Amstelveen loopt voorop met balie online

Amstelveen loopt voorop in de internetservice aan burgers. Wethouder Frans Hellendall en gemeentelijke ambtenaren constateerden het woensdagmiddag met voldoening bij de start van Balie Online. Wie het taxatierapport over zijn woning voor de onroerend goedbelasting wenst in te zien, een uittreksel wil aanvragen of een bezwaarschrift indienen, kan het nu allemaal achter zijn computer regelen. Net als het laten ophalen van grof vuil, het aanvragen van een nieuwe duobak of klagen over hangjongeren, kapotte stoeptegels en lantarenpalen of andere ellende in de openbare ruimte. Nog niet alles kan via internet, maar wel al heel veel. En aan uitbreiding van de mogelijkheden wordt gewerkt.

Anders dan de meeste andere gemeenten, is Amstelveen ‘aan de achterkant' in plaats begonnen, in plaats van met een gelikte website. Dat wil zeggen: eerst is de organisatie aangepast, daarna werden de data van diverse afdelingen aan gekoppeld en tenslotte is de programmatuur ontwikkeld om de informatiestromen van buitenaf naar binnen – en omgekeerd – te stroomlijnen. Zodat wie iets aanvraagt (wat 24 uur per dag en zeven etmalen per week kan) ook kan zien in welk stadium van afhandeling zijn aanvraag of klacht verkeert. Hellendall opende de balie online met een aanvraag om bij hem thuis grof vuil te komen halen en gaf aan op welke datum (het moest een maandag zijn, want dan is de afhaalwagen in zijn wijk) hij de spullen wenste klaar te zetten en hoe laat. Hij kreeg direct een bevestiging. De aanvragen van de burgers worden bij de gemeente weer gebruikt voor de routeplanning van de afvalwagen.
Wie DigID heeft, ziet zijn persoonlijke gegevens direct weeggegeven als hij zich bij de gemeente meldt. Het werken aan de digitale service heeft bij de gemeente tot betere samenwerking tussen de afdelingen geleid. Hellendall wees er op dat de aanpak van Amstelveen fundamenteel afwijkt van de meeste andere gemeenten in het land. Er komen nu dan ook nogal wat buurgemeenten langs om het kunstje af te leren. Daar staat tegenover dat Amstelveen als een van de landelijke voortrekkers veel ondersteuning kreeg van het Rijk. De gemeente verwacht dat op termijn Balie Online (te zien op de site: www.amstelveen.nl) het call center zal ontlasten en de efficiency binnen de organisatie, alsmede in het contact met de burgers, sterk verhogen

Lees ook:Amstelveners toppers in DigiD contact met gemeente
Lees ook:Klagen bij gemeente kan nu online
Lees ook:Korting bij digitale aanvragen gemeentelijke diensten
Lees ook:Gemeentelijke Balie Online uit de lucht
Lees ook:Afspraak voor paspoort of rijbewijs kan nu via internet

12 reacties op “Amstelveen loopt voorop met balie online

  1. Jan Demming

    Wat ik dan wel weer heel vreemd vind is dat, als je gewoon een al dan niet eenvoudige vraag naar het e-mailadres amstelveen.nl stuurt, je negen van de tien keer geen bericht van ontvangst krijgt, laat staan antwoord op je vraag. Dat is en blijft, ondanks eerdere beloften van beterschap, een slechte zaak.

      /   Beantwoorden  / 
  2. j

    Meer respect voor de burgers is zeeeeeer wenselijk.
    Een bevestiging van je brief krijg je meestal niet!
    Een gode site v/d gemeente is zeker te veel gevraagd, vond de vorige beter.

      /   Beantwoorden  / 
  3. ilja scholten

    Balie Online – nu hopen dat alles werkt

    Omdat wethouder Hellendal al in het november 2007 nummer van een uitgave van de Bank van Nederlandse Gemeenten en de VNG geschreven had over dit project heb ik enige tijd geleden een paar dingetjes getest (zoals mijn DigiD). Dat werkte in ieder geval. De volgorde van aanpak zoals Hellendall in het artikel beschrijft is zeer behartenswaardig, niet alleen voor andere gemeenten, maar voor elke organisatie groot of klein.

    Wel hoop ik dat er voortdurend “monitoring” (vinger aan de pols houden) ingebakken zit in de diverse trajecten en procedures, alsook bij nieuwe toevoegingen, want anders is het binnen korte tijd een puinhoop en/of werken dingen niet meer. Dat betekent ook een gevoel van verantwoordelijkheid bij alle betrokkenen om telkens te verifieren of alles (nog) naar behoren werkt. Aan zo’n gevoel wil het nogal eens ontbreken in organisaties.

    Laat ik een klein empirisch voorbeeldje noemen.

    Op de gemeentelijke site staat o.a. een lijst met gemeenteraadsleden. Klik op de naam van één van die 35 mensen en er wordt informatie over dat raadslid getoond zoals o.m. een e-mailadres. Echter van de 35 namen heb ik tot nu toe slechts één werkende link gevonden, namelijk de eerste vermelding (van de heer Alberts van de VVD). Ik heb niet alle namen getest maar wel even gekeken of er misschien een systematische programmeerfout aanwezig was. Dat laatste was niet het geval maar was e.a. veel erger want b.v. twee regeltjes met computercodes m.b.t. zo’n e-mailadres bleken wel 3-4, en veelal verschillende, fouten te bevatten. Een 14-jarig neefje of nichtje van iedereen zou die fouten probleemloos kunnen aanwijzen.

    In dit geval is wethouder Hellendall formeel de schuldige maar ik neem het vooral de betreffende raadsleden kwalijk dat zij zelf niet de moeite nemen om te controleren of hun eigen contactmogelijkheden voor de communicatie met de burgers ook inderdaad functioneren.

    Zoals de wethouder weet mbt andere zaken – RTV-Amstelveen :-) – kan ik hem, indien gewenst, per omgaande de documentatie over de fouten in de broncodes toesturen. (Of misschien heeft hij die al ontvangen via de 2-3 andere kanalen die ik enige weken geleden van één en ander op de hoogte heb gesteld.)

      /   Beantwoorden  / 
  4. gerben drost

    Beste Ilja,

    Meteen even bij mijn naam gekeken op de gemeentelijke website. Je hebt gelijk, je komt niet met 1 klik op mij mailadres.

    De site van pvda amstelveen klopt ook niet,
    moet zijn: http://www.amstelveen.pvda.nl

    Ik kom in aktie.

      /   Beantwoorden  / 
  5. j

    Ha,ha ik heb ooit wel eens het emailadres van een wethouder gevraagd i.v.m. een belangrijke zaak, maar werd mij (ook niet door de wethouder zelf) gegeven en de ambtenaren doen hier vrolijk in mee.

      /   Beantwoorden  / 
  6. JOHAN TH. BOS

    Kortom: de burgers moeten niet gaan denken dat ze echt als klanten worden beschouwd. Ze moeten wel blijven beseffen dat zij slachtiffers zijn van de ambtenarij en overheid en (b) stemvee, eenmaal per 4 jaar. Straks gaan ze nog denken dat ze belangrijk zijn voor de overheid, sterker nog, dat die er voor ehn zou zijn. Het moet natuurlijk wel (hoe mooi ook) therie blijven. Persoonlijk heb ik nog nooit antwoord gekregen op welke brief van mij dan ook. Nou ja, wie ben ik?

      /   Beantwoorden  / 
  7. Jan Demming

    Mag ik nou eens een reactie op deze klachten van een gemeenteraadslid????

      /   Beantwoorden  / 
  8. gerben drost

    Beste Jan

    Laten we een steekproef nemen, ik reken op je Jan om me bij te staan.

    Alle verse klachten in week 9 (25-29 februari 2008 en naar de gemeente en naar mijn mailadres.

    Groet,
    Gerben

      /   Beantwoorden  / 
  9. Jan Demming

    Beste Gerben,

    Ik weet niet precies wat je bedoelt. Gaat het om een oproep aan alle lezers of alleen aan mij? Want het is natuurlijk niet zo dat ik dagelijks klachten heb. Zo eens per twee of drie maanden schrijf ik de gemeente via amstelveen.nl aan met een vraag of klacht. Dit omdat ik het antwoord graag op papier wil hebben De laatste keer (begin deze week) betrof het de vraag wat per 1 juli het rookverbod voor de plaatselijke wijkcentra gaat inhouden. Mijn vraag was of de speciaal in het leven geroepen rookruimten mogen blijven bestaan en of dat de wijkcentra écht rookvrij worden: dus helemaal geen rookruimte meer. Zo’n vreselijk moeilijke vraag is dat volgens mij niet; ik mag toch aannemenen dat de Haagse richtlijnen daartoe bekend zijn in het raadhuis. Maar ik heb evengoed geen bericht van ontvangst gekregen, laat staan een antwoord op mijn vraag!

    Groet,
    Jan.

      /   Beantwoorden  / 
  10. ilja scholten

    Laten we een steekproef nemen,
    ik reken op je Jan om me bij te staan.
    cf Gerben Drost

    Steekproef ? 33 van 35 werken niet – heb ik vlug geteld
    naast die van de heer Alberts van de VVD
    alleen nog mevrouw D. Mijksenaar van Groen Links

      /   Beantwoorden  / 
  11. ilja scholten

    Beschouw svp mijn voorgaande berichtje (23/02/2008, 00:27) als niet geschreven.
    a) Het aantal WEL werkende emailadres-LINKS is iets hoger dan twee (het aantal dat ik noemde) en verder is geheel geen vermelding van een emailadres iets anders dan dat de link technisch niet functioneert. b) de opmerking van Drost (richting Demming) heb ik gewoon niet goed begrepen

      /   Beantwoorden  / 
  12. m,hermans

    gebeurt er ook nog ooit iets met onze lokale omroep ????

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.