Uithoornlijn gaat € 57miljoen kosten

Jeroen Brandes

Als de Uithoornlijn (doorgetrokken Amstelveenlijn) er komt, gaat die ongeveer € 57 miljoen kosten, waarvan 95% wordt betaald door de Stadsregio Amsterdam en de rest door Amstelveen, Uithoorn en Noord-Holland. Het is overigens nog de vraag of de gemeenteraad van Uithoorn enthousiast is over de lijn. Dat blijkt uit een brief van wethouder Jeroen Brandes van Verkeer (PvdA) aan de Amstelveense raad.

De colleges van B&W van Amstelveen en Uithoorn, de provincie en de Stadsregio stemden in met een studie naar de mogelijkheden. Tot 30 juni mogen de burgers er over meepraten en er komt maandag 13 juni een informatieavond van 17.00 uur tot 21.00 uur in de Thamerkerk in Uithoorn. De doorgetrokken lijn zou naar het centrum van die gemeente moeten gaan. Op 9 november moet de gemeenteraad van Amstelveen zich over de plannen uitspreken, nadat die van de betrokken buurgemeente dat eind oktober al doet.

“In de consultatie wordt bewoners ook gevraagd of zij een voorkeur hebben voor extra maatregelen om mogelijke overlast van de tram te beperken. Het betreft met name bewoners in het zuidelijk deel van Westwijk”, schrijft Brandes.

In de studie wordt gezegd dat door de investering in de ombouw van de Amstelveenlijn (nu sneltram 51), waarvoor het materieel toch moet worden besteld, de Uithoornlijn relatief weinig kost, terwijl de exploitatie beter wordt. Onder meer kunnen buslijnen vervallen.

Volgens Brandes worden de bewoners van Westwijk via het wijkplatform en de actiegroep Tegengeluid 51 gericht benaderd. Volgens Brandes hebben B&W, hoewel zij instemden met de studie, geen bijdrage aan het project hebben toegezegd.

Volgens de onderzoekers wordt het alleen maar drukker op de wegen ten zuiden van Amsterdam, waardoor de betrouwbaarheid van de dienstregeling voor bussen afneemt. Daardoor wordt openbaar vervoer minder aantrekkelijk, met lagere inkomsten voor de exploitanten als gevolg. Niets doen is volgens de studie dan ook geen optie.

 

Lees ook:Raad: Parkeerplaats bij Uithoornlijn
Lees ook:Kortere lijn 199 blijft toch ‘s avonds rijden
Lees ook:Brandes: Doortrekken AV lijn vertraagt niet
Lees ook:Amstelveenlijn door naar centrum Uithoorn
Lees ook:Regioraad stemt in met AV-lijn

17 reacties op “Uithoornlijn gaat € 57miljoen kosten

  1. frank bikker

    Prima, maar dan moet men niet haltes gaan op heffen en dient CS direct bereikbaar te zijn.

      /   Beantwoorden  / 
    1. PeterPC

      “dient CS direct bereikbaar te zijn.”

      Gekkie, dat gaat niet gebeuren. Want afgekocht met die 95%.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Frank

    95% wordt betaald door de stadsregio. En waar haalt de stadsregio weer zijn geld vandaan? Ik neem aan toch ook een combi van allerlei partijen, waar Amstelveen er 1 van is, hoewel Brandes krokodillentranen huilt dat het allemaal buiten hem om is gegaan. Hij voelde de bui hier waarschijnlijk ook al hangen.

    Is toch volstrekt idioot dat Amstelveen geen directe verbinding met CS kan krijgen, terwijl een Zuidoost en een A’dam Noord dat wel krijgen/hebben. Daar zijn zelfs miljarden ingepompt, terwijl het aantal inwoners van deze stadsdelen enigszins vergelijkbaar zijn met Amstelveen/Uithoorn.

    Op deze manier blijft Amstelveen/Uithoorn qua infrastructuur ov wel het achterlijkste jongetje van de klas, hoe hard de coalitie het tegendeel beweert.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Henk

    Amsterdam wil de bussen weren ivm vervuiling stad (electriciteit komt nl uit de lucht vallen, Schiphol vervuilt in zijm geheel niet). waanzin dus dat een er begroting a la NZ-lijn wordt gemaakt (reken kosten x4) en dat de burger er voor opdraait. Gewoon direct ophouden met allerlei dure onderzoeksbureau’s en commissies (lees lunch- en dinerclubjes) erop te zetten.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Frank

    De link van Katja verdient wel aandacht. Daar blijkt ook uit dat men in Uithoorn niet onverdeeld gelukkig is met deze plannen. Dit geldt ook voor Amstelveen waardoor diverse wijken slechter bereikbaarder worden m.n. voor de minder validen onder ons.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Robert van Waning

    Vrije busbanen zijn ook een optie. Dat geldt dan echter ook voor de Keizer Karelweg en de Amstelveenseweg.

    Als men niet kiest voor verruiming van het openbaar vervoer, dan zullen de binnenwegen moeten worden verbreed. Die lopen immers vol met particulier autoverkeer. Er moet dan ook overal extra parkeerruimte worden ingericht. Wat zou dat gaan kosten, ook aan leefbaarheid (verkeerslawaai), volksgezondheid en duurzaamheid?

    @Katja, voor die link moet je je registreren bij Facebook en daar ben ik mee gestopt. Maak die informatie alsjeblieft openbaar.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Helaas is Facebook bij met m.n. de jeugd ontzettend populair. Jij zal je je moeten aansluiten en niet omgekeerd.

        /   Beantwoorden  / 
      1. PeterPC

        Eens Frank, maar populariteit bij de jeugd heeft er natuurlijk niets mee te maken.

        Katja gebruikt een openbare FB groep om te discussiëren over de Uithoornlijn.

        Dat Van Waning niet een FB account wil (her)openen is natuurlijk vreemd. Waarom wel bij de Joop, de kwaliteitskranten (proest) VK en NRC?

          /   Beantwoorden  / 
    2. Robert van Waning

      Niks openbaar. Je moet je registreren met je Facebook-account en daar heb ik geen zin meer in. Het was alleen maar een verzoek.

      Als Johan Bos aandacht schenkt aan de argumenten van de tegenstanders krijgen we misschien een openbare discussie. Hopelijk wordt die dan niet gesaboteerd met off-topic flauwekul waarvan jullie hier alweer een voorproefje gaven.

      Met groet vanaf de golfbaan met mijn smartphone. Op 20 mtr afstand zit een scholekster te broeden op een oefenbaan die nu met paaltjes en autobanden is afgezet.

        /   Beantwoorden  / 
      1. PeterPC

        “autobanden”? Wat een vervuiling! Daar ga je vast wel iets over zeggen.

          /   Beantwoorden  / 
  6. Frank

    Tja, wil je alles volgen omtrent zo’n ondw. dan zul je ook van alles lid moeten worden. Geheel on topic. off topic ouwe vogelaar Sinds wanneer is een scholekster een grondbroeder.

      /   Beantwoorden  / 
    1. PeterPC

      @Frank, sinds Adam en Eva bijgoochem is de scholekester een grondbroeder. En af en toe op platte daken.

        /   Beantwoorden  / 
      1. frank

        HAP

          /   Beantwoorden  / 
        1. PeterPC

          HAP. Is dat ook een grondbroeder? Jij weet wel erg veel over gevogelte Frank. Ben ik een beetje jaloers op. Ik heb dan ook geen tijd om met een verrekijker in de bosjes te liggen. Maar ga zo voort.

            /   Beantwoorden  / 
  7. Katja

    Sorry, geen berichten ontvangen over alle reacties. Ja voor de FB groep moet je lid van FB zijn net als voor inmiddels heel veel sites. Uithoornlijn heeft 780 leden dus helaas kan ik niet alles kopiëren.
    Punten van aandacht: van 22 naar 3 haltes, verslechterde bereikbaarheid uit bezuinogingsoverwegingen. Het lijkt also Zijdelwaard een bus krijgt af Entre die naar het Amstelveen busstation gaat maar verder wordt het lastiger. Veiligheid is een thema, geluid is een thema etc….

      /   Beantwoorden  / 
  8. Rowan

    Maak er gewoon elektrische bussen van, scheelt een hoop geld, is een stuk groener, sneller, veiliger, flexibeler, staan ze ook niet meer allemaal stil als er één kapot is, enz enz, kunnen er ook meteen taxi’s en ambulances overheen rijden hetgeen weer verkeer op de weg scheelt. Maakt meteen ook veel minder herrie en je hoeft geen stroomkabels in de lucht op te hangen. Verder kunnen de oude stations gewoon blijven staan, kunnen er kleine pendelbusjes rijden tussen die kleinere stations naar 3 groten, die mensen kunnen dan door een hele grote bus opgehaald worden.

    Allemaal veel goedkoper, efficiënter, groener, minder onderhoudsgevoelig, gemakkelijker te onderhouden, laden weer op tijdens het afremmen, kunnen eventueel gemakkelijker een noodstop maken dan ijzeren wielen op ijzeren rails, hebben ook minder last van blaadjes enz enz enz.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.