‘Schrappen vluchtstroken oprit A9 onaanvaardbaar’

De verbreding van de A9 is maatschappelijk alleen verantwoord als het Amstelveense deel ervan door een tunnel komt te lopen. Onacceptabel is het in het ontwerp schrappen van de (Amstelveense) vluchtstroken op de op- en afrit. B&W zeggen dat in hun bij de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM ingediende zienswijze op het ontwerp tracé besluit (OTB) voor de weg (Schiphol-Amsterdam-Almere). Over dat ontwerp is het college overigens positief. Het vindt dat toenemende drukte op de wegen een besdreiging vormt voor de economische ontwikkeling, werkgelegenheid en leefbaarheid van Amstelveen. Daarom is uitbreiding van A1, A6, A10-Oost en A9 belangrijk. Maar de overlast door de rijksweg moet voor Amstelveners worden beperkt en de leefbaarheid mag er niet op achteruit gaan, zegt het college in een reactie op het tracéontwerp.B&W zijn niet gelukkig met onlangs voor Rijkswaterstaat voorgestelde versoberingen, zoals het schrappen van de vluchtstroken op de op- en afrit van de A9. Die is overigens niet in het ontwerp terug te vinden, maar volgens B&W ook onaanvaardbaar, omdat de Zuidtangent dan in de spitsuren dan geen gebruik van die stroken kan maken. Dat heeft volgens het college een ernstig negatief effect voor de snelheid en betrouwbaarheid van die busverbinding, die juist een van de drie pijlers van het openbaar vervoer in Amstelveen en regio is.

Het college heeft Rijkswaterstaat gevraagd meer duidelijkheid te geven over de aansluiting van de weg op de lokale wegen, de luchtkwaliteit, geluidhinder en de veiligheid van de tunnel.

Lees ook:Raat weigert nog openheid over A9-onderhandelingen
Lees ook:Maquette A9 nu naar het Raadhuis
Lees ook:Onderzoek naar A9 door tunnel
Lees ook:College: tunnel en Amstelveenlijn niet ter discussie
Lees ook:Druk bezochte info-avonden A9

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.