Rijksgarantie 60 miljoen zou kunnen lenen en in 50 jaar afbetalen, waarmee op deze site tunnel-voorstander Robert van Waning instemt,  is volgens Raat een utopie. Taal en Modderman enen dat de jaarlijkse lasten voor de gemeente bij een lening op € 1,2 miljoen zouden uitkjomen.

Raat: “De Staat verstrekt natuurlijk geen garanties voor betalingen die aan de staat zelf moeten worden voldaan. Bovendien vergeten ze dat er ook nog rente moet worden betaald. De gemeentebegroting zou onevenredig zwaar worden belast. Veel mensen denken dat je op een tunnel mag bouwen wat dan ook weer geld oplevert. Maar zo simpel is het niet. Om op een tunnel te mogen bouwen zouden we tientallen miljoenen euro’s extra moeten investeren omdat je een veel zwaarder dak nodig hebt. Zoals eerder gezegd, ik doe niet aan hoopvol boekhouden en geloof niet in wensdromen dat anderen garant staan of meebetalen. Het is in het belang van jong en oud om de gemeentefinanciën op orde te houden. Alleen zo hebben we genoeg geld om zorg, onderwijs en veiligheid overeind te houden.”  

Wettelijke normen

Hij verzet zich tegen de bewering van de tunnelpropagandisten dat de belofte van de gemeente nauwlettend toe te zien of Rijkswaterstaat zich houdt aan de wettelijke normen – op het terrein van luchtvervuiling en (ultra) fijnstof –  een loze kreet is. Bij de mondingen van de overkappingen bij Oude Dorp en Stadshart, waarvoor nu is gekozen, wordt aan die normen niet voldaan, menen de tegenstanders van de nu gekozen oplossing.

Raat: “Mocht Rijkswaterstaat zich niet houden aan de wettelijke afspraken, zal ik het college voorstellen bezwaar aan te tekenen tegen het Tracébesluit bij de Raad van State. Vooralsnog ziet het er naar uit dat het zover niet gaat komen. De situatie rondom de A9 wordt met de verdiepte ligging alleen maar beter.”

Lees ook:‘Tunnelplan A9 altijd een luchtkasteel’
Lees ook:Raat weigert nog openheid over A9-onderhandelingen
Lees ook:Ooit geplande A9-tunnel komt er niet
Lees ook:Meanderbewoners naar Raad van State om A9
Lees ook:Nieuw contract A9 nog steeds niet ondertekend

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.