Financieel café ziet na jaar bredere taak

ALLEMAN

ALLEMAN

Het zogenoemde Financieel Café in de wijk Bankras / Kostverloren bestaat een jaar. Het helpt mensen bij het invullen van talloze formulieren, zoals voor de aanvraag van uitkeringen, toeslagen of kwijtscheldingen.

In het tweede jaar wil men het Financieel Café verder uitbreiden met activiteiten die bewoners van de wijk dichter bij elkaar brengen en elkaar helpen. Dat wordt dan Financieel Café XXL genoemd.

Adriënne Bosch van VITA Amstelland en Henk Jurriansen van Humanitas Thuisadministratie zijn ruim een jaar geleden met het café gestart. Elke woensdag van de maand van 10:00-12:00 uur (met moet dus niet gewoon werken) kunnen wijkbewoners binnenlopen bij wijkcentrum Alleman, Den Bloeyenden Wijngaerdt 1, met vragen op financieel of administratief gebied.

Zij krijgen dan hulp en er wordt een luisterend oor geboden. Volgens het duo voorziet het Financieel Café in een behoefte. Ook de bewoners van Elsrijk Oost weten het inmiddels te vinden.

 Achter de vraag

Het is een laagdrempelige voorziening met een informele sfeer, dicht bij de bewoners in de wijk. Bezoekers worden geholpen met vragen over brieven van overheidsinstanties, het aanvragen van kwijtschelding van gemeentelijke en / of waterschapsbelasting en door even samen te bellen naar een schuldeiser of instantie, het aanvragen of wijzigen van toeslagen enzovoort. Soms is de problematiek achter de vraag te complex om direct te worden opgelost. Dan wijst het Financieel Café de weg naar andere instanties.

 

Lees ook:Wijkvergadering Bankras / Kostverloren
Lees ook:Vergadering wijkplatform Bankras / Kostverloren
Lees ook:Financieel Café XXL
Lees ook:Ontmoetingsplek voor kinderen in Alleman
Lees ook:Presentatie wijkanalyse Westwijk op 2 oktober

2 reacties op “Financieel café ziet na jaar bredere taak

  1. Wil Roode

    Aanvraag schuldhulpverlening in Amstelveen; Herkenbaar?
    Een vrijwilliger van de VMA is recent meegegaan met een cliënte naar het WMO loket in Amstelveen. Cliënte was voor de inmenging van de VMA twee keer weggestuurd bij het loket om een aanvraag schuldhulpverlening te verkrijgen. Bij het derde bezoek wilde de WMO medewerker ook geen formulier schuldhulpverlening verstrekken. Dit formulier zou pas worden ingevuld bij een intake-gesprek door een medewerker van Balans. Het lukte door bemiddeling van de vrijwilliger wel om een afspraak te maken met Balans.
    Door te blijven aandringen om het formulier wel te verstrekken ging de WMO medewerker in overleg met de achterban en kwam terug met het formulier.
    Tijdens het daaropvolgende intakegesprek met Balans kreeg cliënte te horen dat er wel een wachtlijst was voor een vervolg-gesprek. Deze wachtlijst zou volgens de Balans medewerkster zijn teruggedrongen van 6 naar 4 weken.
    7.1.6 Gebrek aan rechtsbescherming – uit verschenen rapport van de Nationale Ombudsman
    Uit de verhalen van schuldenaren maakt de Nationale ombudsman op dat de schuldhulpverlener soms al tijdens of direct na het eerste meldingsgesprek aan een schuldenaar duidelijk maakt dat hij niet in aanmerking komt voor schuldhulpverlening. Er wordt dan geen schriftelijke beslissing afgegeven en er kan geen bezwaar worden aangetekend. Het mondeling afwijzen van aanvragen zou kunnen verklaren dat gemeenten relatief weinig bezwaarschriften ontvangen over een afwijzing van een verzoek tot schuldhulpverlening.
    Wil Roode

      /   Beantwoorden  / 
  2. Kaas

    En zo wordt de cliënt steeds maar verder de schuld ingeduwd. Hier schiet toch niemand wat mee op. Op de lange termijn keren ze toch weer bij de gemeente terug. Als dit Amstelveen zorg op maat noemt lust ik er ook nog wel eentje. Het is natuurlijk helemaal van de ratten besnuffeld dat men weigert om schriftelijk te verklaren dat iemand niet in aanmerking voor deze regeling komt. Je zou bijna denken dat ze dan ook weten dat ze buiten hun boekje gaan.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.