Volgend jaar elektrische bussen in AM

236-Connexxion-logo[1]Van april 2018 af rijden er honderd elektrische bussen in de regio Amstelland Meerlanden, waar zondag 10 december aanstaande de nieuwe dienstregeling van het openbaar busvervoer start. De inzet van elektrische bussen (zero emissie) is volgens Connexxion een belangrijk element in de nieuwe concessie.

Iets later dan voorzien maken dieselbussen plaats voor honderd elektrische bussen en rijdt op en rond Schiphol de grootste elektrische busvloot van Europa.

Met de nieuwe dienstregeling zal de kwaliteit van het openbaar vervoer verder verbeteren. De reiziger krijgt snellere en frequentere verbindingen, een 24-uurs openbaar vervoeraanbod, een flexsysteem voor openbaar vervoer op aanvraag én aanvullende mobiliteitsdiensten zoals deelauto’s. Voor het eerst wordt ook een aantal dubbeldekkers ingezet, waardoor er meer zitplaatsen beschikbaar komen.

Elektrisch

Door elektrische bussen (zero emissie) wordt een aanzienlijke CO2-reductie gerealiseerd. Het was de intentie van Connexxion direct vanaf 10 december 100 elektrische bussen in te zetten op het Schipholnet en een deel van R-net. Door vertraging in het realiseren van de benodigde laadinfrastructuur, die gepland is op Schiphol bij P30, bij de remise van Connexxion aan de Cateringweg, op busstation Schiphol Noord en bij de stalling in Amstelveen, zullen deze gereed zijnde bussen gaan rijden vanaf april volgend jaar. Tot die tijd rijdt Connexxion met het huidige materieel door. Reizigers zullen volgens Connexxion geen hinder ondervinden van het uitstel.

Complex

De oorzaak van de vertraging is de complexiteit van de omgeving (de luchthaven) waarin het project wordt uitgevoerd. Het ontwikkelen van laadvoorzieningen voor 100 elektrische bussen is zeer innovatief, maar ook complex vanwege de schaalgrootte (het gaat hier om de grootste zero emissie busvloot van Europa) en omdat de laadvoorzieningen op meerdere locaties ontwikkeld moeten worden. Daarnaast bleek er meer ruimte nodig voor de laadinfrastructuur dan in eerste instantie was ingeschat met als gevolg ook meer aanvullende activiteiten waaronder uitgebreider bodemonderzoek.

Vervolg

Waar mogelijk worden tussen 10 december en 1 april al elektrische bussen ingezet en in de komende jaren zal de vloot elektrische bussen verder worden uitgebreid. Uiteindelijk zal meer dan 90% van de reizigers in de concessie Amsterdam Meerlanden in zero-emissie voertuigen worden vervoerd.

De concessie 

Een concessie geeft een vervoerbedrijf het exclusieve recht om in een bepaald gebied openbaar vervoer te verrichten. Eind vorig jaar won Connexxion de aanbesteding van de ov-concessie Amstelland Meerlanden 2018-2028. Het concessiegebied bestaat uit de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel (met uitzondering van de kern Duivendrecht) en Uithoorn, plus enkele verbindingen naar Amsterdam, Haarlem en gemeente Ronde Venen.

 

Lees ook:Grotere bussen en vaker rijden naar Schiphol
Lees ook:Nieuwe tarieven openbaar vervoer regio
Lees ook:Connexxion houdt busvervoer in regio
Lees ook:Busconsessie Stadsregio hoog beoordeeld
Lees ook:Eerste elektrische Schiphol bus gearriveerd

Eén reactie op “Volgend jaar elektrische bussen in AM

  1. Frank Bikker

    “ Met de invoering van het nieuwe rookster zal de kwaliteit van het ov verbeteren.”
    Dit is ronduit een leugen. Buslijnen verdwijnen of worden ingekort, frequentie wordt soms lager, meer overstappen en de afstanden tot het dichtstbijzijnde ov punt wordt voor vele mensen groter. Leuk voor ouderen en gehandicapten.
    Rij eerst die dieselbussen op , want nu worden ze naar elders verkocht, waar ze vrolijk verder dampen.
    De zoveelste flagrante leugen van overheid en Connexxion.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.