Uitbreiding van het Schiphol os toch niet tegen te houden, lijkt D66 nu door te hebben, maar de coalitiepartij wil wel graag weten wanneer elke baan in gebruik is, c.q. wordt genomen. Kennelijk om zich te kunnen voorbereiden op de veronderstelde hinder. Daarom pleit de fractie in de gemeenteraad voor een app (een programma op een smartphone). Aan B&W, die overigens de app niet kunnen ontwikkelen, heeft zij vragen gesteld het toegenomen gebruik van de Buitenveldertbaan.
De fractie wil onder meer van het college weten welke inspanningen het leverde om eenduidige en controleerbare hinder beperkende maatregelen op te nemen in het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit (LVB).
Volgens de partij moet de luchthaven beter uitleggen waarom een baan in gebruik wordt genomen. Zij wil dat de app er snel komt, waarmee iedere burger het realtime baangebruik en een voorspelling van het baangebruik voor de komende dagen kan vinden.
Kletsen
D66 pleit al langer voor meer transparantie en voorlichting over baangebruik en vliegroutes naar omwonenden. “Het aantal vluchten op Schiphol groeit en geluidsoverlast van stijgende en landende vliegtuigen kunnen we in Amstelveen niet voorkomen,” beseft D66-raadslid Floortje Gordon. “Het baangebruik wisselt vrijwel elke dag door verandering van windrichting en incidentele bijzondere omstandigheden. Betere en meer toegankelijke voorlichting kan bijdragen aan meer begrip bij omwonenden voor de gekozen aan- en uitvliegroutes. Met een vliegtuig app die een voorspelling geeft van het baangebruik en vliegroutes, kun je besluiten om bij de Poel te gaan picknicken in plaats in de eigen achtertuin, omdat je dan ongestoord met vrienden kunt kletsen”.
Lees ook:Hinder door onderhoud Kaagbaan duurt langer
Lees ook:Van omwonenden heeft 14% last van Schiphol
Lees ook:Buitenveldertbaan weer in gebruik
Lees ook:Schiphol-Oostbaan weer in gebruik
Lees ook:Buitenveldertbaan vaker ingezet