Om meer vliegtuigen te lokken deelt Schiphol nu bonussen uit aan luchtvaartmaatschappijen. Die kunnen oplopen tot 4500 euro per vlucht, heeft directeur Jos Nijhuis gemeld in een interview met het Algemeen Dagblad (AD). Er worden miljoenen voor deze vorm van promotie van de luchthaven uitgetrokken. De premies zijn vorige maand verdrievoudigd. Diverse maatschappijen, waaronder Easyjet, zijn minder gebruik van Schiphol gaan maken, omdat ze het daar te duur vinden. En reizigers haakte af wegens de vliegtaks, die overigens in juli weer verdwijnt. Overigens wil Schiphol volgens Nijhuis niet de grootste en goedkoopste luchthaven van Europa zijn, maar wel graag de beste. Hij denkt daarbij aan klantvriendelijkheid, bagage afhandeling en gemak bij transfers.Elke luchtvaartmaatschappij kan maximaal 1,2 miljoen euro per jaar aan bonussen opstrijken. Volgens Nijhuis wordt het nu toegestane aantal van 580 duizend vliegbewegingen pas in 2025 gehaald. Het schommelt nu rond de 430 duizend.
Lees ook:Ronde van Schiphol op 4 september
Lees ook:Gemeente krijgt vijf miljoen voor opknapbeurt Schiphol
Lees ook:Fietstochten op jubilerend Schiphol
Lees ook:Jan Griese: ‘Schiphol leukt hindercijfers op’
Lees ook:Aanslagen Brussel duperen opening Keukenhof
Het moet niet gekker worden. Krijg ik straks ook een bonus van AH om daar mijn andijvie te halen ipv bij Lidl?
Goede zaak om meer vliegtuigen/passagiers te trekken. De hele regio en de schatkist in Den Haag profiteert hier geweldig van mee.
En het milieu gaat naar de haaien…
Het zou me niet verbazen wanneer AH inderdaad allerlei aanbiedingen bedenkt om uiteindelijk alle kleine zelfstandigen eruit te werken. En dan natuurlijk ongelimiteerd de prijzen verhogen. Het eerste zie je nu ook bij ketens als Gamma en Praxis, waardoor er in A’veen geen houthandel of electriciteiteswinkel meer te vinden is. Domweg weggeconcurreerd met goedkopere (en slechtere) koopwaar door de doe-het-zelf ketens. En goedkoop is duurkoop, dat blijkt telkens weer!
De bijdrage gaat weliswaar niet over Schiphol, maar omdat de heer Van der Liet met het AH-voorbeeld kwam meende ik me deze opmerking te kunnen permitteren.
Zoals je weet is de huidige IT sector milieu vervuilender dan de vliegsector in Nederland.
Nederland doet er door belastingvoordeel enz ook alles aan om buitenlandse bedrijven in Nederland gevestigd te krijgen.
Meneer Demming, u kunt zich sowieso alles permitteren hoor, dat hoeft u niet te beargumenteren met verwijzingen naar mij. Ik voel me wel gevleid natuurlijk.