Ouders niet geïnteresseerd in kind in verkeer

 

Jeroen Brandes

De meeste ouders in Amstelveen interesseert het geen fluit of hun kinderen wel of niet iets van het verkeer weten. Die conclusie viel te trekken uit de discussie in de gemeenteraad over verkeerseducatie, waaraan ook scholen kennelijk maar moeilijk uit de startblokken zijn te krijgen. In de Stadsregio Amsterdam scoort Amstelveen het slechtst.

De complete gemeenteraad kwam met een motie, waarin verkeerswethouder Brandes werd gevraagd scholen en organisaties voor kinderopvang meer bekend te maken met de aangeboden educatie. Iedere basisschool moet een zogenoemde ‘verkeersouder’ (die zich inzet om kinderen te leren veilig aan het verkeer deel te nemen) aanstellen, vindt de raad.

Maar daarvoor bestaat weinig interesse bij de ouders. “Vorig jaar kregen 6700 leerlingen van basisscholen een brief mee voor hun ouders. Met de vraag of zij  verkeersouder wilden worden. Daar kwam één reactie op”, zei Brandes. Een probleem lijkt dat veel kinderen door ouders met de auto naar school worden gebracht. Brandes wees op de verkeerschaos die daardoor dagelijks ontstaat bij Orion, waar ouders te beroerd zijn hun auto 50 meter verder te parkeren om hun kind te laten uitstappen bij de school. “Verkeerseducatie komt ook veelal aan op het gedrag van de ouders”, zei Brandes, die overigens verkeersveiligheid hoog in het vaandel heeft. B&W komen binnenkort met een plan daarvoor. Aan het begin van het schooljaar gaat de gemeente een actie voeren om het fenomeen veilig verkeer bij kinderen en hun ouders in te prenten. Brandes zei dat het college zich gesteund voelt door de motie.

 

 

Lees ook:Ruim 510 leerlingen bij verkeersexamen
Lees ook:‘Kinderen moeten weer leren fietsen’
Lees ook:‘Ouders maken verkeer rond scholen onveilig’
Lees ook:‘Op vieten en fiets naar school’
Lees ook:GroenLinks in actie tegen per auto naar school brengen

3 reacties op “Ouders niet geïnteresseerd in kind in verkeer

  1. Paul

    “Aan het begin van het schooljaar gaat de gemeente een actie voeren om het fenomeen veilig verkeer bij kinderen en hun ouders in te prenten.”

    Maak fietsen nou gewoon eens aantrekkelijker in plaats van aanpassingen te doen in het voordeel van de auto.
    Ik zou zeggen de “dagelijkse chaos bij Orion” is een zegen. Laat dat vooral zo blijven. Doe geen aanpassingen om dát probleem op te lossen.

    Maak fietsen aantrekkelijker. Bredere fietspaden. Zorg ervoor dat fietsers niet verplicht zijn over een gevaarlijke weg over te steken (Westwijk). Goede plekken om je fiets neer te zetten.
    Kijk naar de westwijzer. Ouders moeten daar hun fiets op de stoep parkeren. Beter is een deel van de parkeerplaats ombouwen tot plek waar je je fiets neer kunt zetten. Maak het de fietser makkelijker en de automobilist moeilijker!

      /   Beantwoorden  / 
  2. j de jong

    Ouders en kinderen fietsen voornamelijk op de stoep (naar school). de straat is te smal door (geparkeerde) autos. Op de stoep is het dus levensgevaarlijk voor de langer thuiswonende senioren. die kunnen trouwens helaas door de geparkeerde scooters (het wordt weer zomer en de combinatie met de auto neemt weer toe)nauwelijks nog over de stoep met hun rollator. wie is schuldig als je kat of peuter(zonder uit te kijken) de stoep op loopt en aangereden wordt door een fietser? bestaan er verkeersborden met “verboden op de stoep te fietsen!”? Verander de smalle straten waar auto’s elkaar niet kunnen passeren (door aan twee zijden geparkeerde voertuigen). schrap parkeren aan een van de zijden en maak daar een apart fietspad van. het verminderde aantal parkeerplaatsen compenseren door parkeervergunning. denk ook aan het geplande betaaldparkeren in het amsterdamse bos. denkt u dat die automobilisten dieven zijn van hun eigen portemonnee?

      /   Beantwoorden  / 
  3. gerben

    Inderdaad, meer fietsveiligheid. Auto’s dus parkeren in de open ruimte om de stad.
    (met flankerende voorzieningen om van huis naar auto en van auto naar huis te komen, als het te voet of per fiets te ver is).

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.