Grotere bussen en vaker rijden naar Schiphol

connexxion-bus-74Vanaf 10 december rijdt Connexxion in Amstelland en Meerlanden met de grootste elektrische busvloot van Europa (100 gelede elektrische bussen), met een 24-uurs OV-aanbod en een flexsysteem voor OV op aanvraag, voor iedereen. Dat staat onder meer in het vervoerplan voor de busconcessie 2018-2027. Connexxion heeft aan de Vervoerregio Amsterdam, de opdrachtgever van deze OV-concessie, een schoon, ambitieus en innovatief OV-aanbod gedaan. Centraal daarin staat Schiphol.

Bereikbaarheid

Het aantal R-netlijnen wordt fors uitgebreid en Connexxion gaat op diverse lijnen dag en nacht rijden. De luchthaven Schiphol, met tienduizenden reizigers en medewerkers, is er steeds meer vraag naar dagelijkse mobiliteitsoplossingen. Het aantal ritten erheen neemt bij Connexxion met 20% toe, er worden grotere én hogere bussen (dubbeldekkers) ingezet, zodat ook de zitplaatscapaciteit wordt vergroot. De dubbeldekkers gaan rijden tussen Haarlem Station en Amsterdam Zuid.

Snelbus

Er komt een snelbuslijn (255) tussen Haarlem Station en Amsterdam Bijlmer ArenA in de spitsuren in twee richtingen. Deze lijn rijdt na de laatste halte in Haarlem en Amsterdam rechtstreeks via de A9 of de A10/A2 naar de eindbestemming. Er worden geen haltes overgeslagen en er wordt onderweg gekozen voor de minst filegevoelige route.

Lijn 341 gaat rijden tussen Hoofddorp Spaarne Gasthuis en Amsterdam Zuid. Deze lijn heeft een hoge frequentie (8x per uur op werkdagen overdag), waardoor deze lijn R-net waardig is geworden en de halteafstanden groter zijn geworden. De route is korter en daardoor is de lijn veel sneller geworden.

Lijn 342 rijdt van Uithoorn Busstation naar Schiphol via de N196. Veel ritten van deze lijn zijn op Uithoorn Busstation gekoppeld aan lijn 347, waardoor reizigers uit Amstelveen Zuid en Uithoorn Noord een rechtstreekse verbinding met Schiphol krijgen. Lijn 397 is de nieuwe verbinding van huidige lijn 197 en 310. Deze lijn gaat rijden tussen Nieuw-Vennep (via Hoofddorp en Schiphol) en Amsterdam Centrum, waardoor veel Haarlemmermeerders een directe verbinding krijgen met de Amsterdamse binnenstad.

Duurzaam

Alles draait in deze OV-concessie volgens de maatschappij om duurzaamheid. Er komen 100 elektrische bussen op 10 december. Na drie jaar rijdt 80% van de busvloot elektrisch, dus uitstootvrij.

Het aanbod van R-net wordt enorm verhoogd. Dag en nacht rijden bussen, in de nacht elk half uur, naar Schiphol en Amsterdam. Voor de reizigers wordt openbaar vervoer vanzelfsprekend: hoogfrequent en altijd beschikbaar. Elke woonplaats van meer dan 10.000 inwoners krijgt een directe OV-verbinding met Schiphol, met een 24-uurs dienstregeling. Elke halte binnen het gebied wordt met maximaal 1 overstap met Schiphol verbonden.

R-net en Schipholnet

R-net en Schipholnet bieden de reiziger op werkdagen tussen ca. 6:30 en 19:00 uur een dienstregeling van in de regel 8x per uur een bus. Daarbuiten minimaal 4x per uur en in de late avond/nacht 2x per uur een bus voor woonplaatsen groter dan 10.000 inwoners. Kijk voor meer informatie ook op www.connexxion.nl/aml.

Flex-ov

Voor buslijnen die liggen in dunbevolkte gebieden, introduceert Connexxion een vraagafhankelijk flex-systeem, waarmee gereisd kan worden van de dichtstbijzijnde halte naar een dichtstbijzijnd OV-knooppunt. Deze OV-rit op aanvraag is per app, internet, of telefonisch te bestellen. De ritprijs is het reguliere OV-chipkaarttarief. Dit vraaggestuurd-OV is voor (delen van) de huidige lijnen 149, 163 en 164 beschikbaar.

Regisseur

Connexxion gaat steeds meer de rol van vervoerregisseur op zich nemen en zich presenteren als aanbieder van mobiliteit. De bus is daar een onderdeel van. Andere vormen van vervoer (flex-systemen, deelauto’s, deelfietsen, Abel-taxi’s) maken ook onderdeel uit van het vervoersaanbod van Connexxion.

Het concessiegebied Amstelland en Meerlanden omvat de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn met daarin het busvervoer op en rondom luchthaven Schiphol en enkele uitlopers naar onder meer Amsterdam, Haarlem En Mijdrecht Op 10 december 2017 start de nieuwe concessie.

In de loop van 2017 stelt het dagelijks bestuur van de vervoerregio het vervoerplan vast. Meer details over het vervoerplan op https://www.connexxion.nl/hoe-vaak-en-waar-rijden-we/1437

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook:Bus 175 verdwijnt
Lees ook:Nieuwe dienstregeling Connexxion
Lees ook:Eerste elektrische Schiphol bus gearriveerd
Lees ook:Volgend jaar elektrische bussen in AM
Lees ook:Kritiek van gemeente op plannen Connexxion

6 reacties op “Grotere bussen en vaker rijden naar Schiphol

  1. ovvriend

    Hey vriend,

    je mist het (goede) nieuws dat de 300 weer op de Oranjebaan gaat rijden en dat 24 uur per dag, overdag 10x per uur!
    En dat lijn 356 voortaan op de laan van langerhuize gaat rijden ipv Oranjebaan.

    En dat de bekende oude nummers 170/172/174 worden ingeruild voor 347 en 357 als R-Net bussen met minder haltes. (en vanaf Noordzuidlijn start (medio 2018?) tot Elandsgracht en niet meer naar CS).

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rode Paprika

      Ik heb het ook gelezen…helaas is knippen en plakken slechts voorbehouden aan ‘journalisten’…Je kan gewoon op de site van Connexxion de kaart lezen. En op Amstelveenz etc wordt dat al gemeld, er komt dus nog eens een knip/plak momentje aan…Dit zal helaas wel weer worden geweerd van deze site. Maar…,waarom nooit eens onderzoek doen? En idd de SP heeft een aantal jaren geleden al eens onderzoek gedaan. Die halte bij KPMG was bedongen door Connexxion zelf. Zal wel verliesgevend zijn geweest. Uiteindelijk.

        /   Beantwoorden  / 
      1. expat

        SP heeft al vaker een bus gemist.

        Misschien nog even aangeven waar dat SP onderzoek te vinden is?

          /   Beantwoorden  / 
        1. Frank Bikker

          Zie SP onderzoek ov kpmg.

            /   Beantwoorden  / 
  2. Frank Bikker

    Van die halte bij het KPMG wordt anders best veel gebruik gemaakt, dus dat daar een halte is , is helemaal niet zo gek. Je moet ook eens durven terug te komen op een standpunt.

      /   Beantwoorden  / 
  3. ovmijder

    Klopt, mijnheer Bikker. Zowel door AZ bezoekers als door KPMG volk.

    “Je moet ook eens durven terug te komen op een standpunt.”

    En vooral over je eigen schaduw springen. Om maar in formatie taal te praten.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.