Uit Amstelveense zorg gevlucht uit schaamte

Herbert Raat en Eefje van Dijk

Herbert Raat en Eefje van Dijk

“Ik schaamde mij voor wat ik deed”, zegt Eefje van Dijk. Die schaamte deed haar stoppen als ziekenverzorgende in het Zonnehuis Westwijk en voor haar werk uitwijken naar de stijlvolle Zorgvilla De Meerlhorst in Heemstede. Die is – samen met drie andere vestigingen en een thuiszorg departement – onderdeel van Nova Zembla Zorg. “Ik werk hier met een goed gevoel”, meldt de Amstelveense die zich dagelijks naar haar werkplek in Heemstede begeeft.

De zorg in Amstelveen kan haar kennelijk worden gestolen. Het verschil is dat in de zorgvilla de 17 bewoners centraal staan voor de ongeveer vijftien medewerkers. Goed, Van Dijk verdient er ook iets meer dan in Amstelveen, mede doordat de populatie er nogal vermogend is.

Maar het ging Van Dijk bij de aftocht uit de zorg in haar woonplaats niet om het geld, vertelt ze. Wel om het gedrag van wie er werkten, vooral in leidinggevende functies en de sfeer die er heerste. “Hier is de insteek anders.” Om het klimaat in de kleinschalige villa op te snuiven ging wethouder Herbert Raat van Zorg (VVD) er heen en kwam onder de indruk.

Directeur Hans den Hartog van Nova Zembla geeft toe relatief rijke cliënten te hebben. “De kopen hier eigenlijk een Mercedes, zo

De Meerhorst

De Meerlhorst

moet je het zien. Maar ik rij zelf in een Skoda.”

Anders

Volgens hem kan ook in de reguliere ouderenzorg het totaal anders gaan dan het nu in veel tehuizen, waaronder de Amstelveense, gaat. “Ik denk dat het overal anders kan dan nu”, zegt hij. Dat trok ook Van Dijk naar Heemstede. “Ik wilde in Amstelveen niet meer werken, wel hier.” Zij hoorde ooit de successtory van de villa en trok er heen. De kwaliteit van de zorg wordt bepaald doordat de bewoner er centraal staat.

Daar speelt de kleinschaligheid van de villa wel een rol in, maar het kan ook bij grotere tehuizen anders, redeneert Den Hartog. Hij staat zelf dicht bij de mensen, kent iedere bewoner en lijkt zelf niet te beroerd mee te werken als dat nodig is. Raat rekende uit dat in de reguliere tehuizen iedere bewoner ongeveer tachtig mille kost. Daar moet naar zijn smaak meer voor kunnen dan er nu gebeurt.

 Foute structuur

In de structuur van de zorgcentra zit het volgens Den Hartog fout. Er is teveel leiding doorgedrongen die van huis uit geen enkele binding met de zorg heeft, zegt hij. Dat wreekt zich op de werkvloer. Zelf begon hij als verpleger, werkte in ziekenhuizen, als consultant in de sector, noemt zich tegenwoordig directeur van een bedrijf en weet dat de twee financiers (respectievelijk afkomstig uit het bankwezen en de consultancy) redelijk rendement daaruit halen. Maar het verdienmodel is blijkbaar primair gebaseerd op de kwalitatieve warme insteek van de medewerkers. Dát is het met veel service geleverde product.

Den Hartog: “Er zitten gewoon weeffouten in het systeem in deze sector. Dat hangt samen met de stijl van leiding geven. Als iemand binnenkomt bij de zorg, begint het al. Er lijkt in de organisatie iemand te zijn die er alleen is om medewerkers dwars te zitten. Ik geloof in walking around management. In de raden van bestuur en toezicht moet de zorg goed zijn vertegenwoordigd. Je ziet dat nu op de werkvloer wordt gemopperd en men dat in de bovenste regionen niet eens ziet. De meeste mensen die hier werken, zijn afgebrand in de reguliere zorg. Terwijl juist dat personeel het kapitaal is.”

Aanpassing

Volgens hem is er weinig of verkeerd contact tussen leiding en medewerkers, bewoners en hun familie. Van Dijk: “Dat ik hier een beetje meer geld krijg is leuk, maar ik was in Amstelveen toch weggegaan, omdat ik niet in staat werd gesteld goede zorg te verlenen. Hier passen wij ons bij de bewoner aan. Je kijkt per dag wat die wil. Daar gaat het om.”

Den Hartog: “Als de medewerkers snappen dat het om de bewoners gaat, ben je ver.” Echte zorgverleners zijn voor 90% gevoelsmensen, denk hij. Een gevoel dat velen in de bovenste – overigens heel omvangrijke en dik betaalde – regionen missen. “Bij mij komt geen leidinggevende die niet zelf in de zorg heeft gewerkt. In de reguliere zorg zie je dat het middenkader vaak bestaat uit mensen die voortdurend ruzie hebben met de medewerkers op de werkvloer. En of zij verstand hebben van wat die geacht worden te doen, is zeer de vraag. Er moet gedrag in de sector iets veranderen om de verantwoordelijken te laten snappen waarom het verkeerd loopt.”

Op de ruime kamers voelen de bewoners in de villa te Heemstede, tijdens het bezoek van Raat trouwens allemaal in de koffiekamer, zich thuis. “Ik geef dezelfde zorg als in Amstelveen, maar slaag daar nu beter in,” zegt Van Dijk. “Zorg van deze kwaliteit moet iedereen krijgen. Ze zeiden in Amstelveen niet eens meer ‘U’ tegen de bewoners.”

 

Lees ook:B&W onderzoeken kritiek op zorg
Lees ook:Weer medewerkers AM Groep extern geplaatst
Lees ook:Verbeterplan Nw Vredeveld op schema, zegt directie
Lees ook:Wethouders: ‘Zorg geen chaos geworden in AV’
Lees ook:Burgemeester: “Wij laten inwoners niet in kou staan”

28 reacties op “Uit Amstelveense zorg gevlucht uit schaamte

  1. Frank

    Bij diverse instellingen van Brentano staat zorg voor de cliënt in ieder geval niet bovenaan in het vaandel.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Daan

    Ik vind het maar een raar artikel. De kop suggereert misstanden bij het Zonnehuis en het artikel is reclame voor een andere instelling…

      /   Beantwoorden  / 
  3. Rotary-vriendje

    Echt een verhaal om te kotsen ! Rijke bejaarden die arbeid in kunnen kopen omdat ze hun leven lang een schijntje belasting hebben hoeven te betalen.

    En Kim Yong Raat scheurt er weer heen voor een fotootje. Walgelijk.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Kees

    Ik kan die mevr. geen ongelijk geven. Vele leidinggevenden bij Brentano zijn zeker om te kotsen. Ze zoeken fouten bij hun personeel, maar nooit bij zichzelf.

      /   Beantwoorden  / 
  5. marco de Groot

    hier bij willen wij graag een reactie geven over de negatieve uitlatingen van onze oud collega Eefje van dijk.
    Als werknemer/vertegenwoordiger herkennen wij ons niet in deze negatieve uitlatingen
    Samen met het team zijn wij in goede harmonie bezig met verschillende onderzoeken voor de toekomst zoals cluster teams, zelf organiserend werken ,vereniging leven ,familie participatie en de Lin afdeling[leer en innovatie afdeling ]
    waar natuurlijk communiceren een belangrijk punt is en niet altijd iedereen de zelfde taal spreekt
    een spreek woord zegt altijd: wrijving geeft glans
    en hebben wij de volste vertrouwen in onze locatie /organisatie en het functioneren hoofd zorg.
    graag zouden wij dhr. H.Raat uit willen nodigen om eens een kijken te komen nemen op onze locatie
    Corrie Kreijmborg Niveau 4 en Marco de Groot niveau 3

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rode Paprika

      Juist, ‘klokkenluidster’ wordt meteen neergehaald en waar kennen wij (men, ik) die onderzoekjes van die weer duizenden en soms miljoenen Euro’s kosten? Juist van het tijdrekken en treineren. En ‘wij herkennen ons niet’in de situatie…wanneer herkent iemand zich wel eens in klachten geuit door een medewerker? Is dat niet juist het probleem?

        /   Beantwoorden  / 
    2. Frank Bikker

      @Marco Ik kan het me wel voorstellen bij wat ik heb gezien in het tehuis van mijn vader. ( huis a/d poel)Leidinggevenden die meer op de computer zitten en belang hechten aan allerlei zorgplannen, dan aan de uitvoering daarvan. En als het dan mis gaat direct vragen naar de persoon op de werkvloer, terwijl die zich rot werken, maar ik heb nog nooit gezien of al die prachtige plannen door hen daadwerkelijk gecontroleerd worden. Het was altijd geen nieuws ,goed nieuws.
      Ik had ook graag gezien dat het beter zou zijn geweest, maar helaas.

        /   Beantwoorden  / 
    3. Cherilyn Mets

      Geachte mevrouw Kreijmborg en heer de Groot,

      Namens wethouder Herbert Raat wil ik u laten weten dat hij graag langskomt op de locatie. Zou u mij uw gegevens willen mailen? Dit kan naar [email protected]. Dan nemen wij contact met u op.

      Met vriendelijke groet,
      Cherilyn Mets
      Communicatieadviseur gemeente Amstelveen

        /   Beantwoorden  / 
      1. App

        Vergeet de fotograaf niet. Hij moet wel minstens Niveau 4 zijn. Of 3? Wat is hoger?

          /   Beantwoorden  / 
        1. 😂

          Raat zal de laatste zijn om die te vergeten.

            /   Beantwoorden  / 
        2. Rotary-vriendje

          Ach ja, laten we er dan nog maar om lachen…..

            /   Beantwoorden  / 
        3. Rode Paprika

          Inderdaad, het wachten is op het foto momentje.

            /   Beantwoorden  / 
      2. Kees

        En weer een hartstikke leuke foto . Nu met beide handen om schouders van deze mensen. Nou ja, hij gaat kijken, terwijl hij dat niet hoeft, maar of het echt iets kan doen veranderen? Weliswaar in het openbaar gevraagd door de communicatiemedewerker . Volgende keer onverwachts binnen komen vallen , hoor.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Rode Paprika

          De ‘communicatiemedewerkers’doen wonderen.

            /   Beantwoorden  / 
    4. App

      In het Zonnehuis hebben ze het druk met onderzoeken voor de toekomst, zoals clusterteams, zelf organiserend werken, verenigingsleven, familie-participatie en de afdeling Leren en Innovatie (LIN).

      Daar wordt een normaal mens toch gillend gek van? Die wil gewoon zijn/haar werk doen. Geen wonder dat Van Dijk gevlucht is. Te veel managers met te veel managementcursussen, zo te zien.

        /   Beantwoorden  / 
  6. C splinter

    Ik kan zeggen dat ik vanaf mijn 17 e jaar werkzaam ben in het Zonnehuis en nu inmiddels 56 jaar met veel levenservaring, en doe dit werk dan ook met veel plezier en liefde, ik kan ook zeggen dat de bewoner bij ons centraal staan en dat er zorg op maat gegeven word, wat ik zeker weet dat wij ons aan de bewoners aanpassen wat ze op dat moment nodig hebben, dat maakt het kleinschalig wonen zo bijzonder mooi en waarin je ook veel mooie dingen voor terug krijgt, waar je ook heen gaat neem je altijd jezelf mee, en als je een irritatie mocht hebben naar wie dan ook dan praat je dit als volwassen mensen uit en vecht je het niet op deze manier uit, om ons in een slecht daglicht te zetten. Ik kan mijzelf in deze blog zeker niet vinden.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank Bikker

      Aanvankelijk ook vele pogingen gewaagd, maar je liep tegen een muur op. Er werden vele beloften gedaan, maar na een maand was het weer waardeloos. Ontzettend verloop van personeel, vaak de goeien gingen weg en de nieuwen wisten weer niets.

        /   Beantwoorden  / 
  7. Marco de Groot

    Geachte mevrouw Mets,

    Wij ontvangen dhr. Raat graag
    en nodigen hem uit voor een rondleiding en een open gesprek over de zorg die wij als team leveren op onze locatie.

    Wij mailen u onze gegevens.

    Vriendelijke groet, Corrie Kreijborg en Marco de groot

      /   Beantwoorden  / 
    1. Els

      In het openbaar een privé correspondentie voeren. Wat een samenspel tussen de verschillende propagandamedewerkers van de gemeente en inlikkers bij de verpleegtehuiEn. Bah en nog eens bah!

        /   Beantwoorden  / 
    2. Rotary-vriendje

      Dit bevestigt inderdaad het amateuristische niveau van deze instelling. Maar bij de Groenelaan is het niet anders. Iedereen doet geweldig zijn best er wordt fantastische zorg geleverd, maar organisatorisch is het ver beneden de maat. Leidinggevende zie je nooit, hebben een luizenbaantje en zullen dat nooit opgeven. Maar ze kunnen nog geen brief schrijven. Vandaar een dialoog en uitnodiging via http://www.amstelveenblog.nl

      Geweldig !

        /   Beantwoorden  / 
      1. Rode peper

        En dan wordt de uitnodiging en dialoog ook nog eens gevoerd door Marco de groot (niveau 3 wel te verstaan) die in de zorg werkt (maar goed jezelf aangesproken voelen om te reageren en je ‘belangrijk’ voor willen doen is wel op zijn lijf geschreven).

          /   Beantwoorden  / 
  8. Rode peper

    Ook ik ben werkzaam geweest bij het Zonnehuis locatie Westwijk maar wat ben ik blij dat ik daar weg ben.
    Net als wat Eefje aangeeft kan ik dit met 100% beamen.
    Er valt nog heel wat te leren wat onder andere betreft communicatie en de LIN afdeling 1 Grote poppenkast. Toen dit allemaal in gang gezet werd had het ‘hoofd zorg’ (die overigens totaal geen feeling heeft met de zorg) alles al op papier staan omdat hij dit eerder had doorgedrukt op een andere locatie waar het later weer terug gedraait werd omdat dit niet liep. Op Westwijk werden personeelsleden tegen hun zin in op een andere afdeling geplaatst (personeel van de PG afdeling moest naar afdeling Somatiek en andersom, uiteraard waren er een aantal die op hun eigen woning mochten blijven omdat die ‘te’ goed met hoofd zorg overweg konden). Naar de bewoners & familieleden werd niet geluisterd, toen alle familieleden van de betreffende woning waar ik werkte protest ging maken tegen deze ontwikkelingen werd ik op het matje geroepen bij hoofd zorg met de vraag of ik de familieleden had opgestookt om dit te gaan doen. Mailtjes van familieleden aan het hoofd zorg werden niet beantwoord, telefonisch werden ze ook niet te woord gestaan. Blijkbaar was ik goed gebekt want de volgende gesprekken die volgde met hoofd zorg zat hij daar niet meer alleen maar met 1 van mijn ‘collega’s’ die uiteraard aan de ‘kant’ van het hoofd zorg zaten bang voor represailles. En dat laatste gebeurde bij mij puur omdat ik voor de bewoners opkwam, ik werd overgeplaatst naar een andere locatie.
    Collega’s liepen te huilen op de werkvloer en over het aantal langdurig zieken maar niet te spreken. Zelfs de bedrijfsarts had nog nooit zoveel zieken meegemaakt op 1 locatie. Zo moest je bijvoorbeeld als enigste niveau 3 medicijnen delen op 3 andere woningen excl je eigen woning omdat er geen gediplomeerde waren om medicijnen te mogen delen.
    Bij personeelszaken & de OR hoef je als personeelszijnde ook niet aan te kloppen want ook daar kwam je niet verder, en ook daar is al wisseling geweest van personeel (ook niet voor niets lijkt mij).
    Ik kan nog zoveel dingen opnoemen uit de tijd dat ik daar heb gewerkt @ dhr Raat mocht u meer willen weten en een gesprek hierover aangaan dan zie ik graag een reactie tegemoet.

    @ Marco de groot ik weet nog dat jij meerdere malen hebt aangegeven weg te willen uit de organisatie en je werkt er nog steeds… Jammer dat jij nog steeds met iedereen meepraat wanneer het jou uitkomt.
    @ lenne splinter die irritatie is toendertijd meerdere malen geuit als een volwassen persoon maar de organisatie is hierin niet volwassen.

    Nogmaals ik ben blij dat ik weg ben uit deze organisatie.

    Groet,
    EVV-er die gelukkig elders werkt

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rode Paprika

      Er bestaat tegenwoordig het Huis der Klokkenluiders……Leg daar uw klacht neer…..Wie weet kan men er daar wat mee doen.

        /   Beantwoorden  / 
  9. Rode peper

    Als oud medewerker van het zonnehuis locatie Westwijk kan ik met 100% het artikel en het verhaal van eefje van Dijk beamen.
    In de tijd dat ik daar werkzaam was werd de LIN afdeling door onze strot geduwt. Het ‘hoofd zorg’ (die totaal geen feeling heeft voor en met de zorg) had dit plan al op papier staan omdat hij dit op een andere locatie ook had doorgedrukt (en waar het overigens ook weer is terug gedraait omdat het niet liep). Het personeel werd tegen hun zin in op een andere afdeling geplaatst (personeel van PG moest naar Somatiek en andersom, uiteraard waren er een aantal die op hun eigen woning mochten blijven maar dat kwam omdat deze ‘collega’s’ TE goed met het hoofd zorg overweg konden). Alle familieleden van de bewoners van de desbetreffende woning waar ik werkte als evv-er maakte protest tegen deze plannen echter werd er niets met deze klachten gedaan. Mailtjes van familieleden werden niet beantwoord door het hoofd zorg en telefonisch was hij daarvoor niet bereikbaar. Sterker nog ik moest op het matje komen bij hoofd zorg omdat hij dacht dat ik de familieleden aan het opstoken was. Blijkbaar was ik goed gebekt want de overige gesprekken die ik had met hoofd zorg voerde hij niet meer alleen maar met een ‘collega’ van me die het uiteraard eens was met hoofd zorg puur omdat ze bang was / is voor represailles. En dat laatste gebeurde dus bij mij, ik werd overgeplaatst naar een andere locatie puur omdat ik opkwam voor de wensen van de bewoners.
    Er waren op de locatie zoveel langdurig zieken dat zelfs de bedrijfsarts dit nog nooit had meegemaakt. Er waren dagen bij dat je als niveau 3 de medicatie verantwoordelijkheid had voor vier woningen omdat er niet genoeg gediplomeerde waren.
    Bij personeelszaken & de OR hoefde je als personeelszijnde ook niet aan te kloppen want ook daar liep je tegen een muur op. Zelfs daar is wisseling van personeel geweest en dat zegt denk ik al voldoende.
    Ik kan nog meerdere voorbeelden noemen, mocht dhr Raat hierover in gesprek gaan dan sta ik daarvoor open.

    @ Marco de Groot ik kan me nog goed herinneren dat jij meerdere keren hebt aangegeven weg te willen uit deze organisatie en nu werk je er nog.. Jammer dat jij nog steeds met iedereen meepraat wanneer het jou uitkomt.

    @ Lenne Splinter ik als volwassen persoon heb toendertijd meerdere malen mijn irritatie en frustratie geuit maar de organisatie is in dit verhaal niet de volwassenen en wilde daarover niet serieus in gesprek gaan maar stopte alles in de doofpot en ik was maar ‘brutaal’. Het is de organisatie niet in een zwart daglicht zetten het is de waarheid en dat zie je al aan meerdere reacties onder dit artikel. Misschien dat het voor jou ook tijd is om naar een andere werkgever te gaan dan zie je misschien dat het wel anders kan (en dan uiteraard in positieve zin).

      /   Beantwoorden  / 
  10. Frank

    Ach, als ik weer wat gemeld had bij het hoofd, stuurde ik altijd ter bevestiging een mail over het besprokene. Een paar keer een mail terug gehad, dat ik dat niet moest doen, want dat verstoorde de verstandhouding . Maw zeur niet zo!

      /   Beantwoorden  / 
  11. Oud medewerker

    Hier een oud leerling die haar meest rotte leerjaar heeft gehad. Ik was door de oud hoofd zorg al gewaarschuwd dat er maar weinig leerlingen bij westwijk hun eindpunt haalde. Ik heb het gelukkig wel gehaald maar hoe.
    De manier waar de collega.s met elkaar omgaan is niet in orde. Samenzwering door een bepaald groepje en vele leugens om de leerling is kwaad daglicht te zetten. En dit heel slim spelen als er een vervangende hoofdzorg is.
    Over de bewoners kan ik niet oordelen omdat ik wel met een aantal collega.s werkte die dat wel met hun hard zorg gaven!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Voor de goede verstandhouding. Over het algemeen had ik niets te klagen over de mensen op de werkvloer, maar wel over de communicatie en het toezicht daarop. Iets waar de leiding verantwoordelijk voor was.

        /   Beantwoorden  / 
  12. Gele paprika

    Ik vind het ook een vreemd artikel, ben het eens met Daan. Lijkt mij ook reclame voor een andere instelling. Voor private zorginstellingen is er veel meer geld beschikbaar voor (extra) zorg en individuele behoeften.

    Daarnaast vind ik het niet zo heel netjes om te spuien over je voormalig werkgever. Het geeft ook niet per se een goed beeld over de totale zorg (mogelijk gaat het hier om individuele gevallen) en ook de dingen die juist goed gaan en dit heeft de zorgsector juist hard nodig.

    Andersom zou het ook vreemd zijn als een voormalig werkgever op internet zijn beklag doet over een oud werknemer.

    Mocht je ontevreden zijn dan lijkt mij dit niet de weg. In ieder geval fijn voor de voormalige werknemers dat zij nu wel een werkplek hebben gevonden waar zij zich wel prettiger voelen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.