Laadpalen elektrische auto sneller plaatsen

smart-laadpaal[1]Het plaatsen van een oplaadpaal voor een elektrische auto in Middenhoven duurde meer dan een jaar een dat vindt wethouder Peter Botvan Duurzaamheid (Burgerbelangen) achteraf ook wel erg lang. Dat antwoorden zij op schriftelijke vragen van Raadslid Leegstra en raadscommissielid Gerritsen van de VVD in de gemeenteraad. De laadpaal kwam er pas in november vorig jaar, maar was al in 2016 aangevraagd.

Het komt allemaal door de hoge parkeerdruk in de wijk. De gemeente sprak met exploitant Allego af dat een nieuwe meting daarvan zou worden afgewacht, eind 2016, waarvan de resultaten in februari 2017 bekend waren en vervolgens werd naar een goede plek gezocht, waarvoor eerst weer een verkeersbesluit moest worden genomen. Pas in juli vorig jaar kreeg Allego groen licht, waarna de netbeheerder (Liander) voor stroom zorgt. Maar die heeft er wettelijk ook weer maximaal 18 weken voor. “Na oplevering heeft Allego binnen enkele weken de laadpaal geplaatst, helaas duurde het toen nog twee weken langer dan gebruikelijk om de lader in bedrijf te stellen”, reageert Peter Bot op de vragen.

Volgens hem was er in dit geval sprake van een uitzonderlijk incident, want normaal duurt het plaatsen van een laadpaal drie á vier maanden. Een (toekomstig) e-rijder kan via de exploitant een openbare laadpaal aanvragen. De gemeente heeft met twee partijen een overeenkomst afgesloten voor het plaatsen van laadpalen voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte. Een e-rijder is vrij in zijn keuze welke van deze twee partijen hij of zij kiest. Het gekozen bedrijf moet ter beoordeling aan de gemeente een plan indienen, waarna de aanvraag zes weken ter inzage ligt. Komen er geen bezwaren dan zorgt Liander voor binnen 18 weken voor de netaansluiting en daarna gaat de laadpaalleverancier over tot plaatsing. De gemeente verzorgt ten slotte voor de inrichting van de parkeervakken.

 Doorlooptijd

Allego ontving tot nu toe circa 200 aanvragen, waarvan er 135 zijn gehonoreerd en wat resulteerde in ongeveer 80 openbare laadpalen. De aanvragen die niet zijn gehonoreerd, werden onder meer afgewezen wegens parkeermogelijkheid op eigen terrein of de aanwezigheid van een laadpaal in de nabije omgeving.

Naar aanleiding van de aanvraag in Midenhoven is volgens Bot met Allego afgesproken het verloop vanaf de aanvraag tot aan de oplevering van de laadpaal grondig te evalueren. Daarbij komen volgens Bot locatiekeuze, onderlinge afstemming en communicatie met de aanvrager aan bod. Daarnaast is de gemeente bezig met opstellen van nieuw beleid rond het plaatsen van openbare laadpalen, waarbij ook wordt gestreefd naar een nieuwe werkwijze om de doorlooptijd te verkorten.

 

Lees ook:Vier snelladers voor elektrische auto’s
Lees ook:Amstelveen op 4e plaats met laadpalen auto’s
Lees ook:GroenLinks wil meer laadpalen voor elektrische auto’s
Lees ook:B&W: ‘Meer laadpalen dan in andere gemeenten’
Lees ook:GroenLinks vreest files bij laadpalen elektrische auto’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.