Kwetsbaren moeilijk aan werk te krijgen

Maaike Veeningen

Maaike Veeningen

Hoewel menige inwoner die er gebruik van moest maken het tegendeel beweert, houdt de gemeente vol dat gebruikers van het zogenoemde Werkplein AA in het raadhuis tevreden zijn. Volgens de gemeente is het zogenoemde werkplein effectief, maar bezoekers ervan klagen dat zei allemaal op dezelfde baan moeten solliciteren per computer. Maar zij geeft wel toe dat het voor kwetsbare groepen moeilijk is banen te vinden en de hoeveelheid mensen in de bijstand toenam.

Voor de re-integratie op de arbeidsmarkt heeft de gemeente overigens een bureau ingehuurd. Het werkplein bestaat ruim een jaar. Met de opening ervan werd volgens wethouder Maaike Veeningen van Werk en Inkomen (D66) een nieuwe werkwijze ingezet. Volgens haar vindt bijna de helft van het aantal bezoekers (45%) direct werk, zodat geen aanvraag voor een bijstandsuitkering hoeft te worden aangevraagd. Onduidelijk is overigens wat de vakkennis en opleiding van hen is. Door fraudepreventie is 22% van de aanvragen voor bijstand afgewezen. ‘Minder vaak dan landelijk gemiddeld komen cliënten terug in een uitkering nadat ze zijn uitgestroomd naar werk’, zegt de gemeente.

Tot de kwetsbare groepen, voor wie nauwelijks werk is te vinden, behoren ook statushouders. Verder speelt bij de toename van het aantal bijstandsgerechtigden een rol dat de WW periode is ingekort en de AOW leeftijd verhoogd.

 

 

 

Lees ook:Werkplein: succes volgens B&W, volgens klant niet
Lees ook:Eerste certificaten digitale ‘werk-cursus’
Lees ook:Aanpak jeugdwerkloosheid werkt
Lees ook:Werkplein: Makelaardij in (on) betaald werk
Lees ook:Politiek tegen stop sollicitatieplicht 55+

Eén reactie op “Kwetsbaren moeilijk aan werk te krijgen

  1. Kaas

    Wat is “fraudepreventie” en besodemietert 22% echt de boel?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.