Dertien leerkrachten van tien basisscholen uit de regio hebben woensdag 16 november het certificaat Leescoördinator van de landelijke cursus Open Boek ontvangen. Deze cursus wordt georganiseerd door gecertificeerde bibliotheken, in dit geval de Bibliotheek Amstelland.
Een leescoördinator is voor een school die structureel aan leesbevordering wil werken onmisbaar. Zij/hij draagt zorg voor verschillende basisvoorwaarden: een visie op lezen, voldoende (voor)leestijd, een actuele boekencollectie, de kwaliteit van werkvormen, deelname aan leesactiviteiten en –projecten en deskundigheidsbevordering van leerkrachten. Uit onderzoek is gebleken dat met een gerichte inzet op leren lezen, begrijpend lezen en leesbevordering zeker 95% van alle kinderen het vereiste leesniveau kan behalen.
Meer dan lezen
“Een collega vroeg mij voorafgaand aan de cursus, vier bijeenkomsten alleen over lezen, is dat niet veel? Zeker niet, we hebben heel veel geleerd over leesbevordering en werkvormen. Waaronder ook hoe we het leesbeleid binnen school kunnen versterken”, aldus een van de deelnemers.
De leescoördinator vervult niet alleen uitvoerende taken op het gebied van leesbevordering, maar heeft ook taken rond planning en beleid. Zonder een leescoördinator blijft leesbevordering op scholen vaak steken op het niveau van leuke, maar incidentele activiteiten. De bibliotheek ondersteunt de leescoördinator bij de uitvoering van het leesplan, het opnieuw inrichten van de schoolbibliotheek, het aanschaffen van een aantrekkelijke collectie of het ontwikkelen van passen leesbevorderingactiviteiten. In maart 2017 organiseert de Bibliotheek Amstelland weer een cursus Open Boek.
Lees ook:Vijftien nieuwe ‘Leescoördinatoren’
Lees ook:Nieuwe ‘Leescoördinatoren’ op scholen gecertificeerd
Lees ook:Dieuwertje Blok leest voor in Bieb
Lees ook:Starten met boeken lezen in Kinderopvang
Lees ook:Poëzie café in bibliotheek Stadsplein
Een goede schoolbibliotheek is zonde van het geld. Kost gewoon te veel en in veel gevallen kan een school dat niet opbrengen qua tijd en geld. Men kan beter bij enkele scholenclusters een kleine wijkbibliotheek met beperkte openingstijden opzetten. Leerkrachten zijn nu eenmaal duurder dan iemand van de bibliotheek. Zo maak je een bibliotheek ook meer toegankelijker dan hem ergens ver weg in het Stadshart te plaatsen.
Nou is het mij bekend dat leerkrachten die net van de Pabo komen heel slecht kunnen rekenen. Maar dat ze nu ook een ‘certificaat’ – een industrie op zich – moeten halen om iets over zoiets fundamenteels als lezen te moeten weten, is toch een teken dat het met die lerarenopleiding nog slechter gesteld is dan ik al dacht.
In de taakomschrijving van basisschoolleerkrachten staat dat zij 10% van hun jaartaak zijnde 1650 uur ongeveer moeten besteden aan (bij)scholing), waarvan de helft in te vullen door de directie en de andere helft door hun zelf. Op een school wordt de meeste aandacht besteed aan het technisch en het begrijpend lezen + woordenschat. Zaken als recreatief lezen en kinderliteratuur raken dan vaak wel eens ondergesneeuwd. Hierbij kan een bibliotheek dan wel zeer behulpzaam zijn, maar dan moet hij wel voor kinderen bereikbaar zijn, want een goede schoolbibliotheek die ook nog eens up to date is , is voor een school niet haalbaar. In de praktijk vindt men er vaak nog boeken van > 15 jaar.
Aan de 13: van harte gefeliciteerd.