Zo’n slordige 1,2 miljoen subsidie krijgt de gemeente van de Stadsregio Amsterdam voor verbetering van verkeerssituaties. Zoals aanleg van rotondes. Zestien andere gemeenten krijgen ook subsidies, heeft de het bestuur van de Stadsregio besloten. De projecten worden uitgevoerd door de gemeenten zelf.
Zo is er bijna een miljoen beschikbaar gesteld voor het aanleggen van een rotonde op de kruising van de Groenelaan en de Laan van de Helende Meesters. De fietspaden worden gescheiden van het autoverkeer en waar mogelijk geasfalteerd. Dit werk wordt uitgevoerd in het tweede en derde kwartaal van 2015.
Daarnaast ontvangt Amstelveen ruim 2 ton voor de herinrichting van de Groen van Prinstererlaan. De fietsstroken zijn daar inmiddels verbreed en de schooloversteek is aangepast. Medio 2015 wordt er een rotonde aangelegd op de kruising met de Rembrandtweg.
Amstelveen ontvangt ook 35.000 euro voor het aanpassen van de oprit Ouderkerkerlaan-Beneluxbaan aan de westzijde. De bocht daar wordt haakser gemaakt. De uitvoering hiervan is naar verwachting in het tweede kwartaal van 2015. Amstelveen en Aalsmeer gaan op veel plaatsen de fietspaden veiliger inrichten door overbodige paaltjes te verwijderen. Paaltjes die wel noodzakelijk zijn om het autoverkeer te weren, worden veiliger ingeleid met witte ribbelmarkering. Slecht zichtbare paaltjes worden vervangen door beter reflecterende palen. Voor dit project heeft de Stadsregio in totaal ongeveer 45.000 euro beschikbaar gesteld.
Lees ook:Half miljoen van regiobestuur voor verkeersveiligheid
Lees ook:Rotonde vervangt verkeerslichten Sportlaan
Lees ook:Stadsregio: 6 ton voor A’veense verkeersmaatregelen
Lees ook:Rotonde Keizer Karelweg geopend
Lees ook:‘Vliegtuigrotonde’ Van der Hooplaan officieel geopend
Wat het veiliger maken van fietspaden betreft ben ik toch benieuwd wat bedoeld wordt met ‘overbodige paaltjes’. Als die op dit moment overbodig zijn, dan waren ze dat toch ook toen ze geplaatst werden? Of is er iets wezenlijks veranderd?