Hoewel politiek verdeeld, besluit de gemeenteraad begin februari waarschijnlijk in een deel van Randwijck betaald parkeren in te voeren. Daarmee neemt hij dan het op een gebrekkige enquête (krakkemikkig’ zei raadslid Van den Bergh van de PvdA) steunende voorstel van B&W over. Tot ongenoegen van veel wijkbewoners, van wie dinsdagavond in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) zeven vertegenwoordigers kamen inspreken.
De VVD wilde, in reactie daarop, de Berkenlaan wel meenemen in het betaald parkeren gebied. Wethouder Jeroen Brandes van verkeer stelde namens het college voor dat alleen in te voeren in de Henegouwselaan (tussen Catharina van Clevepark en Bos en Vaartlaan) en in de delen van de Bos en Vaartlaan en het Catharina van Clevepark tussen Eikenrodelaan en Henegouwselaan. Maar dan wordt in de omgeving de parkeerdruk nog groter.
Een bewoonster van de Berkenrodelaan zag enorme problemen. Zij kraakte net als commissieleden de enquêtesystematiek, waarin degenen die niet stemmen geacht werden tegen betaald parkeren (dus met vergunningen) te zijn. Brandes drong er op aan nu het voorstel, waarover op verzoek van de commissie op 1 of 2 februari nog een informatieavond wordt gehouden en de raad op 3 februari stemt. Brandes zei overigens dat bij invoering in september – na een nieuwe enquête – alsnog een uitgebreider gebied kan worden betrokken.
Geen inpraak
De informatieavond is overigens geen inspraakronde, wat sommige commissieleden toch een beetje tegen de borst stuitte. Ook het Wijkplatform vroeg het voorstel te heroverwegen, mede omdat niet alle bewoners het enquêteformulier hadden ontvangen.
De coalitie lijkt in te stemmen met het voorstel. Raadslid Bert de Pijper van de ChristenUnie zei met stijgende verbazing het voorstel zelf te hebben gelezen, die door de insprekers alleen maar is toegenomen. Hij drong aan op uitstel van de behandeling van het voorstel, dat totaal is gebaseerd op een inferieure enquêtemethode. Maar daarmee, zei Linda Roos van Burgerbelangen (BBA), is de raad destijds wel akkoord gegaan.
Het probleem van Randwijck is dat daar forensen (vaak met vouwfiets in hun auto), Schiphol-reizigers en andere buitenwijkse lieden parkeren. Het betekent straks, zei de inwoonster van de Berkenrodelaan dat die nu onder meer in haar straat nog méér gaan staan. De druk in de buurt is sterk toegenomen sinds Amsterdam ook in Buitenveldert betaald parkeren invoerde, terwijl dat ook in delen van het Amsterdamse Bos gaat gebeuren.
Intussen lost het voorstel van B&W, waarvoor nauwelijks draagvlak in de wijk lijkt te bestaan, niets op. Dat zei althans raadslid Kortekaas van GroenLinks. Volgens raadslid Harry van den Bergh is er kwestie van een olievlek qua parkeren, die zich zal uitbreiden in andere delen van Amstelveen, niet alleen in Randwijck. Maar, zei een inspreekster, het gaat wel om de leefbaarheid in onze buurt.
Lees ook:Ook betaald parkeren in Berken- en Eikenrodelaan
Lees ook:Betaald parkeren in Randwijck
Lees ook:ChristenUnie tegen betaald parkeren deel Randwijck
Lees ook:Enquête in Randwijck over draagvlak betaald parkeren
Lees ook:Betaald parkeren rond Laanhorn