Ook raad vindt nieuw vervoerplan niks

Walter Vervenne

Walter Vervenne

Nadat eerder wethouder Jeroen Brandes er al hartgrondig over haar geklaagd en zijn voornemen met Connexxion te gaan praten bekend maakte, schijnt nu ook de gemeenteraad wakker te zijn geworden en te protesteren tegen het vervoerplan 2018 van de busmaatschappij. Dat plan voldoet volgens de raad niet aan de Amstelveense behoeften en mist, zeggen de vijf vertegenwoordigers in de regioraad, de menselijke maat. Zij klagen onder meer, net als de wethouder, over het inkorten van buslijn 199.

Diverse leden van de gemeenteraad bezochten het startsymposium ‘Verbinding naar de Toekomst’ van de Vervoerregio (de voormalige Stadsregio Amsterdam, die zich nu alleen nog met vervoer bezig houdt). Het orgaan presenteerde zich als ‘flexibel en meedenkend, zoekend naar effectieve oplossingen en optimale bereikbaarheid voor een duurzame regio waar het prettig wonen is en waar ook een sociale (vervoer)taak als belangrijk aandachtspunt geldt’, melden de regioraadsleden uit de Amstelveense gemeenteraad.

Van Connexxion eist de Vervoerregio dat het vervoerplan wordt afgestemd op de huidige en toekomstige

Edwin Van der Waal (d66)

Edwin Van der Waal (d66)

reisbehoeften van inwoners en bezoekers van de regio. Meer inwoners moeten daarbij een hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) halte krijgen en meer reizigers moeten gebruik kunnen maken van snellere en frequentere verbindingen met betere aansluitingen en kortere wachttijden.

Elektriciteit

Dat strook voor Amstelveen niet met wat nu in Vervoerplan 2018 staat. “Ook constateren we dat elektrificatie tot minder busvervoer leidt”, zeggen de regioraadsleden Edwin van der Waal (D66), Walter B. Vervenne (VVD), Tessa van Wijnen (Groen Links), Jitze W. Bakker (BBA) en Harry J. van den Bergh (PvdA).

Zij constateren dat de Schipholnetbus 199 weliswaar elektrisch gaat rijden, maar wel met een gehalveerde route van Schiphol naar Westwijk en niet meer na 20.00 uur en in het weekend. Geen acceptabele verandering, vinden de vijf. Omdat de grote woonwijken in Amstelveen Zuid, met tienduizenden inwoners, duidelijk een directe relatie met Schiphol en Schiphol Oost hebben.

Bovenkerk

J. Bakker (bbA)

J. Bakker (bbA)

“Straks gaat deze bus niet meer door Bovenkerk rijden, waardoor het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer niet meer mogelijk is vanuit Westwijk en Bovenkerk. Daarnaast biedt de bestaande buslijn 199 in Amstelveen juist een goede noord-zuid busverbinding met bediening van diverse zorginstellingen, Ziekenhuis Amstelland en de OV-knooppunten Busstation Amstelveen en Station Amsterdam Zuid.”

Ook de dagelijkse bereikbaarheid van Camping & Hostel ‘Het Amsterdamse Bos’ is volgens hen belangrijk voor de ondernemer en toeristen, die vanaf Schiphol reizen. “Met dit plan wordt deze locatie in de avonden en in het weekend onbereikbaar.”

Zoals ook door de wethouder al is gezegd, klagen de raadsleden ook over de vermindering van de haltes op de R-lijn 347 en 357. Door de upgrade van lijnen 170 en 172 vervallen er in Amstelveen onevenredig meer haltes dan in onze omliggende gemeentes, zeggen ze. “Veel bewoners van Amstelveen-Noord zijn van deze maatregel de dupe. Tussen Busstation en Kalfjeslaan is straks nog maar een halte over, halte Kruiskerk. De meest gebruikte halte Graaf Florislaan is gewoon te belangrijk om opgeheven te worden.”

 Raadhuis

Verder wordt volgens de vijf de bereikbaarheid met het openbaar vervoer van het Raadhuis – al jarenlang onder

Harry van den Bergh

Harry van den Bergh

de maat – niet verbeterd. “Mede door de ambtelijke samenwerking tussen Amstelveen en Aalsmeer is de parkeerdruk sterk toegenomen. Om het autogebruik af te laten nemen is een OV-verbinding tussen beide raadhuizen en het Busstation Amstelveen, met een grotere frequentie, zeer wenselijk. In het algemeen zijn buslijnen, die maar 1 x per uur rijden, op geen oplossing.”

Met het Vervoerplan 2018 vult Connexxion het ontsluitend busvervoer in Amstelveen volstrekt onvoldoende in, vinden de regioraadsleden.

Zij willen dat het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio erover met Connexxion in gesprek gaat, zodat er acceptabele oplossingen komen.

 

 

Lees ook:Kortere lijn 199 blijft toch ‘s avonds rijden
Lees ook:Kritiek van gemeente op plannen Connexxion
Lees ook:Grotere bussen en vaker rijden naar Schiphol
Lees ook:Vervoerplannen voor na intro Noord-Zuidlijn
Lees ook:Deining in Randwijck over plan Connexxion

6 reacties op “Ook raad vindt nieuw vervoerplan niks

  1. frank

    Heel goed raad.

      /   Beantwoorden  / 
  2. PeterPC

    “Nadat eerder wethouder Jeroen Brandes er al hartgrondig over haar geklaagd en zijn voornemen met Connexxion te gaan praten bekend maakte”

    Maar heeft hij (Brandes) nu met haar (Connexion?) gepraat? Volgens mij heeft hij (Brandes) zich keihard in het pak laten naaien. Net als door zijn externe ICT adviseurs.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Ik jank niet, maar Brandes heeft toch geklaagd!?

        /   Beantwoorden  / 
      1. PeterPC

        Tegen wie? Connexxion, de raad, zijn buurman etc?

        En als je klaagt ben je gepiepeld, anders heb je geen reden om te klagen.

          /   Beantwoorden  / 
  3. Rode Paprika

    De slapende raad wordt wakker? Wat doen die lui eigenlijk? Een beetje meesoezen? Gaap……..

      /   Beantwoorden  / 
  4. Rode paprika

    Misschien een onderonsje met Connexxion ? Was ook niet moeilijk toen KPMG opeens lijn 300 wilde omleggen. Beetje geld toch? Laat je toch niet in de luren leggen door deze Raad. Mooie woorden ten spijt. Het gaat niet om de ov-ers maar om een puntje te scoren, zie PvdA…..lachwekkend.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.