Oppositie vrijwel geheel akkoord met forse investering in N 201

Alleen D66 stemde woensdag (12 juli) in de gemeenteraad uiteindelijk tegen een extra investering door de gemeente in omlegging van de provinciale weg N201. De democraten gingen wel met andere onderdelen van de besluitvorming over de weg en de stichting van een fonds voor mobiliteitsbevordering akkoord. Het fonds wordt gevoed door heffingen op vastgoedbouw.

GroenLinks dreigde eerst dwars te gaan liggen, maar draaide na een schorsing bij. In overleg met de verantwoordelijk wethouders Joss Tabak en Remco Pols en vertegenwoordigers van de coalitiefracties was een compromis ontstaan in de vorm van een lichte amendering van het raadsbesluit.

Oppositiepartij GroenLinks vond dat de N 201 teveel los was geweekt uit de eerder vastgestelde visie op de A9. Het leek er volgens fractievoorzitter Sander Mager op dat B en W en de coalitie alleen nog maar oog hebben voor de N 201. Hij zag te weinig samenhang in het beleid op het gebied van de bereikbaarheid van en binnen Amstelveen, gekoppeld aan leefbaarheid. Ook zat het GroenLinks en andere partijen dwars dat de raad besloot een ‘een substantiële financiële bijdrage te leveren aan opwaardering van de N 201.’ Dat leek hen teveel op een soort blanco cheque, omdat B en W nog geen enkele indicatie van de hoogte van de bijdrage hebben gegeven. Tenslotte bleef GroenLinks binnen boord, nadat in het raadsbesluit was gezet dat die bijdrage er komt ‘als onderdeel van een samenhangend pakket van maatregelen conform de Visie rijksweg A 9.’

Wethouder Joss Tabak had sterk aangedrongen op instemming van de oppositie, omdat zij een zo breed mogelijk draagvlak in de raad wil hebben bij de onderhandelingen met de provincie over een volwaardiger oost-westverbinding tussen A4 en A2 dan de nu geplande omlegging van de N 201. Amstelveen wil ook weer gaan participeren in de stuurgroep N 201, waar het enkele jaren geleden buiten kwam te staan.

Overigens benadrukte ook raadslid Smits van coalitiepartner PvdA dat de wegens de nu aanwezige urgentie vooruit geschoven N 201 niet mag inhouden dat de samenhang uit het mobiliteitsbeleid verdwijnt.

De gemeente wil 12,2 miljoen uit de opbrengst van het langs de N 201 aan te leggen bedrijventerrein en nog eens 2.6 miljoen euro als extra bijdrage aan de provinciale weg leveren. Daar komt dan nog de ‘substantiële bijdrage’ bij als de weg wordt opgewaardeerd tot een volwaardiger verbinding (onder meer tweemaal twee rijstroken en een aquaduct onder de Amstel).

Lees ook:Raad toch akkoord met overeenkomst N201
Lees ook:‘Tabak liet zich piepelen’ met overeenkomst N201
Lees ook:GroenLinks: liever groen dan woningen
Lees ook:B en W willen kruising N201 Zijdelweg ongelijkvloers
Lees ook:College wil nu 23 miljoen in N201 steken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.