Categorie: "Openbaar vervoer"

Twee bruggen voor tramoversteek Westwijk Zuidoost

Verkeerswethouder Joss Tabak en GVB-directeur Gertjan Kroon openen vandaag (22 april) de tramoversteek bij Westwijk Zuidoost. Via twee bruggen – een voor fietsers en een voor voetgangers – is het voortaan van de oostelijke toegang af mogelijk door te lopen naar station Westwijk. De fietsbrug maakt deel uit van de oost-west fietsroute die de gemeente doortrekt tot aan de Bovenkerkerweg. De gemeente wil openbaar vervoer onder de bewoners van de nieuwe wijk stimuleren. Tabak denkt erover hen er tijdelijk gratis gebruik van te laten maken.

 

BBA: ‘OV Chipkaart vaak duurder dan strippenkaart’

Volgens Burgerbelangen (BBA) is de OV-Chipkaart voor Amstelveners sinds afgelopen week vaak duurder dan de strippenkaart. De fractie heeft dat zelf uitgezocht. BBA had er al eerder protest over aangetekend tegen het dagelijks bestuur van Stadsregio Amsterdam. De OV Chipkaart kan nu alleen worden gebruikt in sneltram 51, maar de bedoeling is dat hij binnenkort op alle bus- en tramlijnen wordt ingevoerd. BBA vond uit dat een rit van Amstelveen-Westwijk naar het Centraal Station met de chipkaart 2,61 euro en met de stroppenkaart 1,84 kost (een verschil van 42 procent). Voor Amstelveen Centrum-Amsterdam Amstel was de prijs respectievelijk 1,70 en 1,38 (verschil 23 procent)

‘Geen regiotaxi nemen naar ziekenhuis’

Wie 50 minuten tevergeefs op een regiotaxi heeft gewacht, mag een reguliere taxi bellen op kosten van de exploitant van het regiovervoer. Maar voor vervoer naar een arts of het ziekenhuis, moet de regiotaxi niet worden gevraagd. Dat is volgens B en W ‘oneigenlijk gebruik.'

Zij antwoorden dat op schriftelijke vragen van gemeenteraadslid Dorien Mijksenaar van GroenLinks. Die had geklaagd over ‘onfatsoenlijk' lange wachttijden bij het regiovervoer.

 

Nachtlijn 354 stopt weer bij busstation

De nachtlijn 354 gaat weer stoppen bij het busstation Amstelveen. Dat is onderdeel van de nieuwe dienstregeling van het GVB. Ook gaat een twee jaar durende proef van start met lijn 300. Die Zuidtangent van Amsterdam Bijlmer, via Amstelveen naar Haarlem, gaat 's nachts met een uursfrequentie rijden. De Connexxion nachtlijnen, die het busstation al aandeden, blijven daarnaast gehandhaafd.

GroenLinks: ‘regiotaxi laat onfatsoenlijk lang op zich wachten’

De regiotaxi's komen vaak onfatsoenlijk veel te laat, constateert de fractie van GroenLinks in de gemeenteraad. Zij heeft daarover schriftelijke vragen gesteld aan B en W. De klachten over het regiovervoer nemen volgens haar toe. Formeel moet een cliënt tussen een kwartier vóór en een kwartier ná de afgesproken tijd worden gehaald, maar in de praktijk mag er pas na vijftig minuten na de afgesproken tijd naar de centrale worden gebeld om te overleggen hoe alsnog snel vervoer kan worden geregeld.

MobiMax rijdt tot 2009 in Amstelveen

Nog tot einde volgend jaar verzorgt Taxi Zeevang in Purmerend onder de naam MobiMax het collectief regiovervoer in het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten. Voor de periode daarna komt er een openbare aanbesteding. Er is zwaar onderhandeld tussen gemeente en vervoerder. Om 1999 werd een contract met Zeevang gesloten, dat eenmaal werd verlengd. In 2006 gebeurde dat nog eens voor een jaar, maar daar kon de vervoerder zich niet in vinden. Hij wilde verlenging met drie jaar. De gemeente kwam hem tenslotte enigszins tegemoet: het werd twee jaar.

 

BBA ernstig bezorgd over openbaar vervoer

De fractie van BBA (Burgerbelangen) in de gemeenteraad zegt zich zorgen te maken over het Amstelveense openbaar vervoer en verbaast te zijn dat verantwoordelijk wethouder Joss Tabak niet door het GVB op de hoogte blijkt te zijn gesteld van ingrijpende werkzaamheden voor de Noord/Zuid-(metro)lijn. Van 8 juli tot en met 25 augustus zou sneltram 51 niet rijden naar Centraal Station, maar alleen tussen Amstelveen Centrum en Westwijk.
 

 

Tabak:´Geen hiaat tussen aanleg N/Z-lijn en tramlijnen´

Amstelveen zal niet tot in lengte van dagen blijven beschikken over de tramlijnen 5 en 51, maar die belangrijke openbare vervoersader moet wel blijven bestaan. Daarom mag er geen hiaat vallen tussen opheffing van de huidige verbinding en de toekomstige Amstelveen-lijn van de metro, de Noord/Zuid-lijn. Wethouder Joss Tabak heeft dat geantwoord op het voorstel van gemeenteraadslid David de Jong (Burgerbelangen) de lijnen 5 en 51 te versterken, omdat het volgens hem niet realistisch is ervan uit te gaan dat Amstelveen twee jaar na de oplevering van de Noord/Zuid-lijn (2015) al een aansluiting daarop krijgt.