Campagne om jongeren naar stembus te lokken

“Het maakt geen bliksem uit waar je op stemt, als je maar komt”, zei raadslid Hans Bulsing van de VVD. Hij was maandag een van de weinige raadsleden die de aftrap door burgemeester Bas Eenhoorn van de op jongeren gerichte campagne ‘Jouw stem heeft toekomst’ bijwoonde. Die startte bij MBO College Amstelland aan de Maalderij.

Van de raadsleden waren er, buiten Bulsing, alleen vertegenwoordigers van SP en GroenLinks. Leerlingen van het MBO mogen nog niet of juist net wel stemmen tijdens de raadsverkiezingen op 21 maart. Iedereen die dan 18 jaar is mag de voorkeur voor een partij laten blijken.

Of de leerlingen dat ook doen, vroeg de burgemeester, die hen interviewde. Hij kreeg zowel bevestigende als wat dat betreft weinig hoopgevende antwoorden. “Ik ga absoluut stemmen”, zei een jongen. Maar een meisje dat volgende week 18 wordt, wist het nog niet.

Een campagne om Amstelveners naar de stembus te krijgen, lijkt niet overbodig, Vier jaar geleden kwam maar 40% van de 38.000 stemgerechtigden opdagen. Dat moet nu beter, vond Eenhoorn. “Het is belangrijk voor de democratie en voor het maken van keuzes over bijvoorbeeld openbaar vervoer”, zei lijsttrekker Patrick Adriaans van de SP. Een zijn collega van GroenLinks, Martin Kortekaas, liet weten dat zijn partij van Amstelveen een bruisende stad wil maken. En raadslid Stieneke Kruijer van dezelfde partij benadrukte dat men bij het stemmen kiest voor de toekomst van de stad. Voor hoe Amstelveen er over tien of twintig haar uitziet.

De gemeente heeft een speciale opkomst bevorderende campagne voor jongeren ontwikkeld, van wie er velen voor het eerst kunnen gaan stemmen. Dóé dat dan, is de boodschap. De komende weken komen verschillende uitingen, zoals de gemeentepagina, de website, driehoeksborden, sociale media en het doek op een vuilniswagen. ‘Jouw stem heeft toekomst’ is de slogan die overal wordt Onderdeel van de campagne is ook een sjabloon, waarin het gezicht van iemand past en waarvan vervolgens een foto kan worden gemaakt. Dit sjabloon staat nog de hele week op het MBO College Amstelland en gaat daarna naar het raadhuis. Het is de bedoeling de gemaakte foto’s te delen op social media en de hashtag #kiesjeraad te gebruiken. Onder de inzendingen wordt een bioscooppakket verloot. Informatie over de verkiezingen: www.amstelveen.nl/verkiezingen

Dóén

De burgemeester benadrukte dat vrijwel alles in de gemeente door de gemeenteraad wordt bepaald. Die gaat over sportvelden, wegen, sociaal domein enzovoort. Partijen kunnen onderling van mening verschillen over de manier waarop dat moet gebeuren. “We gaan er aan werken om meer mensen naar de stembus te krijgen en niet minder dan de helft erheen komt”, zei Eenhoorn.

Een meisje zei het kiezen belangrijk te vinden in verband met wonen in Amstelveen. En een jongen gaf het advies: “Stemmen moet je doen, jongens.”

 

Lees ook:Ontbijten met de burgemeester
Lees ook:Eenhoorn: ‘Gekozen burgemeester komt’
Lees ook:VVD ook in Amstelveen grote winnaar
Lees ook:Amstelveen heeft nu 90.000 inwoners
Lees ook:Drie kandidaten strijden om kinderburgemeesterschap

2 reacties op “Campagne om jongeren naar stembus te lokken

  1. Kees

    Stemmen is een morele plicht in een democratie.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jan van Enthoven

    Wel geestig dat een burgemeester van 71 jaar dat moet doen !
    Ik vind het geen gezicht.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.