Gemeente mag á raison van 26 miljoen weer meepraten over N201

De gemeente mag, nadat zij onder het vorige college van B&W bestuurlijk buiten spel kwam te staan, weer meepraten over de N201. Maar dan moet wel even met bijna 26 miljoen euro over de brug komen. B&W willen binnenkort een overeenkomst met de provincie tekenen, die overigens meer inhoudt dan alleen de N201. Het gaat over de bereikbaarheid en mobiliteit voor de stad in het algemeen. Door de overeenkomst met de provincie, die onder meer voorziet in een ongelijkvloerse kruising van de N201 bij de Zijdelweg, wordt opok de samenwerking met de andere partijen (gemeenten) die zijn betrokken bij de omlegging van de provinciale weg weer nieuw leven ingeblazen.

 

Uit het bestuurlijk overleg  rond de N201+  – eerder Stuurgroep geheten – verdween Amstelveen enkele jaren geleden, omdat B&W een aantal bezwaren had tegen de gang van zaken. Onder meer vond het de geplande financiering, waarin een forse bijdrage van bedrijfsleven en Rijk was voorzien, boterzacht. Bovendien zag het met lede ogen aan dat in een streekplan van de provincie rekening werd gehouden met een dubbele doorsnijding van de Bovenkerkerpolder ten behoeve van de N201. Die zou er niet komen, werd weliswaar gezegd, maar het Streekplan bleef ongewijzigd.

Van Amstelveen werd intussen wel verwacht dat hij financieel fors zou bijdragen aan het project, maar het stond verder bestuurlijk buiten spel. Dat kon zo niet langer, vond de gemeenteraad. Er zou worden beslist door derden over wat er op Amstelveens grondgebied ging gebeuren, constateerde hij.

Daar is nu na jarenlang heen en weer gepraat een oplossing voor gevonden, vertelt wethouder Joss Tabak met evidente vreugde. Maar er hangt wel een prijskaartje aan. Verkondigde zij eerder nog dat er door Amstelveen absoluut niet meer zou worden betaald dan de (grond) opbrengst van een langs de N201 aangelegd bedrijventerrein, becijferd op twaalf miljoen, dat wordt nu wel meer dan het dubbele. De bijdrage aan het project gaat omhoog naar 18 miljoen en daar komt nog eens 7,6 miljoen bij als bijdrage aan een ondergrondse kruising met de Zijdelweg. Alles bij elkaar bijna 26 miljoen. Er wordt acht miljoen uit de spaarpot – algemene reserves geheten – van de gemeente gehaald.

En intussen zijn de problemen voor de doorstroming op de weg nog steeds niet opgelost. Het aquaduct onder de Ringvaart blijft tweebaans en voorbij de grens met Utrecht dreigt nog altijd in een flessenhals over te gaan, omdat men daar niet buiten het bestaande smalle tracé wenst te gaan. Tabak denkt dat de opwaardering van de weg ook daar op termijn wel goed komt. Die zaak is in ‘discussie’ vertelde zij aan de pers. En daaruit punt zij voldoende hoop om maar vast te gaan investeren. Want, redeneert zij, ook de tot de provincie Utrecht behorende gemeente Ronde Venen begint een groot bereikbaarheidsprobleem te krijgen.

De samenwerkingsovereenkomst met de provincie gaat ook over de A9 en over een bij de Carmenlaan te stichten hoogwaardig knooppunt voor het openbaar vervoer. De ongelijkvloerse kruising aan de Zijdelweg wordt voor tweederde door Uithoorn en Amstelveen betaald (volgens de verdeelsleutel 4:6), de rest komt van de provincie, die nu ook inziet dat de eerder geplande gelijkvloerse kruising onveilig  en verkeersstremmend zou zijn. Ook onderschrijft zij het nut van de overkapping van de A9.

Lees ook:B en W willen kruising N201 Zijdelweg ongelijkvloers
Lees ook:Gemeente houdt provinciale metrobijdrage 12,5 miljoen
Lees ook:‘Tabak liet zich piepelen’ met overeenkomst N201
Lees ook:Raad toch akkoord met overeenkomst N201
Lees ook:Gemeente en provincie tekenen overeenkomst N201

2 reacties op “Gemeente mag á raison van 26 miljoen weer meepraten over N201

  1. Egelkip

    Volkomen weggegooid geld, want de weg wordt zogenaamd “opgewaardeerd” (dus zal het voortaan N201* heten?) maar het al lang achterhaalde 2-baans provinciaals systeem blijft bestaan, ondanks de loodzware verbindingsfunctie tussen de A4 en de A2. Over de verbreding van de toegangswegen maar zwijgen.
    De gemeentes en de provincie willen de drukte op de wegen met de inzet van openbaar vervoer (lees bussen) oplossen met een extra busbaan, maar omdat de OV kaartenprijzen straks weer 4.5 % hoger gaan, blijven de meeste mensen uit Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer liever in hun autootje puffen in de files, voor ze op de N201 kunnen oprijden en straks natuurlijk weer in de file staan.
    Waarom bouwen ze geen 4-baansweg in hemelsnaam? Nu wordt het geld echt over de “weg” gegooid, maar het resultaat: betere verkeersdoorstroming zal zeker uitblijven. Maar als je nooit op deze wegen rijdt, zoals de vele collegeleden, heb je ook geen idee, wat daar elke dag afspeelt.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jan Demming

    Ik denk overigens niet dat de prijsverhoging van het OV-kaartje opweegt tegen de alsmaar stijgende benzineprijs. Maar dat wil de verstokte automobilist niet zien. Voor hem/haar is het alleen een reden temeer om zich af te zetten tegen het openbaar vervoer en met een ‘goed’ gevoel in het ootootje te blijven puffen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.