Raad wil eensgezinde politieke lobby tunnelbijdrage

Sander Mager (GroenLinks) ........geen scheidslijnen.....

De in de gemeenteraad vertegenwoordigde landelijke partijen gaan bij hun partijgenoten in de Tweede Kamer het financiële probleem van Amstelveen rond de A9-tunnel onder de aandacht brengen. Dat bleek dinsdagavond in de raadscommissie Ruimte Wonen en Natuur (RWN). Het voorstel kwam van PvdA-fractievoorzitter Dolf Veenboer, die samen met D66 en GroenLinks de problematiek op de agenda had laten zetten. De fracties willen naar Den Haag eensgezind optrekken om vermindering van de door het Rijk gevraagde gemeentelijke bijdrage van 100 miljoen euro aan de tunnel te bewerkstelligen. “Dit is zo cruciaal dat we het nooit via de scheidslijnen van oppositie en coalitie mogen aanpakken,” zei fractievoorzitter Sander Mager van GroenLinks. Andere partijen bevestigden die opvatting en wethouder Herbert Raat van Financiën (VVD) dankte de fracties voor de uitgestoken handen.Raat, die eerder in een brief aan de gemeenteraad de zorgen van B&W over de haalbaarheid van de bijdrage aan de tunnel duidelijk maakte, zei dat het college de bouw ervan nog steeds van groot belang acht voor de stad. Hij wees er op dat het niet bij 100 miljoen zal blijven, maar er jaarlijks minimaal 1,6 miljoen aan rente bij komt. Het geld zou volgens een eerder business case kunnen komen uit de herontwikkeling van het gebied langs de weg, maar inmiddels blijken allerlei aannames daarin niet meer terecht. Aanpassingen ervan leerden dan er een tekort dreigt met – afhankelijk van allerlei risico’s – een bandbreedte van 10 tot 50 miljoen euro, zo bleek uit een ambtelijke presentatie in de commissievergadering.

Het college gaat niet alleen verlaging van de bijdrage, maar ook latere betaling ervan bepleiten bij het Rijk. Zowel college als raad vindt dat een bovengrondse verbreding van de A9, dus zonder tunnel, voor de volksgezondheid in de stad niet aan de orde kan zijn. Maar intussen heeft Amstelveen zich wel contractueel vastgelegd op een bijdrage van 100 miljoen euro.

Sinds de eerste plannen voor de tunnel is de crisis uitgebroken, de vastgoedmarkt goeddeels ingestort en blijkt een deel van de eerder in het gebied gedachte bebouwing onmogelijk, onder meer door regelgeving van het Rijk. Raat zei over het project zo transparant mogelijk te willen zijn en zo weinig mogelijk achter gesloten deuren te willen behandelen. “In dit land zijn we heel goed in vertrouwelijk maken van allerlei dingen, waarna zij vervolgens in een schimmenspel terecht komen. Wij hebben gewoon de indruk dat wij het contract financieel niet na kunnen komen en proberen daar met de contractpartners uit te komen. Wij willen nog steeds de tunnel, maar de situatie is inmiddels wel veranderd,” aldus Raat.

Lees ook:Raat weigert nog openheid over A9-onderhandelingen
Lees ook:Meanderbewoners naar Raad van State om A9
Lees ook:Voorbereiding A9-tunnel opgeschort wegens geldgebrek
Lees ook:SP: Geen cent voor A9-voorzieningen
Lees ook:Meanderbewoners willen informatie over A9

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.