Luchthavens van over de hele wereld hebben afgesproken de komende jaren gezamenlijk op te trekken om duurzamer te worden. Dit staat in de ‘Airports Sustainability Declaration’ die maandagmiddag is ondertekend door de luchthavensector tijdens de internationale conferentie Airports Going Green 2016 op Schiphol.
Van 31 oktober tot en met 2 november host de luchthaven het congres Airports Going Green 2016m beschouwd als de meest vooraanstaande bijeenkomst op het gebied van duurzaamheid in de luchtvaart. Chicago Department of Aviation en de American Association of Airport Executives hebben negen jaar geleden het initiatief genomen en sindsdien vindt dit congres jaarlijks plaats.
Amsterdam Airport Schiphol ontving in 2014 de Airports Going Green Award voor haar duurzaamheidsprogramma en heeft in de CO2-benchmark van Airports Council International als eerste hubluchthaven het hoogste niveau behaald.
Schiphol nam initiatief
De Airports Sustainability Declaration, die op initiatief van Amsterdam Airport Schiphol tot stand kwam, sluit aan op actuele ontwikkelingen als de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, COP21 en het ICAO verdrag om emissies van luchtvaartmaatschappijen te verlagen.
De ondertekenaars schrijven: “Our ambition is to strenghten a system of sustainable and resilient airports, worldwide, through collaboration, transparency, innovation, and engagement. Together, we will ambitiously work towards our vision of airports voluntarily working together in a worldwide network to be socially, environmentally and economically prosperous and to be adaptable in the face of change. The Global Sustainability Goals will guide our sustainability ambitions with priority for our respective regional challenges.”
Lees ook:Congres luchthavens over duurzaamheid
Lees ook:Winnaars prijzen ‘duurzame’ luchtvaart
Lees ook:Ronde van Schiphol op 4 september
Lees ook:Vorig jaar meer reizigers op alle luchthavens
Lees ook:Dorint hotel biedt elektrisch rijden aan
Het gaat hier om de luchthavens en niet om de luchtvaart, het vliegverkeer zelf. Er staat dan ook: ‘duurzaamheid IN de luchtvaart’, niet ván.
Het vliegverkeer zelf zal nooit kunnen duurzaam worden, omdat er domweg veel te veel energie nodig is om die bioscoopzalen in de lucht te krijgen en te houden. Alleen de steeds schaarsere en straks onbetaalbare fossiele olie kan de daarvoor benodigde energie leveren. Het is zonde dat die prachtige, miljoenen jaren oude grondstof wordt opgestookt tbv korte zonvakanties op de Malediven en shoppen in Dubai.
Vliegtuigen zullen niet op waterstof kunnen vliegen (te zware tanks) en ook niet op elektra (zelfde bezwaar). Biofuel is niet milieuvriendelijk (en dus niet duurzaam) en er is zelfs niet genoeg afgewerkte frituurolie om een lijndienst met New York te kunnen onderhouden.
Het einde van het massale vliegverkeer is in zicht. Het is verstandig om dat tijdig te beseffen.