Winkeliers Stadshart vrezen omzetverlies door aanleg A9-tunnel

De Annakerk kan nog net blijven staan, maar bewoners van het Smedemanplein raken in elk geval een deel van hun achtertuin kwijt, als hun huizen ook aan sloop ontkomen. De luchtvervuiling bij de Operabuurt in Bankras stijgt boven de nog net toegestane limieten uit, zodat daar in elk geval een scherm moet komen om het vuil naar hogere regionen te stuwen, waar het dan zou verwaaien. Zo maar enkele consequenties van de tunnelaanleg voor de A9, die maandag op een informatiebijeenkomst voor winkeliers werden gemeld door een bij het project betrokken woordvoerder van de gemeente.

 

Bovenop de tunnel komt een zogenoemde stadsboulevard te lopen, die aansluit op een speciaal voor afslaand bestemmingsverkeer – naar omhoog lopende – buitenste buis erin. Bij de Operabuurt komt de oostelijke in- en uitgang van de tunnel. Anders dan die aan de westkant, waar die op verschillende niveaus zijn gepland, zullen ze daar op dezelfde hoogte naast elkaar liggen. Dat zorgt voor meer stikstofconcentratie. Tijdens de aanleg van nieuwe A9 blijft de oude – versmald – gehandhaafd voor het verkeer. Wel zal het Stadshart moeizamer bereikbaar zijn en mogelijk minder bezoekers, vooral van buiten Amstelveen, gaan trekken. Dat vrezen althans de daar gevestigde winkeliers, die pas weer een huurverhoging voor de keizen hebben gekregen. “Is er een potje voor schadeclaims?” wilde een van hen weten tijdens de door de Vereniging Amstelveense Detailhandelsorganisaties (VAD) georganiseerde bijeenkomst. Nou nee, moest wethouder Groot (Economie) toegeven. En dat de huren tijdens de aanleg omlaag gaan valt ook niet te verwachten van de verhuurder. Trouwens, waar zou die dan weer de schade kunnen claimen? Groot zei wel begrip te hebben voor de door de winkeliers voorziene problematiek, maar kon nog geen oplossingen aanreiken.

VAD-voorzitter Raadschelders herinnerde eraan dat het bezoek aan het Stadshart ook tijdens de nieuwbouw daar dramatisch daalde. Hij en anderen pleitten voor extra reclame in de richting van in de wijde regio wonende consumenten, waarbij wordt aangegeven dat het centrum bereikbaar blijft. Ook drongen winkeliers aan op extra evenementen tijdens de bouw.

 

Lees ook:College wil met Stadshart-ondernemers praten over bereikbaarheid
Lees ook:Tunnel A9: minstens tien jaar verder
Lees ook:Gevaarlijkste kruispunt krijgt rotonde
Lees ook:ChristenUnie wil toch busbuis in A9-tunnel
Lees ook:Pols tekent in Ridderzaal voor A9 tunnel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.