De bewonersdelegatie in de zogenoemde Omgevingsraad vindt dat de luchthaven heeft gesjoemeld met cijfers om de tweede kamer en kabinet om de tuin te leiden. In de actieagenda over Schiphol ligt volgens haar het accent teveel op de economie, ten koste van het milieu.
Het verhaal dat Schiphol spectaculaire resultaten zou hebben bereikt bij hinderbeperking is volgens de bewoners niet onderbouwd.
Het gesjoemel met cijfers houdt onder meer in dat glijvluchtlandingen en de nieuwe startprocedure veel te rooskleurig zijn voorgesteld, het aantal ernstig gehinderden zwaar is onderschat en de beloofde vermindering van nachtvluchten met oneigenlijke argumenten geschrapt, vinden de omwoneden.
Schiphol wil daarmee extra groeiruimte na 2020 verwerven, zeggen zij. “Om onder de overeengekomen groeibeperkingen uit te komen, wordt gemorreld aan het Aldersakkoord via een doorzichtige poging om de vierde-baanregel ter discussie te stellen en door 50-50 verdeling van de milieuwinst na 2020 eenzijdig te interpreteren.”
De bewoners hebben deze volgens hen onjuiste voorstelling van zaken aan de kaak gesteld bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu (het bevoegd gezag voor Schiphol). “Op ons verzoek zal de onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage met voorrang adviseren over de betwiste berekeningen.” De commissie heeft hen ppl ontvangen om de twijfels en bezwaren toe te lichten.
De staatssecretaris liet ondubbelzinnig weten de uitleg die de sector geeft aan de 50-50 regel niet te delen. Ook zijn in de Kamer vragen gesteld over het probleem van de cumulatie van geluidbelasting door concentratie van vliegroutes boven nu al zwaar gehinderd gebied. Eind augustus verschijnt het Milieueffectrapport (MER) en wordt duidelijk of met de kritiek rekening is gehouden. Dan zal ook het advies van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) over de toekomstbestendigheid van het Nieuwe Normen-en Handhavingsstelsel (NNHS) er
moeten zijn.
Lees ook:Weer nieuwe praatclub over Schiphol
Lees ook:Van omwonenden heeft 14% last van Schiphol
Lees ook:Bewoners boycotten stichting leefbaarheid schiphol
Lees ook:Schiphol (2)
Lees ook:Amstelveen tegen teveel ruimte voor Schiphol