KLM: recordjaar met ruim 30 miljoen passagiers

2015-klmimagestlokciy7De KLM vervoerde vorig jaar 30,4 miljoen passagiers, een stijging ten opzichte van 2015 met 6,4%. Een record. In Europa was de stijging met 7,8% het grootst. Daar was het aantal passagiers meer dan 20 miljoen. Maar met vracht-belading daalde KLM vorig jaar. KLM Cargo scoorde bijna 10% minder vervoer, bij een verminderde capaciteit van 8.3%. Alleen in december ging het iets beter, wat mogelijk een kentering op vrachtgebied inhoudt.

Voor het eerst in de geschiedenis kwam het aantal in totaal boven de 30 miljoen uit. De bezettingsgraad steeg, vergeleken met 2015, licht met 0,8 procentpunt. Volgens CEO en president directeur Pieter Elbers is ook de klantwaardering toegenomen.

“Een geweldige mijlpaal”, noemt Elbers die stijging tot boven de 30 miljoen passagiers. “In 2016 introduceerden we in totaal 14 nieuwe bestemmingen. Daarmee breiden we onze marktpositie opnieuw verder uit.”

In de eerste week van dit jaar werd KLM uitgeroepen door het Duitse Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) tot de veiligste luchtvaartmaatschappij van Europa. Wereldwijd staat KLM op de vijfde plaats. Uit het ‘Punctuality Report 2016’ van OAG blijkt dat KLM in 2016 van alle luchtvaartmaatschappijen in Europa het vaakst op tijd vloog en wereldwijd staat KLM in dat opzicht op de derde plaats.

 

 

Lees ook:Passagiersaantal KLM in maart weer gegroeid
Lees ook:Passagiersgroei maar minder vracht bij KLM
Lees ook:Heel lichte (seizoens)daling WW-uitkeringen
Lees ook:Amstelveen steeds grijzer
Lees ook:Stadshart koploper in diefstal

31 reacties op “KLM: recordjaar met ruim 30 miljoen passagiers

  1. Robert van Waning

    Recordjaar? Dieptepunt zult u bedoelen, qua geluidsoverlast, energieverspilling, luchtvervuiling, klimaatopwarming, stress en verlies van nachtrust en concentratie.

    De PR van Schiphol heeft dit weblog geannexeerd.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jan Demming

      Het betreft een recordjaar qua aantal passagiers. Ik lees nergens dat de heer Bos hierover staat of zit te juichen. Dus waarom u het over annexatie hebt is mij in dit geval een raadsel.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Tomaat

    Nog gevlogen, dit jaar Robert ?

      /   Beantwoorden  / 
  3. Robert van Waning

    Zolang vliegpassagiers geen btw, geen brandstofaccijns, geen CO2-toeslag en geen boete voor geluidshinder en luchtvervuiling betalen, betekent ieder ‘record’ een nieuw dieptepunt voor de duurzaamheid van onze economie.

      /   Beantwoorden  / 
    1. headbanger

      Waarom negeer je Jan Demming en Tomaat?

        /   Beantwoorden  / 
      1. Tomaat

        Ja headbanger, wij trekken het in het persoonlijke en we gaan off topic. Jij ook trouwens . Dat mag niet van rvw ,want hij bepaalt dat , niet wij.

          /   Beantwoorden  / 
  4. Robert van Waning

    Ik heb Jan Demming beantwoord. Tomaat en Expat proberen de discussie weer in het persoonlijke (off-topic) vlak te trekken.

    Vliegen zou trouwens alleen maar nóg meer opwarmend, luchtvervuilend, energieverspillend, hinderlijk, lawaaiig en schadelijk zijn als ik zelf voortdurend te goedkope vliegreizen zou maken.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Tomaat

      Die duurdere vliegreizen geven namelijk minder luchtvervuiling.

        /   Beantwoorden  / 
    2. headbanger

      Niets gezien over de ‘annexatie’ opmerking van de heer Demming. En de heer Tomaat is ook niet tevreden over jouw wegdraaien.

      En niemand probeert het jouw persoonlijk er bij te betrekken, stop nou eens met dat Calimero gedoe, jij beweert iets dus krijg je daar vragen en/of opmerkingen over.

      Vooral als het gaat over valse (bijna NRC achtige) feiten.

      Want je vergeet (?) natuurlijk te vermelden dat men op alle fronten bezig is om duurzaam/milieu vriendelijk te zijn.
      En ja ook in de vliegwereld.

      Tevens jouw treinreisjes vergen ook heel veel elektriciteit, en waar komt dat vandaan? Niet van windmolens maar uit kerncentrales en/of kolen centrales. Of reis je per stoomtrein, waar helen bossen in opgestookt worden?

      Dan wil ik het nog niet eens hebben over jouw busreizen in diesel verstokende oude vervoermiddelen.

      En dan die godvergeten 20 jaar oude Micra die elke keer een soort Peking smog over Amstelveen werpt, als jij er in stapt om 50 meter verder een boodschap gaat doen.

        /   Beantwoorden  / 
    3. Robert van Waning

      Inhoudelijke vragen en opmerkingen zijn welkom, want goed voor de discussie en meningsvorming. Mijn persoonlijke omstandigheden en activiteiten doen gewoon niet ter zake. Mijn Micra maakt de luchtvaart niet duurzaam.

      Energiezuinig, niet-vervuilend en niet-lawaaiig en duurzaam vliegen is onmogelijk en zal dat ook nooit worden, behalve met één- of tweepersoons toestellen op zonne-energie.

      Schiphol moet niet verder groeien, want daarvoor bestaat geen duurzame rechtvaardiging.

        /   Beantwoorden  / 
      1. headbanger

        “Mijn persoonlijke omstandigheden en activiteiten doen gewoon niet ter zake.”

        Natuurlijk Van Waning. Iedereen is schuldig behalve jijzelf.

        Wegduiken gaat het voor jou in 2017 weer helemaal worden.

          /   Beantwoorden  / 
      2. Robert van Waning

        Wegduiken? Ik? Dat moet jij zeggen, met jouw schuilnaam.

        In een discussie over de groei van Schiphol is mijn Micra off-topic. Ik had gehoopt dat JB jou daarop zou wijzen. Reageerders zoals jij saboteren onwelgevallige discussies namelijk voortdurend met persoonsgerichte opmerkingen en andere off-topic flauwekul.

        Over wegduiken gesproken: Hoe weet jij dat ik een Micra heb, hoe oud die is en waar die voor het laatst is gesignaleerd?

          /   Beantwoorden  / 
        1. headbanger

          “Zolang vliegpassagiers geen btw, geen brandstofaccijns, geen CO2-toeslag en geen boete voor geluidshinder en luchtvervuiling betalen, betekent ieder ‘record’ een nieuw dieptepunt voor de duurzaamheid van onze economie.”

          Volgens mij haalde jij al deze dingen aan. Daar krijg je weerwoord op zolang je zelf helemaal niets doet aan deze dingen. En een oude Micra vervuilt en geeft geluidsoverlast. Die Micra heb je in vorige discussies zelf aan de orde gebracht hoor.

          Het gebruik van een schuilnaam is geen wegduiken in mijn ogen. Bij Zoostje en Rotary-vriendje hoor ik je daar nooit over.

          Ga hier maar kijken. Donqui :

          https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_pseudoniemen

          Voor mijn opmerking op 18 januari 2017 at 16:55 ben je keurig weggedoken en niet te vergeten die van Demming en Tomaat.

          Het gaat weer een groot wegduik jaar worden voor Van Waning.

            /   Beantwoorden  / 
        2. Robert van Waning

          Heb jij het over de groei van Schiphol en van de luchtvaart of (alweer) over mij?

            /   Beantwoorden  / 
          1. headbanger

            Zeker niet over jou, maar wel over jouw wegduiken. Als blijkt dat jezelf een onderdeel van het probleem bent.

            Blijft moeilijk om dat toe te geven.

            Prettige dag verder, met de retoriek,

              /  
          2. Johan Bos

            Gaan we nu weer terug naar de KLM en Schiphol?

              /  
          3. 🍅

            Micra=🚗 Goed voorbeeld doet volgen, niet omgekeerd!

              /  
        3. Robert van Waning

          PC, waarom zou ik wegduiken voor jouw leugens en framing? Schrijf iets zinnigs als je zo graag wilt dat ik je serieus neem.

          Voor mijn boodschappen neem ik trouwens de lift.

          Je saboteert de discussie over de groei van Schiphol. Heb je aandelen?

            /   Beantwoorden  / 
          1. PeterPC

            PC? Ik heb helemaal niets gezegd.

            Maar wegduiken doe je altijd. Daar heeft headbanger wel gelijk in.

            En laat mij er voortaan buiten.

              /  
        4. Robert van Waning

          JB heeft mijn reactie verwijderd, maar hij liet al die off-topic en persoonsgerichte narigheid ongemoeid.

          ‘Some animals are more equal than others. ‘

            /   Beantwoorden  / 
          1. Johan Bos

            Ik heb na mijn waarschuwing alle off-topic reacties verwijderd, maar dat viel u natuurlijk niet op, omdat u kennelijk alleen op uzelf bent gericht.

              /  
          2. Robert van Waning

            JB, er is hier nog iemand die alleen op mij gericht is. Die geobsedeerde stalker vertelde hier zelfs waar, wanneer en onder welke weersomstandigheden hij mijn auto had gesignaleerd. En u liet dat allemaal toe.

            U schrijft dat ik alleen op mijzelf gericht ben. Het viel u dus kennelijk niet op dat ik over de groei van Schiphol schreef en daarna prompt weer door die stakker werd aangevallen. Typisch geval van oogkleppen.

              /  
          3. expat

            Hou op met je enge gehuilebalk.

            JB, ze doen het weer.

            Waarschijnlijk veel gepest op school deze nitwit.

              /  
  5. Rotary-vriendje

    Deze cijfers zijn weer fijn-stof tot nadenken.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Mevr. Tomaat

    LOL 🤡

      /   Beantwoorden  / 
  7. Robert van Waning

    Vliegverkeer bederft de blauwe lucht: http://bit.ly/2jbHnYe.

    Deze foto zag ik zojuist op de website van Trouw. Als het vliegverkeer blijft toenemen, wordt een wolkenloze hemel steeds zeldzamer. Dat is niet alleen jammer voor liefhebbers van een blauwe lucht, maar ook slecht voor het weer (meer neerslag) en het klimaat (meer opwarming).

      /   Beantwoorden  / 
  8. Robert van Waning

    “Even bijkletsen in Málaga is goedkoper dan om de hoek. [..]
    Ik vraag me af hoe lang zoiets houdbaar is. Niet alleen om economische en ecologische redenen, maar ook om die van billijkheid. Hoe decadent is het snoep- en plezierreisjes aan te bieden voor een habbekrats, maar het broodnodige vervoer tussen minder sexy plekken, waar mensen nu eenmaal wonen en werken, vrijwel uit de markt te prijzen?
    Voor een tientje naar New York, voor iets meer naar New Delhi of Jakarta: het schijnt allemaal mogelijk te zijn. [..]
    Nu Europa is overspannen door een dicht netwerk van spotgoedkope vliegverbindingen, richten nieuwe budget-maatschappijen zich op de wereld als geheel. Voor een tientje naar New York, voor iets meer naar New Delhi of Jakarta: het schijnt allemaal mogelijk te zijn.”
    (Bron: Column van Ger Groot (filosoof) in Trouw 19/1/17: http://bit.ly/2jbOSyu )

    Aan die onzinnige situatie worden de nog resterende voorraden van fossiele grondstoffen, ons leefmilieu en het klimaat opgeofferd..

      /   Beantwoorden  / 
  9. Frank Bikker

    Was gisteren in een nieuw wijkje en daar hadden alle daken zonnenpanelen. Het lost het het probleem niet op op, maar het geeft toch weer een kleine bijdrage. Bij dit probleem moet iedereen eens bij zichzelf te rade gaan, want iedereen heeft boter op zijn hoofd.

      /   Beantwoorden  / 
  10. PeterPC

    ” Bij dit probleem ”

    Welk probleem?

    Dat de KLM een recordjaar heeft?

      /   Beantwoorden  / 
  11. Robert van Waning

    Geen probleem? Noem jij energieverspilling, luchtvervuiling, klimaatopwarming en ondraaglijke herrie geen probleem?

    Vandaag (20/1/2017) gaf een ‘goed’ voorbeeld één van de vele problemen die door het vliegverkeer worden veroorzaakt, maar die nog steeds worden genegeerd, ontkend, verdoezeld en versluierd: Extra bewolking.

    Zonder vliegverkeer was de lucht vandaag blauw en vrijwel wolkeloos geweest. Dat kan je misschien geen probleem vinden, maar toch is het erger dan jammer.

    Die extra bewolking zorgt namelijk o.a. voor extra opwarming van het klimaat en voor minder zonnestraling die het aardoppervlak bereikt. En dan heb ik het even niet over alle andere gevolgen.

    Als je denkt dat dat geen problemen zijn, dan moet je je eens gaan verdiepen in de manier waarop het leven en de natuur op aarde functioneren.

    ‘Wolkenvelden’ of vliegtuigsmog? Zie:
    https://myalbum.com/album/kKJMTayyKYPQ

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.