Tweede overkapping A9 (bij Stadshart)

Herbert Raat

Bij het Stadshart komt niet een halve afscherming van de te verbreden A9, zoals eerder het plan was, maar een volledige overkapping. Dat wordt dus de tweede, naast die bij Oude Dorp.  Volgens de gemeente wordt daardoor de ruimtelijke samenhang tussen Amstelveen Zuid en Amstelveen Noord beter. Aan het ontwerp van de overkapping heeft Rijkswaterstaat de laatste maanden samen met de gemeente gewerkt. Wie wil kan er naar komen kijken op donderdag 9 april tussen 16.00 en 20.30 uur, in het congrescentrum aan het Stadsplein.

Tussen het oude KPMG gebouw en het Buitenplein komt een nieuwe brug over de snelweg, dus een betere verbinding naar het Stadshart.  Ook bij het kruispunt met de Keizer Karelweg komt – alleen voor voor langzaam verkeer – een brugverbinding. Volgens de gemeente is dat niet alleen veiliger voor fietsers en voetgangers, maar leidt het ook tot een compacter kruispunt en betere verkeersafwikkeling. ‘Zo blijven niet alleen het Stadshart maar ook de wijken Elsrijk en Keizer Karelpark goed bereikbaar’, melden B&W.

De gemeente zegt met succes bij Rijkswaterstaat te hebben aangedrongen op sparen van zoveel mogelijk groen bij de Van Hallweg. Op het smalste punt blijft er nu een groenstrook van tenminste 5 meter.

 

Volgens wethouder Herbert Raat (VVD) wordt de verbreding van de A9 nu beter ingepast dan de gemeente eerst dacht.  “We zijn er in geslaagd voor bewoners en ondernemers extra kwaliteit toe te voegen zonder dat het de gemeente meer geld gaat kosten”, zegt hij.  “Ik ben erg tevreden met de uitwerking die er ligt”.

 

Vervolg proces   
Voordat Rijkswaterstaat in 2019 start met het verbreden van de A9 in Amstelveen moet er een Tracébesluit worden vastgesteld. Om dit te realiseren legt Rijkswaterstaat naar verwachting begin 2016 een wijziging van het Ontwerp Tracébesluit (OTB) ter visie. Om omwonenden en belanghebbenden bij het proces te betrekken, organiseren Rijkswaterstaat en gemeente in juni inloopbijeenkomsten.

 

De verbreding van de A9 maakt deel uit van de weguitbreiding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. In 2007 kwam Amstelveen met het ministerie overeen dat een verbreding gepaard zou gaan met een tunnel. Maar daaraan moest Amstelveen dan wel 100 miljoen euro bijdragen. Dat geld kwam uit herontwikkeoi8ng van het gebied langs de weg, dachten B&W.  

Onzin, ventileerde Raat toen hij aantrad. Dat geld had de gemeente volgens hem niet, zeker niet midden in de financiële crisis met al enorme leegstand van kantoren.

Er kwam vorig jaar een nieuwe Samenwerkingsovereenkomst (SOK) tussen de Staat der Nederlanden en de Gemeente Amstelveen. De gemeente betaalt nu 38 miljoen euro voor een overkapping bij het Oude Dorp en een verdiept tracé tussen het Oude Dorp en het Bovenlandpad. En er zouden horizontale geluidschermen komen om nieuwe barrières in de vorm van verticale schermen te voorkomen. Dat wordt nu dus een complete extra overkapping.

Lees ook:Maandag info A9 in Oude Dorp
Lees ook:Extra en lagere overkapping A9 kost € 9 miljoen
Lees ook:‘Overkapping A9 Oude Dorp brengt AV-ers bij elkaar’
Lees ook:Minder geluid A9 thuis te bekijken
Lees ook:Geen extra overkappingen A9

Eén reactie op “Tweede overkapping A9 (bij Stadshart)

  1. gerben

    1 april, Johan je bent me er eentje.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.