Regio campagne tegen hard rijden

30 moeder en dochter op fietsEr is een anti-snelheidscampagne in de Vervoerregio Amsterdam (vroeger met een breder takenpakket als Stadsregio) gestart. Het is vooral in de lente, als kinderen vaak buiten spelen, belangrijk rustig te rijden, zegt de regio. Er zijn posters geplaatst en samen met scholen, politie, Team Alert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) vraagt de gemeente extra aandacht voor verkeersveiligheid.

In woonwijken zijn bewoners vaak zelf de hardrijders, zegt de regio. ‘Meestal rijden mensen onbewust harder dan de toegestane snelheid wanneer ze de weg goed kennen.’ Brede wegen en argumenten als ‘er gebeurt toch nooit iets’ verleiden daartoe.

‘Wanneer we allemaal beter opletten in de bebouwde kom wordt het veiliger voor iedereen’, zegt de gemeente. De campagne is vooral gericht op kinderen en senioren. Zij zijn de kwetsbaarste groepen in het verkeer, constateert de regio.

Volgens haar weten veel mensen niet dat zelfs een aanrijding met 30 kilometer per uur voor één op de tien voetgangers al dodelijk is. Bij 50 kilometer per uur overleeft de helft van de voetgangers de klap niet. ‘Houd u daarom aan de limiet wanneer u op een 30 of 50 kilometerweg rijdt. Simpelweg rustig rijden doet wonderen voor uw remweg’, adviseert zij.

Snelheid bepaalt de lengte van de remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden ongeveer één seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is cruciaal. Want hoe hoger de snelheid, des te meer meters men in die tijd aflegt. De techniek van auto’s is de laatste jaren verbeterd, maar die reactieseconde blijft gelijk. Een bestuurder rijdt dus heel wat meters op volle snelheid door, voordat hij überhaupt op de rem trapt. En dan volgt dus nog de afstand die nodig is om de auto tot stilstand te brengen.

Snelheid Reactie Remmen Totale remweg

50 km/u 13,9 m 13,8 m        27,7 m

55 km/u 15,3 m 16,7 m         32,0 m

60 km/u 16,7 m 19,8 m         36,5 m

Een botsing met 50 km per uur staat gelijk aan een val van drie verdiepingen van een flatgebouw (10 meter), zegt regio. ‘Bij ongeveer één op drie dodelijke verkeersongelukken speelt te hoge snelheid een doorslaggevende rol. Als aan overtreders wordt gevraagd waarom ze te hard reden, weten ze vaak niet eens dat ze dat deden. Als iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt, zijn er in Nederland 25 tot 30% minder letselslachtoffers. Snelheidsovertredingen tot 10 à 15 km boven de limieten van 30 en 50 kilometer per uur binnen de bebouwde kom kosten jaarlijks circa tien voetgangers en fietsers het leven.

Daar bovenop belanden nog eens 200 mensen zwaargewond in het ziekenhuis.  Bij regenachtig weer is de remweg nóg een stuk langer en lang niet iedereen houdt daar rekening mee.

 

 

Lees ook:Tientallen snelheidsovertreders gepakt op Beneluxbaan
Lees ook:Meer 30 kilometer straten
Lees ook:Meer 30 kilometer gebieden op komst in de stad
Lees ook:Verkeerscontroles op Beneluxbaan en Sacharovlaan
Lees ook:Snelheid scootmobiel niet omhoog

26 reacties op “Regio campagne tegen hard rijden

  1. Rode Paprika

    Pfffff, AutodorpAmstelveen en zich aan de snelheid houden….Een straatje met 30 km/u daar wordt 60 gereden, zeker als dan een stoplicht kan worden vermeden, op plekken waar 50 km/u mag, wordt 80 gereden en zebrapaden is gas geven. En handhaving ho maar.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Kunt u zich niet tot uw woonplaats beperken. Daar schrijven ze verkeersboetes uit terwijl er rondom gedeald en soms geschoten wordt. Ik weet ook wel dat men vaak te hard rijdt ,want aso’s vind je overal. Men handhaaft hier ook wel. Vraag dat maar aan de automobilisten die veel gebruik maken van de Beneluxbaan. Ik moet ook zeggen dat het aantal verkeersdrempels hier behoorlijk hoog ligt en ik hoor menig uitlaatje er schrapend overheen gaan.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Rode Paprika

        Goh die Frank toch, Amstelveen is gewoon een autodorp, geef dat gewoon toe. IPV jij-bakken te plaatsen en u weer eens tot persoonlijke items te laten verleiden. Het gaat hier over VVDAmstelveen en niet over de rest van Nederland. En in Amstelveen is autorijden en liefst te hard een gegeven.

          /   Beantwoorden  / 
  2. Robert van Waning

    ‘Sportief rijgedrag’ wordt nog steeds in alle media gepropageerd alsof automobilisten geen rekening hoeven te houden met de leefomgeving, het klimaat en de grondstofreserves.

    In de praktijk komt dat zogenaamd sportieve rijden neer op te hard optrekken, te hard rijden, te snel bochten nemen (‘als een kart de bocht om smijten’) en te laat remmen.

    In de autorubrieken gaat nog steeds om de snelste acceleratie (0-100 km/u in 6,5 seconden) en om topsnelheden van 220 km/u en meer, terwijl beide in Nederland volkomen irrelevant zijn, asociaal en zelfs nauwelijks mogelijk.

    In een paar seconden optrekken van 0 tot 100 km/u is alleen mogelijk bij sommige stoplichten in de bebouwde kom en op binnenwegen, met alle hinder en gevaar van dien.

    En toch wordt het nog steeds in alle bladen aangeprezen door auto-’journalisten’ die alleen de duurste en snelste modellen testen en door daarvoor de auto-industrie ruim worden gefêteerd.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      U bent blijkbaar goed op de hoogte van wat er zo in allerlei autobladen staat. Naar ik mag aannemen koopt u deze bladen uit interesse en niet om u te ergeren. Toch?

        /   Beantwoorden  / 
    2. Robert van Waning

      Frank, je trekt het graag weer in het persoonlijke vlak. Niet doen svp, want niet goed voor inhoudelijke discussie.

      In De Telegraaf (en dus in Dichtbij) en zelfs in de NRC wordt nog steeds de meeste nadruk gelegd op zgn ‘sportiviteit’ van de nieuwste modellen, terwijl autorijden helemaal niet sportief is en terwijl zulk rijgedrag in een woonomgeving hoogst onwenselijk is.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Tinus Trekveer

        Veel erger is het zachtjes voort sukkelen in een 22 jarige vuiluitstodende Micra. Ga daar eens mee scheuren rond het IJsselmeer, zodat die motor eens schoon wordt.

          /   Beantwoorden  / 
      2. Frank

        Die rubrieken sla ik altijd over , omdat ik er geen interesse in heb. Ik lees liever de kwaliteiteitsstukken.

          /   Beantwoorden  / 
      3. Robert van Waning

        Ja Frank, jij bent weliswaar het criterium maar toch zijn er zelfstandig denkende mensen die zelf bepalen wat zij lezen en welke meningen zij hebben en uiten.

          /   Beantwoorden  / 
  3. PeterPC

    Gek dat ik dat nooit bij mij in de buurt meemaak.

    “Vervoerregio Amsterdam (vroeger met een breder takenpakket als Stadsregio)”

    Wat was dan de stadsregio? Viel daar Amstelveen onder?

    Amsterdam moet niet zeuren, over verkeer en te hard rijden. Doodrijdende taxichauffeurs, politie, brandweer, migratie-achtergrondiërs, voor de polite vluchtende kandsjongeren, dat is wat het verkeer onveilig maakt.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Robert van Waning

    De topic is een hoogstnoodzakelijke campagne tegen zgn ‘sportief’ rijgedrag, maar Trekveer/PC trekt het weer in het persoonlijke vlak in een poging om ook deze discussie te saboteren.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Raatseltje

    “Wanneer we allemaal beter opletten in de bebouwde kom wordt het veiliger voor iedereen”, zegt de gemeente.

    Genialiteit is de slagkracht van deze gemeente…….

      /   Beantwoorden  / 
  6. Robert van Waning

    “De campagne is vooral gericht op kinderen en senioren.”

    Zolang te hard rijden wordt aangemoedigd en verheerlijkt (dynamisch! krachtig! sportief!) door de auto-industrie en -journalistiek, wordt de werkelijke oorzaak van de meeste ongelukken niet aangepakt. Dat begrijp ik niet.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Raatseltje

      Iedere liberaal leeft met een onoverbrugbare spagaat. Zo ook Amstelveen

        /   Beantwoorden  / 
      1. Frank

        Gaat u eens in de parkeergarages van uw buurt kijken naar wat daar staat. Vervuilende autowrakken zijn jammergenoeg niet enkel voorbehouden aan Vvd ‘ers.

          /   Beantwoorden  / 
          1. Rode Paprika

            Hahaha, dat vroeg ik mij ook al af, overigens weet heer Frank blijkbaar niet, dat deze regio continu in beweging is, dus al die parkeergarages worden afgebroken. En idd die wrakken rijden niet. Buiten dat, stopt hier iedereen voor zebrapaden, dat was een ongelooflijke ervaring in mijn buurt zoals Frank het noemt.

              /  
          2. PeterPC

            Wat TT al zei :

            “Veel erger is het zachtjes voort sukkelen in een 22 jarige vuiluitstodende Micra. Ga daar eens mee scheuren rond het IJsselmeer, zodat die motor eens schoon wordt.”

            Die TT prikt wel elke keer door de Van Waning framing heen.

            Ik begin bijna sympathie voor hem te krijgen.

            Oh wacht, volgens Van Waning ben ik TT.

              /  
          3. Robert van Waning

            PC/TT/etc doet z’n best om mij weer tot de topic te verheffen, maar dat wil maar niet lukken.

            Het artikel gaat niet over mij noch over mijn (niet erg sportieve) auto.

              /  
          4. Frank

            Ik heb er maar 30 jaar gewerkt, maar wel altijd een waterbed wijk geweest. Was het ene opgeknapt , dan ging het ergens anders weer verkeerd. Ik hoop dat jij gelijk hebt, maar ik betwijfel het. Die parkeergarages zijn er nog altijd en ze worden ook niet allemaal afgebroken. Het zwerfvúil is daar een veelvoud van hier. Dan weet die mislukte paprika ook.

              /  
  7. ellejellens

    Als ik me hier (Waardhuizen) aan de snelheid houd (30 km hoewel ik meestal iets harder rijd) heb ik of bumperklevers achter me of ik word ingehaald. Het is nou al een aantal paar voorgekomen dat een bumperklever boos naar me zat me te gebaren. Kennelijk ben ik de aso.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Raatseltje

      Ja, dat ben ik geheel met je eens. Het is allemaal nog onfatsoenlijker dan je kunt verzinnen.

      De auto is een plek waar met anoniem zijn frustraties kwijt kan en waar degene wél even de baas is.

        /   Beantwoorden  / 
    2. PeterPC

      “(30 km hoewel ik meestal iets harder rijd)”

      Wat is dat dan? 80.90 km?

      En tja, waardhuizen. Waar hebben we het over.

        /   Beantwoorden  / 
      1. ellejellens

        Nee, eerder 35 km/ uur :) en wat is er mis met waardhuizen?

          /   Beantwoorden  / 
  8. Rode Paprika

    Mislukt in welk opzicht @ Frank Bikker? Of was het gewoon om je woede even te ventileren. Het is gewoon een feit, dat Amstelveen de autocity is. Alles en iedereen moet wijken voor die hardrijdende aso’s. Ik kan je voorbeelden genoeg geven, zelfs over mijn zoon die eens door zo’n aso geschept is. En dan bij de scholen, jouw obsessie, nou ik zal je een ding zeggen dat is al 20 jaar een gevaar voor eigen leven. Laat staan voor lopende en fietsende kinderen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      In elke stad staat de auto op nr 1 en zelfs langzamerhand in de Bijlmer, waar vele dreven worden of zijn vervangen door gewone wegen.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.