Categorie: "Schiphol"

Extra overlast door onderhoud aan startbanen

SchipholTot 24 april – met een mogelijke uitloop tot 1 mei – is het baangebruik op Schiphol aangepast. Dan kan in Amstelveen en wijde omgeving voor extra overlast zorgen.

De Buitenveldertbaan wordt wegens groot onderhoud niet gebruikt. Omdat ook werkzaamheden worden uitgevoerd in de buurt van de Aalsmeerbaan is die Aalsmeerbaan tot en met 18 maart bij bijzondere weersomstandigheden – zoals dichte mist – beperkt bruikbaar als landingsbaan. Van 28 maart tot en met 6 april is de Aalsmeerbaan alleen verkort beschikbaar voor startende vliegtuigen wegens werkzaamheden op de kruising van de Buitenveldertbaan met de Aalsmeerbaan.

Grotere vliegtuigen moeten dan op andere banen landen. Door de buitengebruikstelling van de Buitenveldertbaan worden de beschikbare start- en landingsbanen mogelijk vaker in gezet. Voor het afwijkend baangebruik is ontheffing verleend.

Gemeente weert goedkoop Schiphol parkeren

Maaike Veeningen

Maaike Veeningen

De gemeente voelt niets op toestaan van goedkoop parkeren op haar grondgebied. Zij vindt dat luchtreizigers hun auto maar op Schophol zélf meten parkeren, waar zij veel meer moeten betalen. Door op bedrijventerrein De Loeten en in de Noorder Legmeerpolder vestiging van parkeerterreinen door partiuculiere ondernemers niet toe te staan, houdt zij indirect de tarieven op de luchthaven hoog.

B&W voeren aan dat het Schipholparkeren extra verkeer aantrekt, waardoor de verkeersdrukte en daarmee –onveiligheid toeneemt. Ook staat het volgens het college andere ontwikkelingen in de weg en zorgt het voor grote verrommeling van het gebied. De laatste jaren namen particuliere parkeerinitiatieven in de omgeving van Schiphol toe, omdat automobilisten naar goedkopere alternatieven zochten dan de peperdure mogelijkheden op de luchtgaven zelf. Aalsmeer en Haarlemmermeer hebben gericht beleid dat Schipholparkeren in die gemeenten beperkt, zegt het college.

Om te voorkomen dat initiatiefnemers op Amstelveens grondgebied parkeerfaciliteiten starten, boycot de gemeente die. Zij zorgen voor overlast, zegt wethouder Maaike Veeningen van Economische Zaken (D66). “Het besluit dat we geen Schipholparkeren toestaan op de Loeten en in Noorder-Legmeerpolder geeft duidelijkheid voor initiatiefnemers en belanghebbenden.”

Veeningen voor groei Schiphol

Maaike Veeningen

Maaike Veeningen

Wethouder Maaike Veeningen van Economische Zaken (D66) is warm voorstander van verdere groei van Schiphol. Dat is belangrijk voor de economie en de werkgelegenheid, vindt ze. Maar dat gezegd hebbende, voegde Veeningen er woensdag in het tv-programma ‘Goedemorgen Nederland’ van WNL aan toe gek te worden van alle regeltjes die het Rijk voor de gebieden rond de luchthaven hanteert.

Daardoor kan bijvoorbeeld een leegstaand kantoorgebouw in Kronenburg niet voor studentenhuisvesting worden gebruikt.

Dat heeft te maken met het zogenoemde ‘luchthavenindelingsbesluit’ (LIB), bedoeld voor veiligheid en mijden van (geluid) overlast in de gebieden rond de luchthaven.

Er mag bijvoorbeeld in Kronenburg geen woningbouw plaatsvinden, terwijl er – zei Veeningen – al mensen wonen.

Groei van Schiphol is prima, maar er moet meer naar de realiteit dan naar allerlei regeltjes worden gekeken. Overigens is men ook in buurgemeenten rond Schiphol niet onverdeeld blij met de regeltjes.

 

 

Elias (VVD): ‘Schiphol moet doorgroeien’

 

Ton Elias (links) en wethouder Herbert Raat

Ton Elias (links) en wethouder Herbert Raat

 

Schiphol moet gewoon kunnen doorgroeien, met een sterke en zelfstandige KLM, die op het ogenblik goed is voor tweederde van de klandizie van de luchthaven. Maar omdat beide particuliere bedrijven zijn, is financiële staatssteun niet aan de orde. Dat betoogde Tweede Kamerlid Ton Elias maandagavond in een politiek café van de Amstelveense afdeling van zijn partij. Er kan volgens Elias een overloop van passagiers worden georganiseerd naar vliegveld Lelystad.

Schiphol groeit tegen actie in

SchipholTussen het beklemtonen van economisch belang en dat van overlast speelt al decennia lang de discussie over Schiphol zich af. Ook dinsdag weer in raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN). PvdA en GroenLinks hadden de zaak op de agenda geplaatst, maar eigenlijk kwam er ook nu niets nieuws uit. De gemeenteraad beslist er niet over en een regionale democratische beïnvloeding is er eigenlijk niet.

In de loop van de tijd zijn er tig commissies, praatgroepen en andere gremia – met vertegenwoordigers van omwonenden, luchtvaart en overheden – geweest. Kort gezegd komt het er op neer dat actie voerende bewoners vinden dat de luchthaven niet verder mag groeien, maar in dat opzicht tegen een muur van de realiteit van de luchtvaart praat.

GL hekelt haast en gekonkel groei Schiphollast

 

Martin Kortekaas

Martin Kortekaas

GroenLinks in de gemeenteraad is allerminst te spreken over de nieuwe afspraken inzake de groei van Schiphol, waarbij wethouder Maaike Veeningen zich kennelijk heeft neergelegd. Maar volgens GroenLinks-raadslid Martin Kortekaas worden de bewoners de dupe ervan.

Er werd een compromis bereikt aan de zogenoemde Alderstafel, een praatclub van alle betrokken partijen, zoals luchtvaart, ministerie, regiobestuurders en bewoners.  Het gebruik van de voor veel overlast zorgende vierde baan is in de afspraken verruimd, zegt Kortekaas.  En daar staat een minimale afname van de toegestane groei (naar 500.000 in plaats van 510.000 vliegbewegingen) tegenover. De bewoners trekken aan het kortste eind, briest GroenLinks.

 De partij beseft dat Schiphol voor veel werk in de regio zorgt, maar ook voor overlast en vervuiling. De tegengestelde belangen worden besproken aan de zogenoemde Alderstafel, genoemd naar voorzitter Hans Alders. GroenLinks constateert dat de laatste weken in die overlegstructuur snel besluiten, op basis van voorstellen van de voorzitter, er door zijn gejaagd. Een nieuw overlegorgaan was namelijk in aantocht. Kortekaas vraagt zich af waar die haast vandaan kwam.

 

Het laatste advies van Alders komt er volgens hem kortweg op neer dat de start- en landingsbanen in de piekuren intensiever gebruikt kunnen worden. De vermindering van de geprognotiseerde groei van de luchthaven met twee procent steekt daar wat hem betreft schril bij af.

“Het komt er op neer dat Schiphol voorlopig gewoon door kan groeien, en daarbij ook nog extra overlast veroorzaken door banen intensiever te gebruiken. Inwoners van Amstelveen staat komende jaren daardoor meer overlast te wachten,” zegt het raadslid. Hij wil een discussie over de plannen met Veeningen, die aan de Alderstafel, naast Amstelveen, ook Uithoorn, Aalsmeer en Ouder-Amstel vertegenwoordigt.

Veeningen (D66)  informeerde de gemeenteraad eerst via de besloten digitale achterkamer raadsweb en meldde later dan de goeddeels vertrouwelijke voorstellen van Alders hals over kop, binnen twee dagen, deze week moesten worden aangenomen.

GroenLinks wil haar vragen stellen over die enorme haast en het totale gebrek aan transparantie over de besluitvorming. Maar over wat de effecten van de nieuwe afspraken op de leefbaarheid van Amstelveen zijn en hoe die afspraken nageleefd worden. Kortekaas: “Leefbaarheid van Amstelveen staat voor ons voorop. Schiphol zou wat GroenLinks betreft alleen verder kunnen groeien als dat gepaard gaat met concrete beperking van overlast en vervuiling. Daar lijkt dit geen goed voorbeeld van.”

Geheim voorstel over Schiphol er door gejast

Maaike Veeningen

Maaike Veeningen

Omdat een aan de praatgroep over Schiphol,  naar voorzitter Hans Alders de Alderstafel geheten, voorgelegd er volgens hem voor de oprichting van de kersverse Omgevingsraad (donderdag) door alle aan het overleg deelnemende partijen moest worden aanvaard, is dat er blijkbaar deze week in allerijl door gejast.  Dat is althans op te maken uit de brief van wethouder Maaike Veeningen aan de gemeenteraad. Daarin grijpt zij terug op eerder aan die raad in het geheim gestuurde informatie. Die ging namelijk via de voorheen niet bestaande digitale achterkamer – raadsweb – waarover B&W en raad tegenwoordig beschikken.

Het  nieuwste voorstel  van Alders aan de vertegenwoordigers van belangengroepen kwam er op neer dat, om de problemen met de vierde baan op te lossen (waarvoor sinds 2008 regelgeving uit zijn tafel voortkwam), die door sommigen betwiste regel  gewoon blijft bestaan. Die houdt in dat op de baan dagelijks 40 vliegbewegingen per dag op jaarbasis zijn toegestaan. Maar er kan per dag niet meer maximaal  naar 60, maar naar 90 worden uitgeweken.  

Roos (bbA): ‘Geen nieuws in fijnstof rapport’

Screenshot_2014-07-08-20-27-46Volgens Linda Roos van Burgerbelangen Amstelveen (bbA) in de gemeenteraad heeft het recente onderzoek van de Universiteit van Utrecht over door Schiphol veroorzaakte fijnstof alleen maar oud nieuws opgeleverd. Woonwijken rond de luchtgaven, dus ook in Amstelveen, zouden aan extra risico’s door de uitstoot van ultra fijnstof (door vliegtuigen) worden bloot gesteld. De gevaren voor de gezondheid zijn te vergelijken met die van het wonen langs een snelweg, constateerden de onderzoekers. De Universiteit dringt aan op een vervolgonderzoek.

GroenLinks heeft aan B&W vragen gesteld over de gevolgen voor de gezondheid van Amstelveners en ook aangedrongen op verder onderzoek, waartoe de gemeente dan het initiatief zou moeten nemen. Maar daar komt dan uit wat iedereen al weet, zegt Roos.

GroenLinks: zorg over fijnstof Schiphol

 

Martin Kortekaas

Martin Kortekaas

GroenLinks maakt zich zorgen over de luchtkwaliteit in het dichtst bij Schiphil gelegen woonwijken, nu uit een recent onderzoek van TNO blijkt dat daar net zoveel fijnstof in de lucht is als naast snelwegen. De fractie heeft er schriftelijke vragen over aan B&W gesteld en vraagt om actie teneinde de gezondheid in Amstelveen te verbeteren. Blijkbaar beseft de fractie wel dat een gemeente weinig aan uistoot als gevolg van de nationale luchthaven kan doen.

Zij vraagt B&W aan te geven welke wijken (aan de benedenwindse kant van Schiphol) onder het bereik van het onderzoek vallen, of zij bereid zijn verder onderzoek te volgen en de raad erover te informeren, alsmede – samen met andere gemeenten – in actie te komen om de fijnstof rond Schiphol te doen verminderen.

Ook wil de fractie weten welke maatregelen de gemeente4 zelf zou kunnen nemen. Uit het onderzoek bleek dat de hoeveelheid ultrafijnstof in wijken rond Svhiphol twee tot drie keer zo hoog ligt als in normale woonwijken. Ultrafijnstof is de kleinere variant van fijnstof en dringt dieper door in de longen van mensen. “Van fijnstof weten we al dat het schadelijk is voor de gezondheid, maar dat het nu voor vele woonwijken in Amstelveen lijkt alsof ze pal naast een snelweg als de A9 wonen, is ronduit zorgwekkend”, zegt GroenLinks-raadslid Martin Kortekaas. Overigens wonen al sinds jaar en dag sommige Amstelveners dicht bij de A9.

 

Weer nieuwe praatclub over Schiphol

SchipholEr komt weer eens een praatclub over Schiphol bij. Ondanks de vele die er al zijn start op 1 januari de Omgevingsraad Schiphol. Er wordt nog driftig gezocht naar leden. Die nieuwe raad is er voor de participatie van bewoners, die volgens andere (vooral anti) Schiphol organisaties altijd op een laag pitje heeft gestaan. Of voor deelname aan de Omgevingsraad zich dus maar bewoners willen melden die vervolgens óók weer gaan meepraten over de ontwikkeling van Schiphol en de leefomgeving.

In de Omgevingsraad Schiphol komen alle vraagstukken, belangen en partijen bij elkaar komen, meldt de gemeente. Behalve bewoners zijn ook regionale en lokale overheden en luchtvaartpartijen erin vertegenwoordigd. Het wordt dus een opvolger van de zogenoemde Tafel van Alders Schiphol en de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS).