‘Experiment vliegen volgens afspraak mislukt’

J.W.Groot

J.W.Groot

Het blijft maar fout gaan met Schiphol. Althans wat de overlast betreft. Al een halve eeuw ageren omwonenden tegen het vlieglawaai en het is alleen maar erger geworden, alle afspraken, ingewikkelde – voor een gemiddelde burger onbegrijpelijke – aanvliegprocedures en metingen ten spijt. Volgens de stichting Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAB) is ook het nieuwste stelsel – Vliegen Volgens Afspraak (VVA) – totaal mislukt.

Voorzitter Jan Griese zegt dat in een open brief aan wethouder Jan Willem Groot (CDA), die – als opvolger van PvdA-wethouder Remco Pols – in de ‘Alderstafel’ geheten praatgroep zit.

SchipholDat VVA was een experiment, heeft twee jaar geduurd en is mislukt, zegt Griese. Zes andere platforms (want het barst nu eenmaal van de actiegroepen rond Schiphol) in Amsterdam denken er hetzelfde over.

Overigens is mislukking blijkbaar lastig objectief vast te stellen, want er ontbreken criteria waaraan zou moeten zijn voldoen om het stelsel geslaagd te kunnen noemen, blijkt uit de brief. ‘Het ging hier om een experiment. In wetenschappelijke kring is het dan gebruikelijk dat er eenduidige criteria worden geformuleerd, wanneer het experiment al dan niet geslaagd heet. Die criteria kwamen er nooit’, meldt Griese.

Maar hij constateert wel dat er tijdens het experiment op de Buitenveldertbaan 52 procent meer is gevlogen dan door Hans Alders – voorzitter van de naam hem genoemde praatgroep van alle bij Schiphol betrokken instanties – was voorspeld. Al in het eerste jaar (2010) ging het om 35 procent. Maar Alders veegde alle kritiek van tafel, zegt de SWAP. Het weer zou er de schuld van zijn, vertelde Alders. Klopt niet, reageert Griese. Gegevens van het KNMI staan daar haaks op.

In antwoord op vragen van de ChristenUnie, die wegens de daar aanwezige deskundigheid de SWAP als gemeentelijke adviesraad wenste, liet Groot weten elk kwartaal al met die stichting te overleggen. Mag dan waar zijn, reageert Griese, maar de wethouder wuift alle kritiek van die adviseurs weg. Groot wil eerst de eindevaluatie afwachten en is teleurgesteld dat experimenten met vliegstelsels tot nu toe onvoldoende opleverden om woningbouw in de Legmeerpolder ‘vrij te spelen’.

De evaluatie van de Alderstafel gaat eind augustus naar de Tweede Kamer, maar Groot zou daar nu al op moeten reageren, vindt Griese. Hij wijst er op dat wethouders van Deelraad Buitenveldert en Aalsmeer dat wel al deden.

Met de uitvoering van het preferentie vliegen (VVA dus) is volgens de SWAP o die daarvan een voorstander is – helaas veel mis. Het stelsel is ook niet uit te leggen aan, alsmede slecht te controleren en te handhaven. Waarom de Buitenveldertbaanm wordt gebruikt is in een op de drie gevallen niet te verklaren, schrijft Griese.

Zij organisatie heeft ook kritiek op het feit dat Schiphol zelf de geluidbelasting berekent. Voor buitenveldert zit die al jarenlang dicht tegen de zogenoemde grenswaarden aan (toegestane belasting). En Groot laat dat maar gebeuren, klaagt Griese. De Luistervink meetpost op Uilenstede meet al een overschrijding, zegt hij.  Ondanks aanzienlijke versoepeling van de grenswaarden in 2007 en nu opnieuw versoepeling voor heel 2013 in verband met zogenaamd baanonderhoud. ‘Beste wethouder, mag onze rechtstaat alstublieft nog een beetje overeind blijven?’ vraagt Griese aan Groot.

 

Lees ook:Meepraten over zoveelste aanpak Schiphollawaai
Lees ook:ChristenUnie wil Schiphol Werkgroep als adviesraad gemeente
Lees ook:Kritiek Burgerbelangen op Groot over Schiphol
Lees ook:SWAB boos op wethouder Maaike Veeningen
Lees ook:Experiment met nieuw geluidstelsel Schiphol gestart

4 reacties op “‘Experiment vliegen volgens afspraak mislukt’

  1. gerben

    Zolang de omwonenden verdeelt reageren via hun clubs komt het nooit tot de noodzakelijke correctie. Maar ik weet het ook niet hoe verder. Schiphol is een banen motor.
    (Camiel zit vooraan, namelijk: waar het geld zit.)

      /   Beantwoorden  / 
      1. gerben

        Kan enkel van boven ervan komen.

          /   Beantwoorden  / 
  2. JHGriese

    Wil iemand Schiphol sluiten? Tikje onzinnige vraag . Intussenkosten decommissies handen met geld Senator CDA, drs H. Eversdijk rondde zijn onderzoek af als Vz Comm.Deskundigen VliegtuigGeluid II Hij was de opvolger (na lang zoeken)van Prof Berkhout TU Delft, VVD, CDV II , die zich niet als schandknaap van dame Netelenbos liet gebruiken en stapte. Hij wilde namelijk ECHT meten, en dat wilde de minister natuurlijk niet. Veel te link,dan zou blijken, dat Schiphol veel meer herrie schopt, dan men beweert ..! Want Geluid wordt nog steeds slechts berekend ha ha ha. Eversdijk adviseerde : Netelenbos belazerde de boel. Er moeten 95 Handhavingspunten bij komen. Het Kabinet schrok, maakte bij monde van oud.Min Peijs een vlucht naar voren en gaf dhr Alders opdracht het in deregio zelf op te lossen middelsziojnAlderstafel, nee geen Ikea product. Nu zittenwena 7 jaar weer in de ellende . Voorlopig De meerderheid der politici mag zich nu verschuilen achter de manipulaties van Lakei Hans Aldeders.. Metechte oplossingenkomt menniet Zoals b.v. een luchthaven in Zee die DHV -Royalhashkoning kan bouwen voor de helft van de prijs.. Dus..

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.