GroenLinks: ‘miljoenendans N201 slecht onderbouwd’

Oppositiepartij GroenLinks vindt dat B en W hun voorstel vele miljoenen te pompen in de omlegging van de N201 uiterst summier hebben onderbouwd. Volgens fractievoorzitter Sander Mager ontbreekt een samenhangend mobiliteitsbeleid en gaat het college alleen voor asfalt. Het wil weer deelnemer aan de stuurgroep N201, waar de gemeente door conflicten met andere partijen buiten kwam te staan. Tegen die terugkeer heeft GroenLinks (GL) geen bezwaar, maar zij begrijpt niet waarop dat plotseling met betaling van zoveel geld gepaard moet gaan.

“Het lijkt erop dat de gemeente nu voor heel veel geld een entreekaartje koopt. Een heel dure vergaderstoel,” zei Mager. B en W willen 12,2 miljoen uit de opbrengst van een langs de weg aan te leggen bedrijventerrein aan de provincie betalen en daarnaast nog een substantieel bedrag voor andere onderdelen van het project, zoals een aquaduct onder de Amstel.

Met het plan van B en W een mobiliteitsfonds te gaan vormen uit heffingen op vastgoedontwikkelingen, kan GL zich wel verenigen (“wij zijn voor vergroting van het belastinggebied”, zei Mager), maar zo´n fonds moet volgens hem niet louter worden gekoppeld aan de N201, zoals nu het geval lijkt. Ook D66 heeft weinig goede woorden over voor de voorstellen van het college.

Wethouder Remco Pols spreekt tegen dat er geen integraal plan is. Hij verwees naar de Visie A9, die wordt uitgevoerd en nog onder het vorige college tot stand kwam. “Maar voor de N201 is het dertig seconden voor twaalf. Als wij daar nog enige kans willen maken, moeten wij dat met voorrang behandelen. Om praktische redenen is het dus even uit het geheel gelicht. Voor de opbrengsten uit het bedrijventerrein staan wij bij de provincie nog altijd ingeboekt. Op enig moment zullen wij toch moeten betalen,” aldus Pols. Volgens hem heeft het gebaar dat nu al toe te zeggen de verhoudingen met andere overheden sterk verbeterd. Overigens staat Amstelveen voor 18 miljoen op de begroting van de N201, in plaats van 12,2. Maar B en W vinden 18 miljoen niet realistisch en zijn daarover in onderhandeling.

Lees ook:PvdA: gemeente moet kostenstijging minima compenseren
Lees ook:GroenLinks wil af van 100 miljoen bijdraga aan tunnel
Lees ook:Gemeente ‘overvallen’ door woningbouw in polder in streekplan
Lees ook:Toen PvdA nog tunnelpartij was…
Lees ook:Pols doet dringend beroep op VVD niet tegen tunnel te stemmen

4 reacties op “GroenLinks: ‘miljoenendans N201 slecht onderbouwd’

  1. Ben Jonker - fr.vz. CDA Raad Amstelveen

    Het huidige project N201 dateert nog uit de tijd, dat Caspar Stevens wethouder was. Terecht merkt wethouder Pols op dat de huidige Euro 12,2 miljoen bijna Euro 6 miljoen lager is dan het oorspronkelijke bedrag. Dus in plaats van te katten over een slecht onderbouwing is een compliment eerder op zijn plaats.

    Het mobiliteits fonds is eerder een voorzieningen fonds, dat nodig is omdat men tegenwoordig zijn eigen grond kan ontwikkelen. Er is dan geen winst uit de grondexploitatie, waardoor er ook geen geld is voor wegen, trottoirs, fietspaden, voorzieningen voor het openbaar vervoer, wijkcentra, etc. Dit zijn zaken die daar uit betaald moeten worden. Dus niet alleen maar asfalt.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Sander Mager (Fractievz GroenLinks)

    Natuurlijk is het relatief prettig dat de bijdrage 6 miljoen euro lager is dan als Amstelveen in de Stuurgroep gebleven was. Ik zal de complimenten dan ook overbrengen aan voormalig wethouder Paul Regouin ;-)

    Blijft staan dat 12,2 miljoen euro ontzettend veel geld is. En daarbij lijkt een degelijke onderbouwing mij geen kwestie van katten, maar van behoorlijk bestuur. Vergelijk de 3 A4-tjes die het College gebruikt voor de aanvraag van 12,2 MILJOEN euro eens met de administratieve verplichtingen waar een Amstelveense vereniging aan moet voldoen bij de aanvraag van een paar honderd schamele euro’s subsidie!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Ben Jonker - fr.vz. CDA

    Er zijn diverse begrotingen omtrent de kosten van de N201. Hieruit is ook het deel van Amstelveen te halen. De N201 speelde al in de raadsperiode 1998-2002. GL zat toen ook in de raad. Vraag gewoon aan Paul Regouin de reeds aanwezige stukken. Als telkens alle oude stukken meegestuurd moeten worden gaan de kosten de pan uit reizen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. nl1961

    Bagger, bagger, bagger, wanneer spreekt de politiek zich nou eens uit: voor Amstelveen; voor een bereikbaar Amstelveen; voor een betaalbaar en bereikbaar Amstelveen; voor een verlegging van de A9, naar een A201; Groen Links kijk daar nou eens naar i.pv. bagger bagger bagger

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.